Egy Penske-t is megjárt SpaceX-mérnökkel hozta össze világraszóló Indy 500 pole-ját Robert Shwartzman

A Team Penske újabb csalási botránya némiképp beárnyékolta ugyan a 109. Indianapolis 500 kvalifikációját, a legnagyobb szenzáció azonban Robert Shwartzman és a hozzá hasonlóan szintén IndyCar-újonc Prema Racing semmiből jött pole-ja lett.
A Ferrari korábbi F1-es teszt- és tartalékpilótája olyannyira sötét lónak számított, hogy az edzéshét előtt még őt tartották az egyik esélyesnek arra, hogy nem fogja tudni beverekedni magát a 33 fős rajtrácsra.
A szezon első öt futama az európai neveldékből érkezett csapat komfortzónájába illő épített és utcai vonalvezetésekből állt, amelyeken Shwartzman legjobb eredménye két 18. hely lett Long Beachen, majd az IMS roadján.
Az élete első oválfutamának számító Indy 500 időmérője előtt szintén nem villantott, lévén az edzéseket az alábbi pozíciókba zárta: 33., 28. és 32. Jött viszont a Fast Friday, amelyen már az időmérőre feltekert motorokkal hajtottak ki és Shwartzman a napot rögtön egy nagy ugrással a 13.-ként fejezete be.
A többi már mondhatni történelem. A kvalifikáción beverekedte magát a leggyorsabb hat autót magában foglaló Fast 6-be, aminek végén magabiztosan húzta be a legendás viadal rajtelsőségét.
Ezzel elmondhatja magáról, hogy:
- Ő lett az első újonc 1983 óta, aki önerőből kiérdemelte a pole-t. Ezt megelőzően utoljára Teo Fabi hajtotta végre a bravúrt még 1983-ban.
Az „önerőből” szó itt nem véletlen, hiszen Tony Stewart 1996-ban szintén az élről indulhatott. Az amerikai szupersztár azonban eredetileg csak másodiknak kvalifikált, de csapattársa, az első rajthelyet megszerzett Scott Brayton az egyik edzésen életét vesztette, így Smoke előre léphetett egy pozíciót. - Ahhoz pedig, hogy megtaláljuk az Indy 500 legutóbbi olyan pole-osát, aki totális oválszűzként nyerte meg a kvalit egészen Walt Faulkner 1950-es sikeréig kell visszautazni az időben.
Most nézzük a Premát:
- A Tasman Motorsports 1995-ös, Scott Goodyear által hozott harmadik starthelye óta ők lettek az első újonc csapat az 500 első sorában.
- Pole-tekintetében pedig előttük a Mayer Motor Racing diadalmaskodott abszolút kezdőként még 1984-ben, Tom Snevával.
Plusz egy érdekesség a különös egybeesések szerelmesei számára:
Az olasz Premát 1983-ban alapították, amely évben ugyebár honfitársuk, Teo Fabi harcolta ki újoncként a mezőny éléről való indulás jogát. Shwartzman a 83-as Dallara-Chevyt vezeti.
Robert Shwartzman! What a run by the rookie. #Indy500 pic.twitter.com/WY1hysycns
— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) May 18, 2025
A gárda elképesztő sikere kapcsán az izraeli színekben induló pilóta leszögezte, hogy valójában pontosan erre is készültek:
„Csak hogy egyértelmű legyen: valójában az edzéseken jóval gyorsabbak voltunk annál, mint amit az eredmények mutattak” – mondta az időmérő után.
„A probléma az volt, hogy a többiek főként versenyszimulációkat futottak, míg mi a kvalifikációra koncentráltunk, így mindig tiszta levegőben próbáltunk autózni. Ezért tűnhettünk lassabbnak a mezőny többi tagjához képest, mivel ők szélárnyékot használtak, ami nyilván sebességbéli előnyt adott nekik. Bennünket ebben a fázisban nem igazán érdekelt a rangsor. A cél az volt, hogy az autót az időmérőhöz megfelelő beállítási tartományba hozzuk. Ez is egy olyan dolog volt, amit én magam még nem tudtam megoldani, de szerencsére ott van a mérnököm, Eric, aki korábban Joseffel [Newgarden] is dolgozott és nagyon jól tudja, hogyan működik az Indy 500. Ez az ő érdeme. Azt mondta, hogy ‘Srácok, így fogjuk csinálni’, mi pedig teljes mértékben megbíztunk benne és lám, itt vagyunk, adott nekem egy pole-os autót.”
A szóban forgó szakember nem más, mint Eric Leichtle, aki több, mint egy évtizeden át dolgozott a motorsport közegében, 2022-ben pedig Newgarden versenymérnöke volt a Team Penske-nél.
Ezt követően egy éles váltással „átigazolt” a SpaceX-hez és jelenleg is ott tevékenykedik vezető szerkezeti mérnökként. Az Indy 500 tehát egyfajta másodállás számára, amit szabadidejében végez. Erre mondják, hogy abszolút legenda!
Az európai neveldékből érkezett gárda azonban rajta kívül is számos olyan szaktekintélyt gyűjtött össze, akik már nagyon otthonosan mozognak a 2.5 mérföldes oválon. Ott van példának okáért Robert Gue, aki tizenöt évet töltött a McLarennél (valamint annak jogelődjeinél) mérnökként, jelenleg pedig a Prema kutatási és fejlesztési részlegének vezetője.
CEO-ként a Schmidt Peterson Motorsport (mai McLaren) egykori general managerét, majd az RLL Racing elnökét, Piers Phillipset tisztelhetjük, míg a sportigazgatói posztot a nyolcszoros IndyCar-futamgyőztes, egyben a 2012-es Indy 500 pole-osa, Ryan Briscoe tölti be.
