Piastri, Helmut Marko és egy bizonyítékokat eltüntető, hazug Zak Brown – Kitálalt a bíróságon a McLaren-balhé piszkos részleteiről Alex Palou

Javában zajlik Londonban a McLaren által Alex Palou ellen indított per tárgyalása. Ennek során a wokingiak bő 20 millió dollárt követelnek az immár négyszeres IndyCar-bajnoktól, mondván ekkora kár érte őket azzal, hogy nem teljesítette a 2022-ben aláírt szerződésében foglaltakat.
Mint ismert, Palou három évvel ezelőtt igazolt át a papayás gárdához, de a dokumentumok szignózása után meggondolta magát és inkább maradt a Chip Ganassi Racing kötelékében.
A bírósági tárgyalás során a 28 éves pilóta kijelentette, csak azért írta alá az IndyCar-szerződést a McLarennel, hogy esélyt kapjon a Forma–1-ben. A kontraktusból azután hátrált ki végleg, hogy a csapat leigazolta Oscar Piastrit.
Palou számára ekkor vált világossá számára, hogy a világbajnoki sorozatről szőtt álma gyakorlatilag szertefoszlott.
Tanúvallomásában elmondta, rendkívül keserű érzések kavarogtak benne amikor rájött, hiába van a McLaren kötelékében, F1-es versenyző soha nem lesz belőle.
„Nagyon feldúlt, csalódott és dühös voltam, amiért a McLaren egy másik újoncot szerződtetett helyettem” – idézi Palou szavait a Motorsport Magazine.
„Azonnal kapcsolatba léptem a Monaco Increase Managementtel (MIM), akik akkoriban az ügyeimet intézték és megkértem őket, beszéljenek Zak Brownnal és derítsék ki, miért történt ez.
Zak azt válaszolta nekik, hogy egy gyors pilótára van szükségük 2023-ban és ez a döntés nem befolyásolja az én F1-es esélyeimet.”
Palou 2021-ben kezdett el a McLarenhez való csatlakozás gondolatával foglalkozni, amikor már karnyújtásnyira volt az első IndyCar-titulusától. Tanácsadója, Daniele Audetto révén került kapcsolatba a csapattal, de mindkét fél mást állít arról, ki kereste meg a másikat először.
Palou szerint a wokingiak kezdeményeztek, de ő világossá tette: kizárólag az F1 érdekli.
„Egyedül az vonzott benne, hogy eljuthassak a Forma–1-be, mert az a legnagyobb együléses sorozat a világon, minden pilóta álma.”

A McLaren-kontraktus aláírása után a Palou-t alkalmazó Chip Ganassi Racing közölte, hogy esze ágában sincs elengedni sztárját és igényt tart a 2023-ra vonatkozó opciós jogával. Végül a két gárda megegyezett abban, hogy a spanyol még egy évet marad a CGR-nél, emellett pedig F1-es tesztpilótája és tartalékosa lesz a wokingiaknak.
Palou vallomása szerint Brown ekkor megígérte neki, hogy lehetőséget fog kapni a száguldó cirkuszban.
„Amikor a McLarennel teszteltem, Zak elmondta, szerinte ez megvalósítható és mindent megkapok, ami csak kell az F1-es felkészüléshez. Akkor még elhittem, hogy őszinte.”
BELÉP A KÉPBE A PIASTRI-SZÁL
Hamarosan azonban bejelentették Piastri leigazolását Lando Norris mellé 2023-ra és ez lett az a pont, amikor Alex kételkedni kezdett az amerikai üzletember szavahihetőségében.
Még az év októberben, a McLaren Technology Centre közelében található Beaverbrook étteremben együtt vacsorázott Brownnal, ahol tisztázták a helyzetet.
„Zak azt mondta, nem az ő döntése volt Piastri szerződtetése, hanem Andreas Seidl határozott így. Ekkor leszögezte, hogy Oscar teljesítményét az enyémhez mérik majd 2024-re nézve. Emellett azt is közölte, hogy mindez nincs hatással az F1-es esélyeimre. Én viszont tudtam, hogy innentől minden megváltozott és már egyre inkább hajlottam arra, hogy Ganassinál maradjak.”
