Már az összes Cup-csapatot bíróság elé citálják a NASCAR ellen indított trösztellenes perben

Már az összes Cup-csapatot bíróság elé citálják a NASCAR ellen indított trösztellenes perben
credit: Sean Gardner/Getty Images


Június 23-án, hétfőn újabb fejlemények történtek a ’23XI Racing/Front Row Motorsports vs. NASCAR’ névre hallgató jogi szappanoperában.

A két csapat tavaly ősszel indított trösztellenes pert a stock-car birodalom ellen, mondván az új charter-szerződéssel teljes mértékben felrúgták a versenytörvényre vonatkozó előírásokat.


Fél évvel később, idén márciusban a NASCAR kvázi visszaperelte őket azt állítva, hogy az FRM, a 23XI, valamint annak egyik társtulajdonosa – egyben a többségi tulaj Michael Jordan régi üzleti tanácsadója -, Curtis Polk törvénytelen összeesküvést szított, aminek célja kedvezőbb szerződési feltételek kicsikarása volt a szervezettel való tárgyalások során.

Chris Yates ügyvéd szerint a gárdák Polk irányításával megállapodtak abban, hogy közös stratégiát folytatnak a NASCAR befolyásolására, többek között médiakampányok indításával, a közvetítési jogokra vonatkozó tárgyalások akadályozásával, bojkottal való fenyegetésekkel, továbbá a tulajdonosok számára kiírt megbeszélések szabotálásával.

Ezzel párhuzamosan pedig leszögezték, hogy a konspiráció tényét több, mint 200.000 oldalnyi e-maillel, üzenettel és feljegyzéssel tudják bizonyítani.

A csapatok persze nem értettek egyet és rögtön kérvényezték is a bíróságtól, hogy tegye semmissé a NASCAR ellenkeresetét.

Az erre vonatkozó döntés most született meg és ennek minden valószínűség szerint a Jeffrey Kessler által képviselt alakulatok egyáltalán nem örültek.

Rick Hendrick és a NASCAR első embere, Jim France a 2023-as Le Mans-i 24 óráson (Chris Graythen/Getty Images)

Az illetékes észak-karolinai bíró, Kenneth Bell elutasította a 23XI és az FRM azon indítványát, amelyben a NASCAR ellenkeresetének kukázását kérték. Indoklása szerint az ügy ezen szakaszában túlságosan korai lenne elbírálni, mivel jelenleg még maga a bíróság sincs minden tényszerű információ birtokában.

Bell azonban hozzátette, hogy egyáltalán nem ért egyet a szervezet azon állításával, miszerint a Cup-csapatok megsértették volna a szövetségi versenyjogi törvényt azzal, hogy belső megbeszéléseket folytattak a NASCAR-ral való charter-tárgyalások közepette.


A bíró szerint a versenyjog célja nem az, hogy minden közös diskurzust tiltson, hanem hogy megakadályozza a szabad verseny elfojtását vagy torzítását. A Cup esetében érthető, hogy a csapatok közösen egyeztetnek a feltételekről, mivel azok mindannyiukra vonatkoznak, még akkor is, ha a pályán ellenfelek.

A NASCAR egyéb vádakat is megfogalmazott, beleértve azt, hogy Polk nem csak a charter-tárgyalásokat akarta bojkottálni, de afféle erőfitogtatásként a 2024-es Daytona 500 duel-futamait is.

Ennek kapcsán Bell megerősítette, a szervezetnek sikerült annyi bizonyítékot felmutatnia, hogy az ellenkereset továbbra is terítéken maradhasson.


A charter-szerződést aláírt tizenkét Cup-csapat is bíróságra megy

A NASCAR mindenképpen azt szeretné, hogy a bíróság külön kérje be a charter-szerződést aláírt – tehát a perben eddig nem érintett – tizenhárom csapat pénzügyi kimutatásait, köztük olyan üzleti titkokat is, mint a szponzori szerződések.

Ezzel azt szeretnék szemléltetni, hogy a kontraktus a 23XI és az FRM állításaival ellentétben egyáltalán nem hátrányos gazdasági értelemben.

A Kaulig Racing már megállapodott a szervezettel arról, hogy pontosan milyen adatokat ad át. A többi tizenkettő viszont azzal érvel, hogy a NASCAR nem indokolta meg konkrétumokkal, miért van szükségük ennyire érzékeny információkra. Érdeklődésükre az illetékesek mindössze annyit reagáltak, hogy válaszokkal csak a dokumentumok kézhezvétele, majd azok saját szakértőik általi kielemzése után tudnak szolgálni.

Az érintett gárdák – köztük olyan nagyágyúkkal, mint pl. a Team Penske és a Hendrick Motorsports – felajánlották, hogy jelentést adnak az általuk indított autókkal kapcsolatos bevételekről, kiadásokról, de csak éves, átlagolt adatokkal, amit egy független könyvvizsgáló cég készítene el. Ahhoz viszont ragaszkodnak, hogy a dokumentumok alapján ők ne legyenek beazonosíthatók.

Ezt azonban a NASCAR nem fogadta el.

Az érintett tizenkét Cup-alakulat nem biztos abban, hogy a szervezet képes – vagy egyenesen hajlandó – bizalmasan kezelni ezeket a financiális jellegű infókat. Példaként felhozták, hogy az egyik tárgyaláson a NASCAR már megszegte a charter-szerződésben vállalt titoktartást, amikor a jogi csapatának vezetője, vagyis Yates nyilvánosan idézett egy szigorúan bennfentes e-mailből.

Döntés ebben az ügyben várhatóan június 24-én, kedden születik.

A trösztellenes per időpontja december elsejére van kitűzve.


Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.