Erősebb motor és könnyebb kasztni: 2028-ban debütál az IndyCar újgenerációs versenygépe

Erősebb motor és könnyebb kasztni: 2028-ban debütál az IndyCar újgenerációs versenygépe
credit: Penske Entertainment: Joe Skibinski



Másfél évtized után tényleg új autót kaphat az NTT IndyCar Series.

A jelenlegi, Dallara által prezentált gép 2012 óta van használatban, tehát idén már a tizennegyedik szezonját teljesíti vele a széria mezőnye.


Persze történtek jelentős változások gondoljunk csak a 2015-2017 közti gyártói, majd az ezeket 2018-ban váltó, univerzális aero kitekre, 2020-ban pedig érkezett az aeroscreen is.

Az alap viszont ugyanaz, ami – nincs mit szépíteni – már matuzsálemi korban van.

Roger Penske-ék éveken át hangsúlyozták, hogy tökéletesen elégedettek az IR18 (a néhai tesztpilóta Dan Wheldon iránti tiszteletből csak DW12-nek is nevezett) géppel. Az idő azonban telik és minden szempontból egyre kínosabbnak számít, hogy egy olyan autó rója a köröket a pályán, amely már simán beillene a vintázs bajnokságokba is.

Ez végül cselekvésre kényszerítette az IndyCar vezetőségét és már hónapokkal ezelőtt bejelentésre került, hogy pár szezonon belül valóban nyugdíjazzák az IR18-t.

Az új generációs utód kapcsán a széria most konkrét részletekkel is előrukkolt.

A fő cél az, hogy egy könnyebb, mégis erősebb erőforrással felszerelt autóval rukkoljanak elő, ami – ha minden az előzetes tervek szerint halad – három esztendő múlva mutatkozhat be.

Emellett kiemelt figyelmet fordítanak a versenyképességre, a hajtásláncra és a biztonságra. A fejlesztések között szerepel a nagyobb teljesítményű hibrid-rendszer, az ergonómikusabb pilótafülke, valamint egy integrált aeroscreen és új borulásgátló szerkezet.

„Eljött az idő arra, hogy új kasztnit kapjon az NTT IndyCar Series” – mondta a széria elnöke, Doug Boles.

„A DW12 kiváló szolgálatot tett, izgalmas versenyeket és komoly biztonsági fejlesztéseket hozott. Az utóbbi évek fontos újításai – az aeroscreentől a hibrid hajtásláncig – azonban már egy teljesen új autó bevezetését teszik szükségessé.”

A tesztek 2026 elején kezdődnek, míg az éles debütálás 2028-ban várható. A gép akár 40-45 kilogrammal könnyebb lehet, amiből 11 kg csupán a váltó áttervezéséből adódik. A motor is megújul: a jelenlegi 2,2 literes V6-os helyett már 2,4 literes, ikerturbós V6-os hajtja majd az új autókat, továbbfejlesztett hibrid rendszerrel.

A beszállítók nem változnak: a kasztniért továbbra is a Dallara felel, a váltóért az Xtrac, míg a fékekért a PFC.

A motorpartnerek kilétéről azonban nem ejtettek szót.

Az IndyCarban lévő két gyártó – vagyis a Honda és a Chevrolet – jelenlegi szerződése 2026 végén jár le.