Utólag Palou már kételkedik abban, hogy Brownnak semmi köze sem volt az ausztrál ifjonc leigazolásához.
„Miért nem került szóba egyszer sem Oscar neve a beszélgetéseinkben? Miért kellett szerződtetni egy másik újoncot? Ha egy tapasztalt versenyzőről lett volna szó, akkor megérteném. Azt mondták, ez Andreason múlt és nem befolyásolja az F1-es esélyeimet, én pedig elhittem. Csakhogy az utóbbi napokban hallottak alapján úgy tűnik, valójában Zak hoz minden döntést. És ez nem az, amit nekem mondott.”
Brown tagadta, hogy bármiféle ígéretet tett volna.
„Felvázoltam Alexnek, milyen lehetőségek vannak az F1-ben, de azt soha nem mondtam, hogy számításba vesszük őt.”
Palou nem kevesebbet állít továbbá, mint hogy más F1-es lehetőség után is érdeklődött, de ez dugába dőltek Brownnak köszönhetően.
„Felröppentek pletykák arról, hogy az AlphaTauri új pilótát keres és az én nevem is felmerült. 2023-ban telefonon beszéltem Helmut Markóval, aki nyitott volt arra, hogy náluk versenyezzek és megkérdezte, milyen feltételekkel tudnék kiszállni a McLarennel kötött szerződésből. Zak ezután közvetlenül felhívta Helmutot, aki állítólag úgy reagált, hogy már nem érdekli a dolog. Fogalmam sincs, mi hangzott el köztük, de biztos, hogy nem segített, mert hirtelenjében Helmutot már nem érdekeltem..”
A PERNEK MÉG NINCS VÉGE, DE PALOU MÁRIS FIZET
A zsúfolásig megtelt tárgyalóteremben Palou részletesen ecsetelte, mekkora anyagi terhet is ró rá ez az egész.
„Az ügyben emlegetett összeg hatalmas, annyi pénzről van szó, amivel nem rendelkezem. Már az is rengeteg kiadás, hogy egyáltalán itt lehessek.”
A versenyző azt is hozzátette, hogy a Chip Ganassi Racing átvállalta ugyan a felmerülő jogi költségek jelentős részét, de végső soron mégis ő maga fizeti meg az árát.
„Hiába van ez a biztosíték, versenyzőként tudom, hogy nem kapok akkora fizetést, mint a mezőny legjobbjai. Nem tartozom a három legjobban kereső pilóta közé és a közeljövőben nem is fogok – pont emiatt az ügy miatt. A per költségeit a jövőbeli alapfizetésemből kell visszafizetnem és ez már most folyamatban van.”

ÁTVERÉS VOLT AZ EGÉSZ?
A McLaren jogi képviselője, Paul Goulding keresztkérdései során Palou elmondta, hogy Brown azt szerette volna, ha ő is olyan utat jár be, mint Mario Andretti, aki az IndyCar után az F1-ben is bajnok lett.
„A célja az volt, hogy egy IndyCar-pilótát juttasson el a Forma–1-be és sikeressé tegye. Ez olyasmi, amit régen már Mario Andretti megcsinált. Zak nagy rajongója az IndyCarnak és általánosságban véve az autósportnak. A McLaren pedig jelenleg az egyetlen olyan csapat, amely képes lenne arra, hogy valakit átvigyen az IndyCarból az F1-be… Legalábbis nekem azt mondta, hogy ez az egész ötlet lényege.
Mindez szerepelt is a szerződésemben. Ha megnézik a fizetésről szóló részt, akkor látják, hogy az csak az első szezonra vonatkozott, a teszt- és tartalékpilóta-időszakomra. A következő éveket nézve pedig pedig az állt benne: ‘abban az esetben, ha az F1-opció nem valósul meg…’ A kontraktus szövegéből is pontosan kivehető, hogy a fő cél a Forma–1 volt.”
2023-ban Palou ismét megállapodást kötött a McLarennel a 2024-2026-os idényekre.
