Nyilvánosságra került a NASCAR legféltettebb titka

A NASCAR az egyetlen olyan profi szinten jegyzett sportliga – vagy esetünkben inkább szervezet -, amelynek szabálykönyve teljes egészében el van rejtve a nyilvánosság elől.
Még ennél is nagyobb titok övezte viszont a királykategóriát képező Cup Series csapataira vonatkozó charter-szerződésben foglaltakat. A többek közt extra pénzdíjakat és a versenyeken való biztos indulási jogot garantáló dokumentum a 23XI Racing és Front Row Motorsports által tavaly ősszel a NASCAR ellen indított antitrörszt-per alappillérét képezi, mondván teljes mértékben kimeríti a monopolista magatartást, gazdasági értelemben kvázi kisemmizve a mezőny tagjait.
Az idei szezon elején életbe lépett szerződést a Cup tizenhárom alakulata írta alá, míg az imént említett 23XI és FRM úgy döntött, jogi útra tereli a dolgot a „sport jövőjét szem előtt tartva”.
A már eddig is fordulatokkal teli, csúnya bírósági csetepaté során a NASCAR maga is benyújtott egy ellenkeresetet azt állítva, hogy a 23XI kisebbségi tulajdonosa – egyben a többségi tulaj Michael Jordan pénzügyi tanácsadója -, Curtis Polk szándékos összeesküvést szított a bajnokságban szereplő gárdák körében, hogy így kényszerítsenek ki a szervezettől kedvezőbb charter-feltételeket.
A konspirációs vádakat azonban az ügyben megbízott szövetségi bíró, Kenneth D. Bell a minap lesöpörte az asztalról, méghozzá azzal az indokkal, hogy a csapatoknak teljes mértékben jogukban állt külön megbeszéléseket folytatni egymással. Polk azzal is fenyegetőzött, hogy ha a NASCAR nem adja meg nekik azt, amit akarnak, akkor versenyeket bojkottálhatnak. Bell szerint ezzel sem volt az égvilágon semmi probléma és csak egyszerű „taktikai húzásnak” minősítette.
Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.
Mindeközben a NASCAR a többi, perben nem érintett alakulat, valamint egyéb partnerei nyomására egyre inkább veri a vasat a tárgyalás előtti megegyezésért.
A The Athletic szerint a commissioner Steve Phelps ígéretet tett arra, hogy a jelenlegi 7 évre szóló periódus helyett állandóvá teszi a charter-rendszert, emellett a csapatok nagyobb beleszólást kapnának a szervezet működésébe is. Emellett még arra is hajlandó, hogy visszaadja a 23XI és az FRM összesen hat charterét.
Ezeket a jogosultságokat az idény elején vesztették el, mert ugyebár nem írták alá a rájuk vonatkozó kontraktust. Ekkor viszont a bírósághoz fordultak, ahol Belltől rögtön megkapták azt az ideiglenes intézkedést, aminek révén chater-státuszban – annak minden juttatásával együtt – versenyezhettek függetlenül attól, hogy nincs szerződésük. A NASCAR fellebbezett, a háromtagú testület pedig nekik is adott igazat. Kessler megpróbált még magasabb szinten jogorvoslatot szerezni, de ott már be sem fogadták a kérelmét, így nyár óta a 23XI és az FRM már sima open-teamként rója a köröket a pályán.
A peren kívüli megegyezésre már több kísérlet is történt, de ezek mind kútba esetek. Legutóbb múlt héten ültek össze a felek, ami ígéretesen is indult, de végül ismét eredménytelenül hagyták el a bíróságot, miután nem tudtak dűlőre jutni arra vonatkozóan, hogy ki fogja kifizetni a jogi csatározás eddigi költségeit, ami kombináltan már 100 millió dollárra rúg. A 23XI és az FRM ráadásul azt is követeli, hogy az open teamként teljesített futamok során elszenvedett anyagi veszteségükért a NASCAR fizessen nekik kártérítést.
Phelps mindeközben rendületlenül bízik abban, hogy még a most hétvégi, phoenixi szezonzáró előtt sikerülhet elszívni a békepipát.
„Tiszteletben tartjuk a bíróság döntését, bár jogi érvelésével nem értünk egyet” – olvasható a NASCAR legutóbbi közleményében, amit Bell legutóbbi, konspirációs vádakat semmissé tevő ítélete után adtak ki.
„Célunk, hogy a kérdést gyorsan rendezzük és mindenki a bajnoki hétvégére koncentrálhasson a sport további fejlődése érdekében. Ha nem sikerül megállapodásra jutni, akkor a megfelelő időben fellebbezni fogunk.”
Egy nappal később azonban újabb svédcsavar történt a sztoriban.
