„Szórakoztató lesz” – Belső emailben gúnyolódtak a McLaren vezetői azon, hogy átverik a hosszabbításban reménykedő pilótájukat

Minden egyes nap újabb megdöbbentő, sőt, olykor már botrányos fordulat színezi a McLaren vs. Alex Palou per londoni tárgyalássorozatát.
Többek közt már szó esett arról, hogy a spanyol versenyzőt Zak Brown átverte, fontos bizonyítékokat semmisített meg és még az IndyCarban is megpróbálta baleknak nézni.
BŐVEBBEN:
>>>>>Palou szerint a McLaren nem csak az F1-gyel verte át, de még az IndyCarban is „leértékelte”
Csak az IndyCart tekintve az elmúlt években már több olyan eset is történt, amikor a wokingiak csúnyán kipackáztak versenyzőikkel. Gondoljunk csak Oliver Askew-ra, akit 2020 végén azért rúgtak ki, mert egy interjúban bevallotta, hogy heteken át agyrázkódással versenyzett. Tavaly a csuklósérülése miatt partvonalra került David Malukast vágták ki, majd ugyanez a sors várt az amerikai pilóta helyettesének leszerződtetett Theo Pourchaire-re is.
Utóbbi franciától 2024 júniusában vált meg a csapat, alig pár héttel azután, hogy aláírta több szezonra szóló IndyCar-kontraktusát. A hirtelen változást Zak Brownék azzal indokolták, hogy mindenképpen meg szerették volna szerezni az általuk generációs tehetségnek tartott Nolan Siegelt még azelőtt, hogy más gárdák lecsapnák őt a kezükről.
„A McLaren egy többéves szerződést kötött velem az IndyCarban” – nyilatkozta ekkor Pourchaire az AUTOhebdo-nak.
„A Laguna Seca-i fordulót megelőző kedden azonban a menedzserem közölte velem, hogy a csapat úgy döntött, mégsem én indulok a versenyen és már a szezon hátralévő részében sem számolnak velem. Nem értettem az egészet. Csak pár héttel korábban írtam alá…
Teljesen felháborodtam. Végül délelőtt 11 óra tájékán felhívtak és megerősítették, hogy már nem vagyok a programjuk része. Ennek pontos okát nem közölték. Pusztán annyit mondtak, hogy nem az én hibám volt és a döntésnek semmi köze a teljesítményemhez. Ezt hallva még inkább meglepődtem. Azon kezdtem gondolkodni, hogy milyen akadály gördülhetett elém, egyáltalán mi történt? Rá is kérdeztem [a McLarennél], de nem adtak választ. Nem sokkal később viszont eljutott hozzám néhány információ, ami kissé tisztázta a képet.”
Az interjú után néhány nappal viszont hirtelen visszavonulót fújt azt állítva, hogy az újság teljesen kiforgatta a szavait. Rossz nyelvek szerint azonban a McLaren – egészen pontosan Brown – fenyegetése állt a pálfordulás hátterében.
Az igazsgágot csak ők tudják, annyi viszont biztos, hogy a papayások versenyzőkhöz való hozzáállása a Palou elleni per tárgyalásán is megkerülhetetlen téma lett.
A négyszeres IndyCar-bajnok jogi képviselője, Nick De Marco szerint Brown taktikája az, hogy „biztatja az embereket a szavaival, utána viszont hátba döfi őket”.

Példaként felhozta Alexander Rossi esetét is, akinek a 2024-es idény végén járt le aktuális szerződése a csapattal.
Brown és a McLaren IndyCar-alakulatának jelenlegi csapatfőnöke, Tony Kanaan már az év közepén megegyezett arról, hogy a soron következő szezonban nem tartanak igényt a 2016-os Indy 500 győztesének szolgálataira, a helyét pedig Christian Lundgaard fogja átvenni. De Marco szerint azonban eközben továbbra is folytatták a megbeszéléseket Rossi édesapjával – aki egyben a menedzsere is – a hosszabbításra vonatkozóan.
Az ügyvéd hangosan felolvasta Brown egyik Kanaan-nak írt emaljét, amiben a Rossi-ügy kapcsán így fogalmazott: ‘Szórakoztató lesz kiszállni ebből’, mondandóját pedig egy nevetős emojival is nyomatékosította.
Erre a McLaren-vezér úgy védekezett, hogy a szavait csak kiragadták a kontextusból:
„Valójában úgy értettem, hogy nehéz lesz lezárni a dolgot, csak viccelni próbáltam.”
A bíróságon szóba került a gárda jelenlegi sztárpilótája, egyben az IndyCar magasan legnépszerűbb arca, Pato O’Ward is.
De Marco felhívta a figyelmet arra, hogy a Palou-nak ajánlotthoz hasonlóan a mexikói versenyző szerződése is tartalmaz egy olyan záradékot, amely jelentős fizetésemelést helyez kilátásba akkor, ha átkerül az F1-be.
„Mr. Brown, ön a kontraktus aláírására ösztönözte [O’Wardot] azzal, hogy bejuthat a Forma-1-be, ahol sokkal többet kereshet. Ez a technika nagyon hatékony: bátorítja a versenyzőket, majd cserben hagyja őket.”
Az amerikai üzletember ezzel nem értett egyben és kijelentette, hogy Pato egy olyan pilóta, akiben látnak F1-es potenciált, így direkt kötöttek rugalmasságot adó szerződést vele.
Brownt arról is kérdezték, hogyan reagált a McLaren, amikor az F1 2022 videojáték készítői megkeresték őket O’Ward karakterének használata miatt. A csapat kommunikációs osztálya ekkor készített egy pro és kontra listát. Utóbbin kiemelték, hogy ez „tovább növelheti Pato egóját” és erősítheti azt a benyomást, hogy az F1-es ülése „már biztosnak tekinthető”.
„Vannak versenyzők és csapatfőnökök, akiknek nagy az egójuk” – válaszolta Brown
„Én viszont soha nem állítottam, hogy Pato számára garantált lenne az F1, nem akartuk félrevezetni őt.”
A most zajló per az utóbbi évek egyik legélesebb pilótaszerződési vitája. A McLaren 20,7 millió dolláros kártérítést követel Palou-tól a korábbi szerződése megszegéséért.
De Marco „teljesen megalapozatlannak” és „arcátlan próbálkozásnak” nevezte ezt az összeget, ami szerinte nem más, mint egy kísérlet arra, hogy „kifosszák” az ügyfelét.



