Eszkalálódik a helyzet a NASCAR történetének legrondább botrányában

Újabb fejezetéhez érkezett el a 23XI Racing és a Front Row Motorsports által a NASCAR ellen tavaly ősszel indított per, amelyben azt állítják, hogy a szervezet 2025-ben életbe léptetett új charter-megállapodása gazdaságilag hátrányos a csapatokra nézve, egyúttal pedig kimaxolja az antitröszt-magatartás fogalmát.
Az alperes NASCAR október 3-án, helyi idő szerint késő este vadonatúj indítványt nyújtott be az ügyben illetékes szövetségi bírónak, amelyben azt kéri, hogy már a decemberre kitűzött tárgyalás előtt hozzon sommás döntést a két gárda keresetének ügyében.
A 121 oldalas dokumentumban több erőteljes megfogalmazás is szerepel, például:
„Sem a kapzsiság, sem pedig egyesek sértett hiúsága amiatt, hogy nem tudtak eleget tenni bizonyos, más csapatoknak tett ígéreteiknek, nem szolgálhat indokul egy olyan szervezet lerombolására, amelynek felépítésén a France-család, a pályák, a csapattulajdonosok és a versenyzők évtizedeken át dolgoztak.”
A NASCAR álláspontja szerint az egész jogi huzavonának a lehető leghamarabb be kell fejeződnie, mert a sportág érdeke az, hogy a figyelem újra a pályán zajló versenyzésre összpontosuljon, különösen a 2025-ös szezon hátralévő részében, illetve a 2026-os idény előkészítésében.
A csapattulajdonosok kiállnak a charter-rendszer mellett
Az indítvány különösen erős üzenetet hordoz azáltal, hogy több ismert tulajdonos nyilatkozatát is tartalmazza. Richard Childress, Joe Gibbs, Rick Hendrick, Brad Keselowski, Carl Long, BJ McLeod, Roger Penske, Gordon Smith, Rick Ware, Cal Wells és Jon Wood egyaránt támogatásukat fejezték ki a charter-rendszer mellett.
A közös álláspont: a charter stabilitást ad a befektetéseiknek, a rendszer hosszú távon is pozitív hatással van a sportágra, a bizonytalanságot pedig maga a folyamatban lévő pereskedés okozza. Többen hangsúlyozták, hogy a többek közt extra pénzdíjat biztosító jogosultságnak határozatlan idejűvé kell válnia, mert csak ez adhat valódi biztonságot a Cupban szereplő csapatoknak.
Rick Hendrick például úgy fogalmazott: „A charter-megállapodás létfontosságú a NASCAR stabilitásához. Nélküle kétségbe vonnám a csapatok hosszú távú életképességét, beleértve a Hendrick Motorsportsét is. Ha felrúgjuk, amit közösen kialkudtunk, az mérhetetlen károkat okozna a sportnak, a vállalkozásainknak és legfőképpen azoknak a családoknak, akik tőlünk függenek.”
Joe Gibbs szerint: „A charter értéket teremtett, de alapvető fontosságú, hogy ez az érték állandóvá váljon. Ez szilárd alapot jelentene a Cup-csapatok és az egész sport financiális egészsége szempontjából.”
Roger Penske hozzátette, őt annyira meggyőzte ez a rendszer, hogy végül hasonló modellt vezetett be az IndyCarban is.
Gordon Smith (HYAK Motorsports) pedig így vélekedett: „Aggodalommal tölt el a jelenlegi pereskedés, mert bizonytalanságot hoz és károsan hat a sport jövőjére. Leginkább azt remélem, hogy olyan megoldás születik, amely biztosítja a hosszú távú stabilitást.”

A NASCAR többek között a következőkre hivatkozik:
- A csapatok nem jelezték abbéli szándékaikat, hogy saját bajnokságot, akarnának indítani. Ebből adódóan nehezen érvelhetnek amellett, hogy a charter előírásai (pl. nem versenyezhetnek a NASCAR által tulajdonolt pályákon) hátrányt jelentettek volna számukra.
- A charter-rendszer semmilyen formában sem ártott a versenyzésnek, ahogyan a közönségnek sem.
- A két csapat nem tudott bizonyítékot szolgáltatni az általuk emlegetett „helyrehozhatatlan károkra”.
- A Michael Jordan és Denny Hamlin által alapított 23XI úgy lépett be a Cup Seriesbe, hogy minden információval rendelkeztek a charterek kapcsán.
A két gárda néhány nappal ezelőtt külön kérte a bíróságtól, hogy a per során a „piac” definíciója csak a stock-car versenyzésre vonatkozzon, mivel így illeszkedik a monopólium-vádakhoz. A NASCAR viszont azzal érvelt, hogy a piac tág fogalom és más bajnokságok is beletartoznak, mint pl. az IndyCar, az IMSA, vagy a Forma-1.
A szervezet szerint a charter-rendszer 2016-os bevezetése óta több mint 1,5 milliárd dollárnyi tőkét teremtett a csapatok számára és az érték folyamatosan növekszik. A NASCAR azt állítja: a 23XI és az FRM valójában csak saját anyagi hasznukra perel, miközben a mezőny többi szereplője kifejezetten támogatja a jelenlegi rendszert.
A fentiekre a felperesek ügyvédje, Jeffrey Kessler közleményben válaszolt:
„A csapatok nyilatkozatai megerősítik ügyfeleim álláspontját, akik nem akarják – és soha nem is akarták – megszüntetni a charter-rendszert. Támogatják a chartereket, mert nélkülük nem tudnának fennmaradni.
A tulajdonosok és vezetők szavai szintén erre a gazdasági valóságra világítanak rá. Ugyanakkor ezek a nyilatkozatok nem mentik fel a NASCAR-t a versenyellenes magatartás és a jogtalan monopólium vádja alól, amelyekre a 23XI és a Front Row kezdettől fogva rámutatott.
Számos csapat jelezte, hogy szeretné békésen lezárni ezt az ügyet és ugyanezt a célt osztják az én ügyfeleim is. A NASCAR azonban eddig nem mutatott hasonló hajlandóságot arra, hogy érdemi egyeztetésekbe bocsátkozzon.
Ez a per kezdettől fogva arról szólt, hogy a szervezet versenyképesebb és igazságosabb legyen a pilóták, a szponzorok, a csapatok és a szurkolók érdekében, akik szeretik ezt a sportágat.
A NASCAR új indítványa semmit sem változtat ezen és biztosak vagyunk abban, hogy nem fog sikerrel járni. Várakozással tekintünk az ügy december 1-jére kitűzött tárgyalása elé.”
Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.



