NASCAR: Ezen a hétvégén már különleges jogosultság nélkül versenyez a 23XI és az FRM!

NASCAR: Ezen a hétvégén már különleges jogosultság nélkül versenyez a 23XI és az FRM!
credit: James Gilbert/Getty Images



Július 16-án lépett hatályba az USA negyedik körzeti bíróságának döntése, aminek értelmében a NASCAR ellen tavaly ősszel antitröszt-pert indított 23XI Racing és Front Row Motorsports elvesztette charteres státuszát.

A két csapat azonban újra ideiglenes végzés iránt folyamodott, mondván vadonatúj bizonyítékok merültek fel arra vonatkozóan, hogy a különleges jogosultság nélkül akár a fennállásuk is veszélybe kerülhet.


Ezzel párhuzamosan azt is kérték, hogy a bíró függessze fel a hatályos döntést és a meghallgatásig engedje őket továbbra is charteresként versenyezni.

A NASCAR erre egy 32 oldalas dokumentummal válaszolt, amiben többek között azt állították, hogy a 23XI és az FRM konkrétan félrevezette a bíróságot.

A szervezet szerint a felperesek tudatosan vállalták a kockázatot, amikor nem írták alá a 2025-ös charter-szerződést és ahelyett, hogy elfogadták volna az abban foglaltakat, pereskedéssel próbálták meg kikényszeríteni a számukra kedvezőbb feltételeket.

Kiemelték:

  • A csapatok jogi lépése károsította a NASCAR jó hírnevét.
  • Elijesztett potenciális, új partnereket.
  • Elvonta a pénzt a többi csapattól, akik aláírták a megállapodást.
  • A helyrehozhatatlan kárra vonatkozó állításaik nem bizonyítottak és csak feltételezéseken alapulnak.
  • A két gárda ráadásul továbbra is versenyezhet és még a kvalifikáción való elvérzés veszélye sem fenyegeti őket. A charter nélküli autók nem rendelkeznek garantált részvételi joggal, az elkövetkezendő fordulókon viszont nem számítanak több nevezésre, mint a rajtrács maximális létszámának számító 40 autó.
  • Charter nélkül is ugyanúgy gyűjthetnek pontokat és harcban lehetnek a rájátszásért.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy a 23XI és az FRM nem veszítheti el a chartereket, mivel technikailag azok nincsenek is a birtokukban. Ehhez alá kellett volna írniuk a szerződést, amit nem tettek meg és inkább pereskedni kezdtek. A szezon eddigi részére vonatkozó charteres státuszuk csak egy bírósági határozatnak volt köszönhető, amit júniusban a háromtagú fellebbviteli bíróság, majd a negyedik körzeti bíróság is hatályon kívül helyezett.

A NASCAR továbbá közölte:

„A felperesek által a bírósághoz benyújtott bizonyíték – amely a második ideiglenes intézkedés iránti kérelmükhöz kapcsolódik – manipulált volt. Emellett az is kiderült, hogy a hamis tanúzás büntetőjogi következménye mellett benyújtott nyilatkozatok valótlan állításokat tartalmaztak.”

Azt egyelőre nem tudni, hogy utóbbi mit takar, mivel a hivatalos dokumentum erőteljesen cenzúrázott.

Egy dolog viszont már biztos: az ügyben megbízott Kenneth Bell bíró magyar idő szerint péntek hajnalban bejelentette, hogy nem helyezi parkolópályára a körzeti bíróság hatályos döntését az ideiglenes végzés meghallgatásáig.

Ebből adódóan a 23XI és az FRM soron következő doveri és indianapolisi Cup-futamokon már open teamként kénytelen indulni. Bár a mezőnybe jutás biztos a 40-nél kevesebb nevező miatt, anyagilag viszont komoly érvágás nekik, hiszen a charteresekhez képest csak a pénzdíj kevesebb, mint egyharmadát kapják.

Bell indoklása szerint a döntésben kulcsszerepet játszott a nevezési lista.

Doveren már biztosan csak 37 autó hajt pályára. Az indianapolisi Brickyard 400 létszáma egyelőre nem ismert, de a jelek szerint itt sem fogja elérni a negyvenet.

Hétfői beadványukban a csapatok azt is hangsúlyozták, hogy ha visszavonják a charter-státuszukat, akkor azokat a NASCAR rögtön eladhatja más gárdáknak. Pluszban a pilótáikat és szponzoraikat is elveszíthetik, mivel azok szerződéseiben szerepel egy záradék, aminek értelmében szabadon távozhatnak, ha a hozzájuk kapcsolódó autó nem rendelkezik a jogosultsággal.

Bell szerint ez a félelem jogos, ugyanakkor semmi sem utal arra, hogy bármelyik forgatókönyv is valósággá válhat az elkövetkezendő hetekben. A NASCAR ráadásul külön ígéretet tett arra, hogy az ideiglenes végzésre vonatkozó meghallgatásig biztosan nem fogja értékesíteni, vagy bármilyen formában átruházni a chartereket.

Azt még nem tudni, hogy erre mikor fog sor kerülni.

Az antitröszt-per tárgyalása december elsején kezdődik.


Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.