„Nélkülünk nincs jövője a sportnak” – Már a versenyzők is beszálltak a NASCAR elleni perbe

Ez a hét kulcsfontosságú a 23XI Racing és a Front Row Motorsports által indított NASCAR elleni antitröszt-perben – és talán az utolsó esély arra, hogy a felek peren kívül megegyezzenek. Ha nem sikerül, akkor december elsején esküdtszék elé kerül az ügy Észak-Karolinában, ami alapjaiban rengetheti meg a NASCAR működését.
A két csapat több mint egy éve perelte be a szervezetet, azt állítva, hogy a NASCAR versenyellenes gyakorlatot folytatott, és tisztességtelen pénzügyi feltételeket kényszerített a csapatokra a charter-megállapodások során.
Ha nem születik megállappodás, a NASCAR Cup Series jövője – sőt, talán az egész amerikai motorsport gazdasági modellje – új irányt vehet.
Az eseményeket maguk a versenyzők is feszülten figyelik. Olyannyira, hogy mostanra elérkeztek arra a pontra, amikor már nem tudnak néma csendben maradni.
Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.
A Drivers Advisory Council (DAC) – vagyis a versenyzők testülete – kedden benyújtotta hivatalos állásfoglalását a bíróságra. Ebben kifejtették, aggodalommal tölti el őket az, hogy a per kimenetele komoly hatással lehet a jogaikra és érdekeikre nézve.
Magyarul: ha a bíróság döntése a csapatok vagy a NASCAR oldalára billen, az hosszú távon meghatározhatja, milyen beleszólásuk lehet a sport működésébe – vagy éppen mennyire nem lesz.
A DAC egyébként 2022-ben jött létre azzal a céllal, hogy a pilótáknak végre legyen egy egységes, hivatalos hangja a NASCAR-on belül. Az alapító tagok között szerepelt például Kurt Busch, Austin Dillon, Corey LaJoie, Joey Logano, Kyle Petty, Daniel Suarez és a 23XI társtulajdonosa, Denny Hamlin. Az igazgatói posztot Jeff Burton látta el.
Azóta több kezdeményezésük is sikeres volt, például az idei szezonban bevezetett Driver Ambassador Program, amely a sport népszerűsítéséért jutalmazza a versenyzőket. Ez a program azonban szorosan kapcsolódik ahhoz a charter-megállapodáshoz, amelynek struktúrája a jogi hercehurca középpontjában áll.
A per, ami mindent megváltoztathat
A per tavaly októberben kezdődött, amikor a 23XI, valamint az FRM nem írta alá a 2025-ös charter-megállapodást és inkább antitröszt-pert indított az anyaszervezet ellen.
A felek jelenleg egy bíróság által elrendelt egyeztetési folyamatban vesznek részt, de a DAC mostani beadványa új nézőpontot hoz a történetbe. A bírósági meghallgatások folytatódnak a héten, az első tárgyalási napot pedig december 1-jére tűzték ki.
A DAC szerint nem lehet a sport jövőjéről úgy dönteni, hogy a versenyzők kimaradnak a párbeszédből:
„A pilóták mindig is a rajongók érdeklődésének középpontjában álltak. A sport jövőjéről úgy tárgyalni, hogy pont az ő hangjuk nem hallatszik, egyszerűen nem produktív.”
A beadvány szerint a versenyzők három fő célt szeretnének elérni a per lezárásával:
- A jelenlegi és jövőbeli versenyzők érdekeinek hosszú távú védelmét.
- Egy független, stabil platformot a pilóták kollektív képviseletére a sport kulcskérdéseiben.
- És, hogy minden fél – a NASCAR, a csapatok, valamint a versenyzők – a rajongók érdekeit helyezze előtérbe.
„A versenyzők egy egységes sportágat szeretnének, amely minden érintett fél érdekeit védi, miközben a rajongóknak a lehető legjobb élményt nyújtja” – áll a beadványban.
„A valóság az, hogy a versenyzők sok tekintetben osztoznak a perben részt vevő felek aggodalmaiban, ugyanakkor sajátos nézőpontjuk és tapasztalataik miatt más szemszögből látják a helyzetet. A pilóták vannak a kirakatban, ezáltal ők a sportág népszerűségének hajtóerői. Bár az ügy látszólag a NASCAR és a csapatok pénzügyi vitájáról szól, a versenyzők és a rajongók nélkül egyszerűen nincs jövője a NASCAR-nak.”
A peren kívüli megegyezés céljából tartott megbeszélés első, keddi napja (10.21.) nem hozott eredményt, a felek pedig egyetértettek abban, hogy szerdán folytatják.



