Nem cicóznak: Az IndyCar ellenőrei már megint lecsaptak egy illegális autóra

A 109. Indy 500-at beárnyékolt csalási botrány óta teljes fordulatszámra kapcsoltak a széria technikai ellenőrei.
A legendás verseny kvalifikációján a Team Penske 2-es (Josef Newgarden) és 12-es (Will Power) Dallara-Chevyje bukott le illegálisan módosításokkal. Ennek kapcsán ráadásul felmerült, hogy a gárda autói már a tavalyi évben is szabályellenesek voltak, de valami úton-módon mégis átcsúsztak a műszaki vizsgálatokon.
Az eset hatalmas port kavart, amire reagálva Roger Penske úgy döntött, megválik az IndyCar-program komplett vezetőségétől, beleértve magát Tim Cindricet is.
A történtek óta pedig az ellenőrök már nagyítóval keresik a legapróbb kihágásokat is.
Ennek következtében az Indy 500 leintése után három újabb gép akadt fenn a rostán. Az Andretti Global 27-es (Marcus Ericsson) és 28-as (Kyle Kirkwood) Dallara-Hondáján az EMS-rendszer burkolatát találták illegálisnak, míg a Prema a 90-es számú, Callum Ilott által vezetett Dallara-Chevyjén a véglemez minimális magasságát és pontos helyét ítélték a regulákba ütközőknek.
Büntetésként mindhárom gépet a mezőny végére sorolták, így a futamot másodikként zárt Ericssont, a hatodikként leintett Kirkwoodot, valamint a tizenkettedik helyet megszerzett Ilottot már csak a harmincegyedik-harminckettedik-harmincharmadikként jegyzik.
Emellett 100 ezer dollár pénzbírságot is kiróttak rájuk, a versenyzésért felelős igazgatókat pedig eltiltották a soron következő futamtól.
Egy héttel később az IndyCar mezőnye már Detroit utcáin csapott össze, ahol az AJ Foyt Racinget szolgáló Santino Ferrucci karrierje eddigi legjobb eredményét hozva felállhatott a dobogó második fokára.
A technikai ellenőrzés során viszont kiderült, hogy a 14-es Dallara-Chevy kívül esett a versenyző ballasztsúlyára vonatkozóan előírt tűréshatáron.
Bár Ferrucci megtarthatja a helyezését, ugyanakkor elbúcsúzhat 25 ponttól egyéniben és a csapatok összetettjében, megfosztották az élen töltött körökért járó bónuszponttól, továbbá 25 ezer dollár bírsággal is sújtották.
Az AFR közleményben reagált:
„Tudomásul vesszük és elfogadjuk a büntetést, amit azért kaptunk, mert a pilóta ballasztsúlya 1,8 fonttal (0,81 kg) elmaradt az előírt értéktől. Ez egy figyelmetlenségből fakadó hiba volt, amit nem szándékosan követtünk el és teljes mértékben vállaljuk érte a felelősséget.
Az autónk összsúlya valójában 10 fonttal (4,53 kg) a minimum felett volt, így nem próbáltunk előnyt szerezni.
Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy a regulák maradéktalan betartása elengedhetetlen a sportág tisztességének megőrzéséhez, még akkor is, ha a szabályszegés csekélynek tűnik. Műszaki csapatunkkal szorosan együttműködve dolgozunk azért, hogy hasonló hiba a jövőben ne fordulhasson elő.
Hálásak vagyunk az IndyCar elhivatottságáért és tisztességéért. Bár csalódást keltő a helyzet, tiszteletben tartjuk azokat a szabályokat, amelyek a versenyzést átláthatóvá és biztonságossá teszik. Továbbra is elkötelezettek vagyunk a becsületes versenyzés iránt, szem előtt tartva a szurkolóinkat, partnereinket és magát a sportágat.”
