Döntött a bíróság: Borzalmas hírt kaptak a NASCAR-t perlő csapatok

A 23XI Racingre és a Front Row Motorsportsra nézve horribilis döntést hozott június 4-én, szerdán a fellebbviteli bíróság.
Közel egy hónap mérlegelés után a három bíróból álló testület úgy határozott, hogy a NASCAR-nak ad igazat és semmissé nyilvánítja a tavaly karácsony előtt, alsóbb szinten megítélt ideiglenes intézkedési iránti kérelmüket.
Ez azt jelenti, hogy elveszítik a többek között extra bevételt és a Cup futamain garantált részvételi jogot biztosító chartereket.
A hír nem hatott a meglepetés erejével, lévén a májusi meghallgatás során már erőteljesen érezhető volt, hogy a talárosok a stock-car szervezet felé húznak.
Erről bővebben ebben korábbi a cikkünkben olvashatsz:
>>>>>A fellebbviteli bíróság a NASCAR felé húz – A 23XI és az FRM mégis elveszítheti a chartereit?
Mint ismert, a két csapat még tavaly ősszel indított trösztellenes pert a stock-car szervezettel szemben. Állításuk szerint a charter-szerződés nem csak gazdaságilag hátrányos, de a szervezet messzemenőkig visszaél a saját helyzetével, mint a szakág egyeduralkodói.
A Michael Jordan és Denny Hamlin által birtokolt 23XI, valamint a Bob Jenkins tulajdonában lévő FRM ezzel párhuzamosan az illetékes észak-karolinai bíróságon benyújtotta ideiglenes intézkedési iránti kérelmet, aminek értelmében a NASCAR elleni jogi csörtéjük alatt is charteresként versenyezhetnek tovább a Cupban.
A jogosultságra vonatkozó szabályozás ugyanis szigorúan megtiltja, hogy a Cup alakulatai bepereljék az anyaszervezetet.
A kérelmet nem sokkal később jóváhagyták. A NASCAR eleinte csendben maradt, majd februárban – egészen pontosan a Daytona 500 kvalifikációja előtt egy órával – hivatalosan beadta fellebbezését.
Az ideiglenes intézkedésre fél évvel ezelőtt rábólintott szövetségi bíró, Kenneth Bell még úgy vélte, hogy a NASCAR törvénysértő módon járt el, amikor a Cup csapatai elé tett egy olyan charter-szerződést, aminek az egyik pontja kategorikusan megtiltja a korábbi jogsértések miatti perek indítását.
A fellebbviteli bíróság mostani érvelése szerint viszont nincs ismert jogi eset, amely alátámasztaná, hogy egy ilyen feltétel önmagában sérti a versenyjogot.
Jelen döntés értelmében a csapatoknak 14 napjuk van arra, hogy újbóli meghallgatást kérjenek, ami ebben az esetben már nem a három bíró, hanem a teljes fellebbviteli bíróság asztala.
Ha ez nem történik meg – vagy számukra ismét kedvezőtlen döntés születik -, akkor a kéthetes határidő lejárta után 7 nappal hatályossá válik a charterek elvétele, így onnantól fogva már open teamként kell versenyezniük. Ezzel nem csak a plusz pénzekre és a futamokon való részvételi jogra vethetnek keresztet, de még a pilótáikat, valamint szponzoraikat is elveszíthetik.
Azt már biztosan tudni, hogy Tyler Reddick szerződésében van egy olyan pont aminek értelmében szabadon távozhat, ha az általa vezetett autó nem rendelkezik charterrel. Ugyanez érvényes több kiemelt partnerükre is.
A két gárda jelenleg három-három charteres autóval képviselteti magát a Cupban. A 23XI 23-as Toyotáját Bubba Wallace, a 35-öst Riley Herbst, a 45-öst pedig Reddick vezeti, míg az FRM #4 Fordjának volánja mögött Noah Gragson, a #34-ben Todd Gilliland, a #38-ben pedig Zane Smith foglal helyet.
A csapatok jogi képviselője, Jeffrey Kessler csalódottságát fejezte ki a döntés miatt. Elmondása szerint jelenleg alaposan kielemzik a történteket és ennek alapján teszik meg a további jogi lépéseiket. Hangsúlyozta, hogy az ítélet csupán egy szűk jogi kérdésre – a chartermegállapodásokban szereplő pertilalomra – vonatkozik és semmilyen hatással nincs a trösztellenes perben való esélyeikre.
Kessler továbbra is magabiztos az ügy érdemi részét illetően. Újfent megerősítette, a két gárda rendületlenül elkötelezett amellett, hogy a szezon teljes hátralévő részét teljesítse.
Kiemelte, hogy céljuk változatlan: egy igazságosabb és tisztességesebb gazdasági rendszer létrehozása a stock car versenyzés világában – egy olyan rendszeré, amely mentes a versenyellenes és monopol jellegű piaci magatartástól.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a NASCAR mihez kezd a felszabaduló hat charterrel abban az esetben, ha a 23XI és az FRM végképp elbukja az utolsó jogi kapaszkodót is.
A szabályok értelmében a két gárda open teamként is harcba szállhatna a playoffért és bajnoki címért, de csakis abban az esetben, ha önerőből kvalifikálják magukat minden egyes futamra.
A charterek hiányából fakadó bevételkiesés viszont – nem beszélve arról, hogy adott esetben az idei szezon eddigi részében kapott pénzt is vissza kellene fizetniük – komoly érvágás lenne számukra.
Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.
