Döntött a bíró: A peren kívüli csapatok kötelesek belső, titkos pénzügyi adatokat kiadni a NASCAR-nak

Június 24-én, kedden, Észak-Karolina nyugati kerületének bíróságán volt jelenése a NASCAR elleni trösztellenes perben nem érintett Cup-csapatok delegációjának.
Ennek során azt akarták elérni, hogy ne kelljen érzékeny financiális információkat átadniuk az anyaszervezetnek.
A NASCAR ugyanis a gárdáktól származó kimutatásokkal szeretné bizonyítani azt, hogy a felperes 23XI Racing és Front Row Motorsports állításaival ellentétben a charter-szerződés nincs negatív gazdasági hatással a mezőny tagjaira nézve.
A Kaulig Racinggel már sikerült megállapodniuk, így ez az alakulat nem is vett részt a meghallgatáson.
A többi tizenkét charteres csapat viszont élesen tiltakozott a NASCAR követelései ellen. Jogi képviselőjük, Adam Ross leszögezte, ügyfelei továbbra is a szervezet partnerei kívánnak maradni, ezzel párhuzamosan viszont kihangsúlyozta, hogy olyan titkos, belső kimutatásokat várnak el tőlük, amelyek nyilvánossá válása – erre pedig a peres eljárás során minden esély megvan – katasztrofális következményekkel járhat és végső esetben akár a fennállásukat is veszélyeztetheti.
A charteres gárdák hajlandóságot mutattak arra, hogy pénzügyi adatokat szolgáltassanak a szervezetnek, de csak éves lebontásban és szigorúan a Cup Seriesben indított autóik működtetésére vonatkozóan.
A NASCAR-nak azonban ez nem volt elég és 11 évre visszamenőleg minden részletre kiterjedő infókat akartak kicsikarni, beleértve a szponzorációs bevételeket és a crew chiefek, pilóták fizetését is. Példának okáért tételes lebontásban szerették volna látni a Hendrick Motorsports Le Mans-i programjának költségvetését, ahogyan Kyle Larson Indy 500-Coca-Cola 600 duplájának pénzügyi kimutatásait.
Emellett azokra a csapatokra vonatkozóan is beszámolókra tartottak igényt, amelyek nem a Cupban versenyeznek, lásd pl. a Team Penske IMSA és IndyCar-projektjeit.
Ross szerint ezen rendkívül érzékeny és kvázi vállalati titoknak minősülő információk kikényszerítése nem csak sérti a charter-szerződésben foglaltakat, de a NASCAR még a saját javára is fordíthatja, miután idéntől már a szervezetet birtokló France-család is indíthat saját csapatot a Cupban. Mint pedig nemrég kiderült, erre már majdnem sor is került.
Az ügyben illetékes bíró, Kenneth Bell többször is kérdőre vonta a NASCAR-t, hogy valójában miért is van szükségük ennyire részletes adatokra és miért nem elégednek meg átlagolt kimutatásokkal.
A stock-car birodalmat képviselő David Johnson erre úgy válaszolt, hogy csakis pontos számok tükrében tudnak reagálni a 23XI és az FRM azon állítására, miszerint évi 18 millió dollárba kerül egyetlen Next Gen-autó versenyeztetése.
A NASCAR jelezte, hogy ezeket az információkat hajlandóak lennének név nélkül kezelni – ahogyan azt korábban a csapatok is kérték -, most viszont már Ross visszatáncolt ettől a lehetőségtől, mondván még így könnyedén beazonosíthatók lennének.
Bell bíró végül egy nappal később hozta meg döntését, ami többé-kevésbé a tizenkét gárda javára szólt.
Ennek megfelelően legkésőbb június 27-ig kötelesek közösen kiválasztani egy független könyvvizsgálót, amely semleges félként eljárva elkészíti a név nélküli dokumentumokat. Amennyiben a felek nem tudnak egyezségre jutni az ominózus cég kiléte kapcsán, akkor a határidőig mindenképpen le kell adniuk egy-egy nevet, amelyek közül a bíróság fogja kijelölni a megfelelőt.
A csapatoknak át kell adniuk a könyvvizsgálónak az éves, autókra vonatkozó pénzügyi információkat egészen 2014-ig visszamenőleg, de csak a Cup Seriesre vonatkozóan.
A bevételek összegét – köztük a szponzoroktól származókkal – azonban pontosan fel kell tüntetni.
A táblázatos formába rendezett, kész kimutatást – amely csak átlagolt adatokat tartalmaz és nem jelöli meg, hogy melyik gárdához tartozik – a könyvvizsgálónak bizalmasan át kell adnia a NASCAR jogászainak, maguk a csapatok viszont nem jogosultak a megtekintésére.
Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.