A rejtegetett dokumentum, amit mindenki látni akart
Bell bíró elrendelte több, eddig bizalmasan kezelt irat nyilvánosságra hozatalát – beleértve az ominózus charter-szerződéssel. Azzal a szerződéssel, amit a 23XI másik társtulaja, Denny Hamlin egyszer úgy jellemzett, hogy: „ez a NASCAR legféltettebb titka”.
A belső, pénzügyi kimutatásokkal tarkított dokumentum a Hendrick Motorsports 24-es számú Chevyjének 08-as sorszámú charter-megállapodását takarja. Ennek viszont a téma szempontjából nincs nagy jelentősége, hiszen az összes csapat szóról szóra ugyanezt írta alá.
Eddig csak becslések és pletykák keringtek arról, hogy pontosan mennyi pénz is jár egy-egy helyezésért. Most azonban a charter-szerződés „Race Purse Payout Curve” és a „Year-End Point Fund Payout” című mellékletei révén tételesen betekintést nyerhetünk abba, mennyit ér egy-egy pozíció a NASCAR Cup Series mezőnyében.
Mennyit hoz egy verseny a chartereseknek?
Az első helyezett a pénzalap 5,16%-át kapja, míg 40 fős mezőny esetén a 40.-ként záró 0,886%-ot.
A Phoenix Raceway bajnoki döntőjének összdíjazása például 12,4 millió. Ebből a győztes markát szűk 640 ezer dollár üti.
A futam nevezési listáján 38 autó szerepel, a legutolsó (tehát 38.) pozícióért járó részesedés pedig 1,057%, vagyis 131 ezer dollár.
Emellett minden egyes charterrel rendelkező gárda 141 ezer dolláros alapdíjat kap futamonként.
A fentiek alapján egy redditor nem volt rest kiszámolni, hogy a Cup három legnagyobb alakulata mennyi pénzt keresett csak a futamokkal a 2025-ös szezon eddigi részében. Ehhez fontos hozzátenni, hogy a hírek szerint egyetlen autó versenyeztetésének éves költsége kb. 20 millió dollár.
An interesting look at the “Big 3” purse earnings for 2025 to date.
byu/mturacing inNASCAR
A charterek ára és szabályai
A most nyilvánosságra hozott dokumentum azt is feltárja, hogyan működik a charterpiac a háttérben.
A jogosultságokat a csapatok egymás közt adhatják-vehetik, értékük pedig elérheti a 40 millió dollárt.
A NASCAR minden egyes eladás után tranzakciós díjat számol fel, ami a vételár 2%-a, vagy 250 000 dollár – attól függően, hogy melyik a magasabb.
Ha egy csapat lemond a charteréről és azt a NASCAR maga értékesíti, akkor a szervezet megtart 500 000 dollárt, a fennmaradó összeget pedig a csapatok között osztja el.
A Charter Agreement részletezi a „Performance Plan” rendszerét is, amely lényegében egy részesedésen alapuló modell. A csapatok az elmúlt két szezon bajnoki teljesítménye alapján kapják meg a szerződésben foglaltak szerint nekik járó extra pénzt. Ebbe a legutóbbi idény 100%-ban, míg az azt megelőző 50%-ban számít bele.
A NASCAR minden év végén, a szezonzáró futam után 30 napon belül értesíti a gárdákat a pontos kifizetésekről.
Új stratégiai gondolkodás
A modell drámai módon befolyásolja a csapatok döntéseit. A Trackhouse Racing például pontosan ezért léptette fel Shane van Gisbergent a Cupba, hiszen már egyetlen futamgyőzelem is akár egymillió dollár feletti év végi bónuszt hozhat. A bajnokság koronázatlan road-királya meg is hálálta a belé vetett bizalmat, lévén csak idén ötször látogatott el a victory lane-re jobbkanyarokat is tartalmazó pályákon.
Év végi kifizetések
A „Year-End Point Fund” – azaz az év végi pénzalap – 2025-ben 33,7 millió dollár és 2031-ig fokozatosan 40 millió fölé emelkedik. Az évi nagyjából 3%-os növekedés konzervatív, de kiszámítható – mintha a NASCAR egyfajta „inflációkövető prémiumot” épített volna be.
A probléma? A csapatok szerint a költségek – a technológiai fejlesztések, a logisztika, az utazások stb. – ennél sokkal nagyobb ütemben nőnek.
Honnan jön a NASCAR pénze?
A szerződésből az is kiderül, hogy a NASCAR 2023-ban 537 millió dollár, 2024-ben pedig 103 millió dollár nettó nyereséget könyvelt el. A kiugró 2023-as eredmény fő oka a fontanai Auto Club Speedway területének eladása volt – ez egyszeri tétel, de látványosan felpumpálta az éves profitot.
A tavalyi, azaz 2024-es bevétele a NASCAR LLC-nek 1,7 milliárd dollárra rúgott, aminek legnagyobb része a médiából származott (licencdíjak, digitális platformok stb.).
A teljes szerződés erre a linkre kattintva érhető el.



