„Már a fennállásunk forog veszélyben” – Bepánikoltak és ismét a bíróság beavatkozását kérik a NASCAR-t perlő csapatok

Jelen állás szerint július 16-án, szerdán lép hatályba az USA negyedik körzeti bíróságának döntése, aminek értelmében a 23XI Racing és a Front Row Motorsports elveszíti chartereit.
Onnantól fogva – kezdve a hétvégi, doveri fordulóval – már csak open teamként vehetnek részt a Cup futamain.
A NASCAR-t trösztellenes vádakkal perlő csapatok azonban nem hagyják annyiban a dolgot és vadonatúj kérelmet nyújtottak be, amelyben ismételten ideiglenes intézkedés iránt folyamodnak annak érdekében, hogy a szezon hátralévő részében is a többek közt garantált rajthelyet és extra pénzdíjat garantáló különleges jogosultsággal versenyezhessenek tovább.
A hétfői, új beadványukban azt állítják, hogy chartereik elvesztése a teljes fennállásukat veszélyezteti, mondván a NASCAR rögtön értékesítené a jogokat más csapatoknak. Ha megtörténik, akkor még abban az esetben sem lenne esélyük visszaszerezni a chartereket, ha megnyernék a pert.
„A státusz elvesztése helyrehozhatatlan kárt okozna számukra, a NASCAR pedig azonnal más gárdáknak adná tovább a chartereinket” – mondta a csapatok jogi képviselője, Jeffrey Kessler.
„Ezzel olyan súlyos veszélynek tenné ki a 23XI Racinget és a Front Row Motorsportsot, amelyből már nem lenne visszaút.
A bíróság korábban megállapította, hogy hosszú távon egyetlen csapat sem tud gazdaságosan működni, ha nem rendelkezik charteres státusszal. Amennyiben kénytelenek lennének megválni ezektől, elveszíthetik kulcsfontosságú támogatóikat és versenyzőiket is.
A pilóták már most aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy csapataik képesek lesznek-e folytatni charter nélkül.
A NASCAR mindeközben jelezte, hogy több vevő is érdeklődik a chartereik iránt és ha a 23XI-nek, valamint az FRM-nek meg kell válni tőlük, akkor az a teljes üzleti működésüket veszélyezteti, mivel a jogosultságok nélkül hosszú távon nem lehet versenyezni.”
Korábban már kiderült, hogy Tyler Reddick 23XI-szerződése lehetővé teszi, hogy azonnal távozzon a csapattól, ha az autójának nincs chartere. Ez a kiskapu ráadásul több fontos szponzornál – például a Monster Energynél – is jelen van.
A NASCAR így reagált:
„Sajnálatos, hogy ahelyett, hogy elfogadnák a negyedik körzeti bíróság egyértelmű döntését, a 23XI és a Front Row újabb indítvánnyal terheli a kerületi bíróságot egy felesleges és nem indokolt előzetes intézkedésért.
Miként már a bíróság is jelezte, a NASCAR több alkalommal is kérte a két csapatot, hogy tegyenek javaslatot a peres eljárás rendezésére, ám ez eddig nem történt meg. Ehelyett tovább folytatják ezt a romboló pert.
Meg fogjuk védeni a szervezetünk jó hírnevét ettől az alaptalan jogi támadástól, amely a sport egységét veszélyezteti. Továbbra is azon dolgozunk a 13 csapattal, amelyek már aláírták a 2025-ös charter-megállapodást, hogy hétről hétre a világ legjobb versenyeit nyújtsuk, beleértve a mostani doveri hétvégét is.”
A két csapat hétfőn nyújtott be újabb kérelmet ideiglenes tiltó rendelkezésre és előzetes bírósági végzésre, hogy megtarthassák charteres helyüket a 2025-ös szezonra. A korábbi védelmet biztosító végzést június 5-én semmisítette meg egy háromtagú fellebbviteli bírói testület. Ezután en banc meghallgatást szerettek volna, a negyedik körzeti bíróság azonban egy héttel ezelőtt elutasította őket.
Mint fentebb említettük, a charterjogokat eredetileg szerdán vonják vissza.
A NASCAR-nek aznap estig van ideje hivatalos választ adni, így csak ezután születik meg a döntés arról, hogy a 23XI és a Front Row megtarthatja-e charterjogát a doveri verseny előtt.
A bírósági beadvány szerint a csapatok szerették volna, ha július 15-én, kedden kiadják az ideiglenes tiltó rendelkezést. Indoklásuk szerint:
„Ha nem kerül sor a tiltó végzés kiadására, mielőtt életbe lép a fellebbviteli döntés, akkor a felperesek elveszítik charterjogukat,és kénytelenek lesznek open teamként versenyezni, valamint vissza kell vonniuk korábban megvásárolt chartereiket még a decemberi tárgyalás előtt.”
Leegyszerűsítve: A 23XI és az FRM azt szeretné, hogy a jelenlegi állapot maradjon fenn a decemberi versenytilalmi tárgyalásig, amelyet az októberben benyújtott antitröszt-keresetük nyomán tartanak. Úgy vélik, ha most elveszítik a charterjogokat, később már nem lesz esélyük visszaszerezni őket.
Mindkét alakulat az idei szezonban bővült háromautósra a Stewart-Haas Racingtől vásárolt charter révén. Ezen adásvételre a per elindítása után került sor, így csak a bíróság jóváhagyásával üthették nyélbe.
Momentán tehát összesen hat charter sorsa lóg a levegőben, amelyek értékbe darabonként meghaladhatja az 50 millió dollárt.
Reményt adhat a csapatok számára a tény, hogy a kérelmet ismét az a Kenneth Bell fogja elbírálni, aki első körben, tavaly decemberben már jóváhagyta nekik az ideiglenes intézkedést.
Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.



