Olyat húzott a bíró, ami lehet már most eldöntötte a csapatok vs. NASCAR per végkimenetelét

Olyat húzott a bíró, ami lehet már most eldöntötte a csapatok vs. NASCAR per végkimenetelét
credit: Meg Oliphant/Getty Images



Minden eddiginél nagyobb horderejű döntést hozott a 23XI Racing/Front Row Motorsport kontra NASCAR perben Kenneth D. Bell szövetségi bíró.

A két gárda által trösztellenes magatartással vádolt szervezet mindenképpen azt akarta elérni, hogy a december elsején kezdődő tárgyaláson a piac definíciójaként a tágabb értelemben vett autósportot jelöljék meg. Ez kulcsfontosságú lett volna a védelmük szempontjából, hiszen a bő egy éve húzódó jogi csetepaté során gyakran érveltek azzal, hogy a csapatok fennállása egyáltalán nem a NASCAR-on múlik és ha elégedetlenek az általuk támasztott feltételekkel, akkor nyugodtan átmehetnek versenyezni egyéb bajnokságokba.


A Jeffrey Kessler által képviselt 23XI és FRM szerint azonban ez kivitelezhetetlen azon alakulatok számára, amelyek a teljes eddigi programjukat a stock-carnak szentelték. Elmondása alapján a szervezet nem csak tökéletesen tisztában van egyeduralkodó státuszával, de vissza is él vele és olyan szabályokat, irányelveket alkot, amilyeneket csak akar, mivel a csapatoknak úgysincs más rendelkezésre álló alternatíva. Azaz: rábólintasz, vagy mehetsz – de nincs hová.

A sztárügyvéd az októberi meghallgatáson az is nyomatékosította, hogy a NASCAR szándékosan elhallgatja azt a tényt, miszerint az F1-be szinte lehetetlen bekerülni, az IndyCar pedig népszerűségi és anyagi téren egyaránt messze elmarad a Cup Seriestől.

„A szakértők megállapították, hogy az IndyCar pénzdíjazása és televíziós nézettsége olyan alacsony, hogy a [23XI-t és az FRM-et] alacsony ligás csapattá tenné” – fogalmazott.

„Michael Jordan akkor csatlakozna az IndyCarhoz, ha fegyvert szorítanának a fejéhez… És annak egy nagyon nagy fegyvernek kellene lennie.”

Bár a NASCAR mindenképpen szerette volna, ha a meghallgatáson szót kapnak közgazdász szakértők, a bíró azonban erre nemet mondott.

Ironikus módon pedig november 4-én, alig egy órával a szervezet szezonzáró bankettje előtt hivatalosan bejelentette, hogy a Denny Hamlin és Michael Jordan tulajdonában lévő 23XI-nek, valamint a vendéglátóipari mogul Bob Jenkins nevéhez fűződő FRM-nek ad igazat.

Döntése értelmében a tárgyaláson már csak ‘premier stock-car versenyzésként” lehet definiálni a piacot.

Ezzel lényegében kirúgta a kisszéket a NASCAR jogi csapata alól, hiszen kvázi kimondta, hogy a szervezet egy olyan területen végzi tevékenységét, amelyen rajtuk kívül nincs más. Magyarul: a NASCAR monopólium.


Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.


Innentől fogva az alpereseknek már azt kell bizonyítaniuk a tárgyaláson, hogy nem szegték meg az egyeduralomra vonatkozó, hatályos törvényeket.

A bejelentés kapcsán Kessler elmondta, hogy nagyon örül a bíróság döntésének, ami ügyfelei számára rendkívül kedvező.

„Nemcsak hogy elutasították a NASCAR kérését, hanem részben nekünk igazat adva kimondták: a NASCAR monopolhelyzetben van a piacon. Így a tárgyaláson már arra koncentrálhatunk, hogy a NASCAR visszaélt-e ezzel az erejével és ezzel kárt okozott-e a csapatoknak.

Felkészültünk arra, hogy az esküdtszék előtt bizonyítsuk igazunkat és olyan eredményt érjünk el, amely minden csapat, partner, versenyző és szurkoló számára kedvező.”

A NASCAR pedig az alábbi közleményt adta ki, egyúttal máris belebegtették, hogy a per elvesztése után nem fogják annyiban hagyni a dolgot.


„A NASCAR készen áll arra, hogy bizonyítsa: a kemény munka, kockázatvállalás és az elmúlt 77 év jelentős befektetései révén vált az Egyesült Államok vezető motorsportjává. Az antitröszt törvények éppen ezt támogatják, mi pedig a sport 1948 óta tartó építése során semmiféle versenyellenes magatartást nem tanúsítottunk.

Bár tiszteletben tartjuk a bíróság döntését, de úgy véljük, hogy jogilag téves és ezt a tárgyaláson, illetve szükség esetén a Negyedik Körzeti Fellebbviteli Bíróság előtt is meg fogjuk vitatni. A NASCAR hisz a charterekben és továbbra is megvédi azt a 23XI és a Front Row azon állításával szemben, miszerint maga a charterrendszer lenne versenyellenes.”

Egy biztos, Bell a per eddigi részében szinte végig éreztette, hogy a csapatok pártján áll.

Tavaly októberben az akkori bíró, Frank Whitney nem adta ki nekik azt az ideiglenes intézkedést, amelynek révén charteresként versenyezhettek a 2025-ös szezonban az arra vonatkozó szerződés aláírása nélkül. Egy hónappal később viszont az őt váltó Bell már azonnal rábólintott.

A NASCAR fellebbezett, júniusban pedig a háromtagú testület nekik adott igazat. Kessler ekkor megpróbálta még magasabb szintre vinni az ügyet, de ott már be sem fogadták, így a 23XI és az FRM a szezon második felétől az extra pénzdíjjal járó jogosultság nélkül versenyzett.

Az elmúlt egy évben Bell a NASCAR számos kérelmét elutasította, néhány héttel ezelőtt pedig a szervezet azon ellenkeresetét is lesöpörte az asztalról, amelyben konspirációval vádolták a 23XI kisebbségi tulajdonosát – és Michael Jordan pénzügyi tanácsadóját -, Curtis Polkot.

Ezt azzal indokolta, hogy a mezőny többi tagjával lefolytatott, tárgyalások és versenyek kollektív bojkottjára buzdító megbeszélései (amelyekkel kvázi a NASCAR-t akarta zsarolni a kedvezőbb charterfeltételek érdekében) csak „tárgyalási taktikának” minősültek.

A múlt hónapban tartott meghallgatáson ráadásul a hírek szerint többször is kinevette, gúnyolta a NASCAR jogászait.