„Óriási szégyen” – Az utolsó szeget is beverhette a rájátszás koporsójába a NASCAR új bajnoka

„Óriási szégyen” – Az utolsó szeget is beverhette a rájátszás koporsójába a NASCAR új bajnoka

credit: Chris Graythen/Getty Images



A bajnoki döntő hétvégéjének első napján a NASCAR még megúszta a gyomrost, szombaton azonban már nem volt menekvés a sors elől.

A szervezetet az utóbbi években egyre élesebb bírálatok érték, mondván a rájátszás kialakítása során az izgalmak művi fokozására helyezték a hangsúlyt ahelyett, hogy a valódi sportteljesítményt jutalmaznák. Ennek következtében olyan versenyzők/csapatok kaparinthatják meg a bajnoki címet, akik/amelyek a teljes szezonon átívelő teljesítményük alapján nem igazán érdemelnék meg.


A szabályrendszer révén elég összehozni 4-5 jó futamot a teljes idényben ahhoz, hogy valaki elfoglalja a trónt. Ezzel párhuzamosan viszont egy pilóta betegre nyerheti magát a szezon során, elég viszont egyetlen malőr a négyfős döntőben és máris az összetett negyedik pozíciójában zár.

A NASCAR vezetősége hosszú ideig dacosan védte a formátumot, a kritikus hangok viszont már olyan fülsiketítővé váltak, hogy a fejesek is elkezdtek hajlani a változások irányába.

Az elnöki posztot betöltő Steve O’Donnell a minap tartott évértékelőjén elárulta, keményen dolgoznak a helyzet megoldásán. Szavaiból viszont ki lehetett venni, hogy szerintük semmi gond nincs a mostani rájátszással, a potenciális átfazonírozásra pedig legfőképpen a rajongók negatív véleménye miatt van szükség.


Erről bővebben itt olvashatsz: Óriási változások küszöbén a NASCAR – Már a vezetőség is elismeri, hogy a jelenlegi formátum igazságtalan


Nem csoda tehát, hogy a szervezet közössége a szokásosnál is feszültebben figyelte a Phoenix Racewayen rendezett finálé első két, sorsdöntő viadalát. A Truck Seriesben és az Xfinityben ugyanis két olyan versenyző vágott neki a bajnoki címért folyó, utolsó csatának, akik az idény során konkrétan felmosták a padlót ellenfeleikkel.

Ennek kapcsán Kevin Harvick így fogalmazott podcastjében:

„Ha Corey Heim és Connor Zilisch nem nyeri meg a bajnokságot, akkor az óriási szégyen lesz a NASCAR-ra nézve.”

A szervezet a Truck Series esetében még megúszta, hiszen Heim minden túlzás nélkül sporttörténeti dominanciát bemutatva emelhette magasba az év legjobbjának járó trófeát.

Egy nappal később viszont már merőben más lett a leányzó fekvése.

Zilisch konkrétan uralta az Xfinityt idén. Harminckét versenyből huszonhármat zárt a top 10-ben, hússzor ért célba az első öt között, tíz alkalommal pedig egyenesen győzelmet szerzett. A JR Motorsports újonca azonban a végső, phoenixi összecsapást csak harmadikként zárta, így a címet az elsőként célba ért Jesse Love ünnepelhette.

Az a Love, aki a döntő előtt csak egyetlen futamot nyert még a szezonnyitó, daytonai United Rentals 300 képében.

Ahogyan arra számítani lehetett, a sikere – divatos kifejezéssel élve – felrobbantotta a közösségi médiát. Persze nem őt magát ünnepelték, sokkal inkább a NASCAR bajnoki címének illegitimitását harsogták.

Ráadásul akkora mértékben, hogy az X-en több órán át lenyomta trendek terén az amerikai baseball liga döntőjével kapcsolatos posztokat.

Harvick pedig ennyivel kommentálta:



A végtelenségig lehet csapkodni jobbról-balról a rájátszás hitelességét, Love-tól elvitatni a címet viszont ordító hülyeség.

Ahogyan a mondás tartja: Ne a játékost utáld, hanem a játékot.


A 20 esztendős kaliforniai és csapata, a Richard Childress Racing idomult az aktuális formátumhoz, rögtön az első fordulón bejutott a rájátszásba, majd pontok alapján verekedte át magát a bajnoki hajrá felvonásain és kivívta helyét a top 4-es fináléban. Szó sem volt mázlival szerzett győzelmekről és hasonló nyalánkságokról, amelyekbe bele lehetne kötni.

Amikor pedig a legjobban számított, odatették magukat és maximálisan teljesítettek. Love és a 2-es számú Chevy gárdája semmi mást nem érdemel, csak őszinte gratulációt.

„Úgy érzem, mintha végre levegőhöz jutottam volna” – mondta a friss bajnok.

Nagyon megkönnyebbültem. Nehéz évünk volt, rengeteget dolgoztam ezért. Connor a legeslegjobb barátom ezen a világon, de nem a versenypályán.”



Zilischet érthető módon megviselte a vereség.