„Ez az álmom. A Forma–1 az, ahová mindig is el akartam jutni. Ha azt mondják, hogy ez az odáig vezető út, akkor én rá fogok lépni, ezért írtam alá megint.”
Az elkövetkező hónapokban azonban egyre inkább úgy érezte, hogy becsapták. Pláne, miután a McLaren közel sem adott neki annyi tesztet és szabadedzést, mint amennyit előzetesen ígért.
„Úgy voltam vele, hogy jogom van megszakítani egy olyan megállapodást, amely nem az őszinteségen alapult.”
A McLaren ezzel szemben azt állítja, Palou azért nem kapott több lehetőséget a pályán, mert ő maga sértette meg a szerződést. A bíróságon az is kiderült, hogy Brown fizette Palou ügyvédeit a 2022-es „békéltető” közvetítés során, miközben a pilóta a Ganassival és a McLarennel is vitában állt.
Ráadásul Palou szerint a Ganassi-kontraktus egy titkos „blackout” határidőt is tartalmazott, amit az ügyvédei és Brown is ismertek, ő viszont nem.
„Kiderült, hogy az ügyvédeim tudtak róla, de Zak fizette őket. Ő pontosan tudta, hogy nem írhatom alá azt a szerződést. Akkor döntöttem: vagy a Ganassival harcolok, akik bajnokká tettek, vagy megszegem az egyezséget valakivel, aki félrevezetett és sosem adott valódi esélyt.”
TÖRÖLT ÜZENETEK ÉS TAGADÁS
A tárgyalás második napján Palou ügyvédje olyan WhatsApp-screenshotokat mutatott be, amelyeken Gavin Ward, a McLaren korábbi IndyCar-csapatfőnöke azt írta, hogy a csapat az applikáció azon funkcióját használja, amely egy bizonyos idő után törli az csevegéseket.
Ennek oka pedig az, hogy védjék magukat a perekkel szemben.
Egy üzenetváltásban a McLaren IndyCar-kommunikációs alelnöke, Lauren Gaudion egy dokumentumra hivatkozott, amelynek jelszava „Palou” volt.
Erre Brown azt írta, hogy minden kommunikáció kizárólag WhatsAppon történhet és a témával kapcsolatos üzeneteket küldés után azonnal töröljék.
„Meg akarta semmisíteni a bizonyítékokat” – szögezte le Palou jogi képviselője, Nick De Marco.
Brown viszont ragaszkodott ahhoz, hogy nem történt jogsértés.
Állítása szerint a WhatsApp eltűnő üzeneteit a McLaren belső szabályzata alapján használták és minden egyes üzenetet megőrzött az előírásoknak megfelelően.
De Marco azonban nem engedett:
„Miután az ügyvédek megtiltották az üzenetek törlését, ön és a csapata továbbra is így tett. Megsemmisítette a bizonyítékokat, mert tartott a következményektől.”
A védelem egy másik beszélgetést is bemutatott, amelyet a csapattól távozó Ward folytatott a kanadai újságíró Jeff Papponéval 2024 novemberében.
„Ó, ember, valami felszabadító érzés kikapcsolni a 7 napos üzenettörlést, amire a McLarennél köteleztek bennünket!”
Amikor Pappone visszakérdezett, hogy erre miért volt erre szükség, Ward így válaszolt:
„Hogy védjék védjék a seggüket egy perben.”
Brown ennek hallatán azzal védekezett a tárgyalóteremben, hogy az alkalmazás olykor „magától” aktiválja az ominózus funkciót.
A McLaren-vezér saját ügyvédjének kérdésére is tagadta, hogy szándékosan használták volna a jogi kockázatok elrejtésére:
„Bekapcsolta az eltűnő üzeneteket azért, hogy ‘védje a seggét”?”
Mire Brown:
„Nem.”
A tárgyalássorozat folytatódik.
UPDATE: Palou szerint a McLaren nem csak az F1-gyel verte át, de még az IndyCarban is „leértékelte”
UPDATE 2: „Szórakoztató lesz” – Belső emailben gúnyolódtak a McLaren vezetői versenyzőjük menesztésén



