Kiderült, hogy mennyi pénzt kér a McLaren az újonc pilótáktól egyetlen szabadedzésért

A Forma-1 szabályai értelmében minden egyes csapat köteles évente négy alkalommal (autónként kétszer) újonc versenyzőket indítani szabadedzéseken.
A laikus, külső szemlélő joggal hihetné, hogy ezen lehetőségeket teljesítményük alapján érdemlik ki a pilóták, a valóság azonban teljesen más.
Ahogyan ugyanis megannyi más esetben a száguldó cirkuszon belül, itt is kőkemény üzletről van szó.
A McLaren vs. Alex Palou per londoni tárgyalása során kiderült, az F1-es csapatok több millió dollárt is elkérhetnek a versenyzőktől pusztán azért, hogy egyetlen egyórás gyakorlás erejéig csatlakozhassanak a mezőnyhöz.
Példaként felhozták a Toyota gyári pilótáját, Ryo Hirakawát, aki 3,5 millió dollárt fizetett a wokingiaknak annak érdekében, hogy a 2024-es Abu Dhabi Nagydíj pénteki napján róhassa a köröket a pályán. Ebbe az összegbe beletartozott a felkészülése részeként korábbi F1-es autóval végzett két TPC-tesztjének költsége is.
A 2022-es Le Mans-i győztes és kétszeres WEC-világbajnok japán Abu Dhabiban a 14. helyen zárt 1,5 másodperccel lemaradva Charles Leclerc (Ferrari) idejétől és 1,3 másodpercet kapva a McLaren sztárjától, Lando Norristól.
Mindez rávilágít arra, hogy a szabályok által kötelezően biztosítandó lehetőséget a csapatok konkrét, jövedelmező üzletté tették.

Palou kontra McLaren: 20,7 millió dollár a tét
A per tárgyalása október elején kezdődött Londonban, aminek során a papayások 20,7 millió dollárt követelnek a négyszeres IndyCar-bajnoktól, amiért bő két évvel ezelőtt megszegte a velük kötött szerződését és inkább maradt a Chip Ganassi Racing kötelékében.
A Motor Sport Magazine információi szerint az ominózus összeg egyik, „elvesztegetett kiadásnak” nevezett tétele 703 ezer dollárt kóstál. Zak Brownék szerint ennyi pénzt költöttek Palou két TPC-tesztjére, valamint a 2022-es Amerikai Nagydíjon biztosított FP1-es szereplésére.
A spanyol tehetség ügyvédje, Nick De Marco viszont azzal érvelt, hogy a McLarennek nem jár teljes kártérítés, mivel utólag értékesítették az ügyfele számára későbbi időpontra fenntartott tesztet.
A dokumentumok szerint Hirakawa és a Toyota csak az egyikért nem kevesebb, mint 1,07 millió dollárt perkált le, bő 300 ezerrel többet annál, mint amibe Palou két körözése került.
Ez része volt annak a 3,5 milliós csomagnak, ami a fentebb említett TPC-teszteket és az Abu Dhabiban lezajlott FP1-es részvételt foglalta magában.
Palou jogi képviselője szerint a McLaren nem nevezheti „elvesztegetett kiadásnak” ezt az összeget, hiszen a csapat végül még profitált is a helyzetből.
Mennyibe kerül az F1-es álom?
Az ügy újabb rálátást enged arra, mekkora befektetéssel jár a Forma–1-be vezető út még a legtehetségesebb versenyzők számára is.
Bár nem mindenki fizet Hirakawához hasonló összeget a tesztekért, a legtöbb pilótának önállóan kell finanszíroznia a junior kategóriákban való részvételét – még akkor is, ha egy akadémia tagja.
A McLaren-vezér Brown a tárgyaláson leszögezte:
„Még Lando Norris is fizetett azért, hogy a csapatunk tagja lehessen, egészen addig, amíg 2019-ben főállású F1-es versenyzővé nem vált.”
A tárgyalás eddigi része meglehetősen puskaporosan telt. Tanúvallomásában Palou többek közt azzal vádolta Brownt, hogy átverte őt egy potenciális – majd később kiderült, hamis – Forma-1-es ülés ígéretével. Egy privát beszélgetésük során pedig a McLaren-vezér azt mondta neki, hogy nem ő állt Oscar Piastri – akinek helyére előzetesen Palou számított – leigazolása mögött, hanem Andreas Seidl.
Brown mindezt abszurdnak tartja.
„Nem is tudom, melyik állításon nevettem jobban. Azon a feltételezésen, hogy nem én hoznék meg egy kulcsfontosságú döntést a versenyzői felállásunkról, vagy azon, hogy nem támogattam volna a rendkívül tehetséges Oscar Piastri szerződtetését”„ – nyilatkozta a Reutersnek.
„Mindkét állítás abszolút nevetséges és bárki, aki követi a sportunkat, azonnal átlát ezen.”
Palou továbbá arról is szót ejtett, hogy az amerikai üzletember olyan bizonyítékokat semmisített meg, amelyek negatívan hatottak volna az ügyükre. Mindezeken kívül közelebbi rálátást kaptunk arra, hogy a csapatnál finoman szólva sem bánnák tisztességesen a pilótáikkal.
Ezekről bővebben az alábbi cikkekben olvashatsz:
>>>>>Palou szerint a McLaren nem csak az F1-gyel verte át, de még az IndyCarban is „leértékelte”
A bírósági csetepaté október 20-án folytatódik.