„Egész nap keményen harcoltunk és mindent beleadtunk” – nyilatkozta a leintés után a jövőre már a Trackhouse-zal teljes munkaidős Cup-programot futó tehetség

„A szívemet is kint hagytam a pályán, de végül a bajnoki második hely, ami jutott nekünk. Sajnos a WeatherTech Chevynkben nem volt meg az, amire ma szükségünk lett volna. Ez viszont semmit sem von le abból, amit ebben az évben véghez vittünk.

Egész évben, 33 héten át megszakadtunk a munkától. Úgy érzem, végig a lehető legjobban dolgoztunk, megtettünk mindent, amit csak lehetett, de ma egyszerűen nem jött össze. Nagyon büszke vagyok erre a csapatra. Semmi okunk a szégyenkezésre… de ez fájni fog”

Arra a kérdésre, jelent-e számára bármiféle vigaszt, hogy a barátja diadalmaskodott, Zilisch kitérően válaszolt:

„Nem, ettől nem érzem magam jobban. Örülök Jesse-nek, tényleg boldog vagyok, de… Hát, nem.”

Azt viszont nem mulasztotta el, hogy a victory lane-en személyesen gratuláljon:

credit: Sean Gardner/Getty Images

A döntőben a JR Motorsports három autóval is képviseltette magát, hiszen Zilisch és a 2024-es bajnok Justin Allgaier mellett bekerült Carson Kvapil is. Ilyenre utoljára 2022-ben volt példa a gárda történetében és akkor szintén kikaptak, méghozzá a Joe Gibbs Racing-es Ty Gibbstől. Most pedig azt kellett végignézniük, amint Love és az RCR foglalja el helyét az Xfinity világának tetején.

Love csak egyéniben jutott be a fináléba, így az RCR csapatbajnokságot nem ünnepelhetett.

Az anyagi szempontból kiemelten fontos címet a Joe Gibbs Racing 19-es Toyotája húzta be. Az autót az idény folyamán összesen hét pilóta vitte pályára Justin Bonsignore, Riley Herbst, Ty Gibbs, Christopher Bell, Chase Briscoe, Jack Perkins és Aric Almirola személyében. Utóbbi veterán vezetett Phoenixen is, másodikként célba érve.

Az év újonca Zilisch lett.

Az egyéni összetett harmadik helyén Allgaier, míg a negyediken Kvapils végzett.

Szponzorváltás miatt az Xfinity jövőre már O’Reilly Auto Parts Series néven fut tovább. A legelső versenyre február 14-én, Daytonán rendezik.

Love bajnoki címe pedig az utolsó döfés lehet abba a rájátszásba, amit eddig ismertünk.


KAPCSOLÓDÓ: „Lesz*rom” – A friss NASCAR-bajnokot nem érdekli, hogy sokak szerint a legjobb barátja érdemelte volna meg a címet




A NASCAR XFINITY SERIES BAJNOKI DÖNTŐJÉNEK VÉGEREDMÉNYE (PHOENIX RACEWAY)

# VERSENYZŐ CSAPAT GYÁRTÓ
1.Jesse LoveRichard Childress RacingChevrolet
2.Aric AlmirolaJoe Gibbs RacingToyota
3.Connor ZilischJR MotorsportsChevrolet
4.Brandon JonesJoe Gibbs RacingToyota
5.Justin AllgaierJR MotorsportsChevrolet
6.Sammy SmithJR MotorsportsChevrolet
7.Taylor GrayJoe Gibbs RacingToyota
8.Sheldon CreedHaas Factory TeamFord
9.Austin HillRichard Childress RacingChevrolet
10.Justin BonsignoreJoe Gibbs RacingToyota
11.Harrison BurtonAM RacingFord
12.Kyle SiegRSS RacingFord
13.Carson KvapilJR MotorsportsChevrolet
14.Corey DayHendrick MotorsportsChevrolet
15.Nick SanchezBig Machine RacingChevrolet
16.Christian EckesKaulig RacingChevrolet
17.Dean ThompsonSam Hunt RacingToyota
18.Brennan PooleAlpha Prime RacingChevrolet
19.Brenden QueenKaulig RacingChevrolet
20.Nick LeitzRSS RacingFord
21.Ryan EllisDGM RacingChevrolet
22.Connor MosackViking MotorsportsChevrolet
23.Anthony AlfredoYoung’s MotorsportsChevrolet
24.Leland HoneymanCope Family RacingChevrolet
25.Blaine PerkinsJordan Anderson RacingChevrolet
26.Josh WilliamsAlpha Prime RacingChevrolet
27.Parker RetzlaffAlpha Prime RacingChevrolet
28.Daniel DyeKaulig RacingChevrolet
29.Stefan ParsonsJoey Gase MotorsportsChevrolet
30.Joey GaseJoey Gase MotorsportsChevrolet
31.Garrett SmithleySS Green Light RacingChevrolet
32.Josh BilickiDGM RacingChevrolet
33.Jeremy ClementsJeremy Clements RacingChevrolet
34.Glen ReenAlpha Prime RacingChevrolet
35.Patrick EmerlingSS Green Light RacingChevrolet
36.Dawson CramMike Harmon RacingChevrolet
37.Ryan SiegHaas Factory TeamFord
38.Jeb BurtonJordan Anderson RacingChevrolet