Ka-Boom: Úgy fest, hogy Newgarden már a tavalyi Indy 500-at is csalással nyerhette meg

Halmozott büntetéssel sújtotta az IndyCar az újabb csaláson kapott Team Penske-t.
A csapat 2-es (Josef Newgarden) és 12-es (Will Power) Dallara-Chevyje a kvalifikáció vasárnapi napján bukott meg a technikai ellenőrzésen, miután a hírek szerint többen is – beleértve Chip Ganassit – észrevették, hogy illegális módosításokat eszközöltek.
A szabálytalanság a versenygépek hátsó részén található, ütközések energiáját elnyelni hivatott elemre vonatkozott, amit úgy változtattak meg, hogy aerodinamikailag extra előnyt biztosítson.
A lebukás után a Penske visszalépett a top 12-es szakasztól, aminek értelmében a rajtrács 11-12. pozícióját kapták meg.
Másnap viszont a történtek alapos kivizsgálása után az IndyCar több szankciót is kiszabott rájuk. Ennek értemében Newgarden és Power csak a mezőny legvégéről kezdheti meg a futamot, stratégáikat felfüggesztették, megvonták tőlük az előzetes pithelyeiket, továbbá pénzbüntetést is kaptak.
Sokan viszont még így is elégedetlenek, mondván egyenesen el kellett volna tiltani őket a futamon való részvételtől még akkor is, ha ez azzal jár, hogy a tradicionális 33 helyett csak 31-en rajtolnak el. Emellett többen felhívták a figyelmet arra, hogy az események tükrében lehetőséget kellene adni Jacob Abelnek a részvételre. A Dale Coyne Racing újonca nem tudta kvalifikálni magát az 500-ra, de az ő autója legalább legális volt szemben a Penske-kkel.
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>Súlyosan megbüntették az Indy 500-on csaláson kapott Team Penske-t!!!
>>>>>Pato O’Ward szerint már a kvalifikáció első napját is elcsalta a Penske
Már szombaton is szárnyra keltek ugyanis olyan hírek a paddockban, hogy valami nagyon nem stimmelt a Penske háza táján. Az IndyCar elnöke, Doug Boles szerint viszont aznap minden autó átment az ellenőrzésen, így az akkori eredményen már nem változtathatnak. Jelen balhé hivatalosan csak vasárnapra korlátozódik.
Mindeközben egyre csúnyább irányt kezd venni az egész botrány.
A büntetések kapcsán Boles hétfő délelőtt rendhagyó sajtótájékoztatót hívott össze.
Ennek során egy riporter kijelentette: több csapat is egyhangúan állítja, hogy már a vasárnapot megelőzően jelezték az IndyCarnak a módosításokat, az illetékesek mégsem tettek semmit. Az újságíró hozzátette, hogy átnézte a saját korábbi felvételeit, amelyek alapján az illegális megoldást már nem csak szombaton, de az edzéshét csütörtöki napján is alkalmazták, sőt, megfigyelhető volt az áprilisi kollektív teszten is.
Néhány bennfentes pedig köti az ebet a karóhoz, hogy tavaly óta fenn van a Penske-gépeken. Tehát ha tényleg ez a helyzet, akkor a korábbi technikai ellenőrzéseken simán átcsúsztak. Ebből adódón két lehetőség van: valami oknál fogva senki sem vette észre, vagy direkt elnézték nekik.
Boles – aki február óta tölti be a széria elnöki posztját – viszont állítja, hogy senki nem fordult közvetlenül hozzá a problémával egészen az időmérő második napjáig.
„Amit biztosan tudok az az, hogy vasárnap találtuk meg. Ez a tény és a büntetés is arra alapul, amit akkor észleltünk. Tegnap este óta már több csapat közölte velem, hogy vannak fotóik olyan autókról – nem csak a Penske-kről – amelyek nem felelnek meg a szabályoknak.
Kérdem én, ha ez valóban így van, akkor miért nem szóltak róla korábban? Tudom, hogy a paddockban terjedtek ilyen hírek, de engem senki sem keresett meg. Ha így tesznek, akkor Rockettel [az IndyCar technikai igazgatójának, Kevin Blanchnek beceneve – a szerk.] együtt utánanéztünk volna. Ő is azt mondta, hogy szokott hallani ezt-azt a csapatoktól, konkrétan erről viszont nem.
Én csak azokból a tényekből tudok dolgozni, amik a birtokomba kerülnek. Ha valakinek van bizonyítéka szabálysértésekről, akkor küldje el nekem. Olyasmivel kapcsolatban viszont nem intézkedhetek, ami tavaly történt, amikor még nem is én voltam ebben a munkakörben. Ugyanígy nem tudok reagálni a szombati eseményekre sem, ha senkinek sem volt bátorsága ahhoz, hogy már aznap jelezze felém.”
A legfrissebb hírek szerint ráadásul a Kapitány alakulata már az elmúlt évi kiírást is elcsalt autóval nyerte meg és ezt bárki megnézheti a saját szemével.
Josef Newgarden 2024-es győztes Dallara-Chevyje ugyanis ki van állítva az Indianapolis Motor Speedway múzeumában, rajta premier plánban a szemmel láthatóan módosított elemmel.
Arról nincs hivatalos információ, hogy az illegális megoldás a verseny közben is ott volt-e az autón. Mindenesetre viszont nehéz elképzelni, hogy csak a leintés után éltek vele a múzeumi látványosság kedvéért.
The car Newgarden won with last year in the IMS museum appears to have modified parts as well. pic.twitter.com/QnoUwQU2aw
— Jenna Fryer (@JennaFryer) May 19, 2025
A helyzet tisztázása érdekében több amerikai sajtóorgánum is megkereste a Penske-t, válasz azonban még nem érkezett.
A csapat tavaly áprilisban szintén főszereplője lett egy csalási botránynak, a turpisságra pedig egy orbitális véletlen folytán derült csak fény.
A Grand Prix of Long Beach utolsó edzésén, egy technikai malőr következtében a komplett mezőny számára teljesen elszállt a push-to-pass rendszer, kivéve a Penske-t.
Hamarosan pedig kibukott, hogy a csapat belenyúlt a p2p szoftverébe annak érdekében, hogy a versenyirányítást megkerülve a rajtnál és a restartoknál is használni tudták az előzéseket segíteni hivatott rendszert.
Az IndyCar átnézte a korábbi adatokat, amelyekből világosan kiderült, hogy már a St. Petersburg-i futamot is így teljesítették.
A trükközés következtében a győztes Newgardent és a harmadikként leintett Scott McLaughlint utólag kizárták. A negyedik helyet megszerzett Will Power megúszta 10 pont levonással, miután a vizsgálat során nem találták jelét annak, hogy ő akár egy másodpercig is szabálytalanul használta volna az extra lóerőket biztosító gombot. Rajtuk kívül két futamra – beleértve a 108. Indy 500-at – felfüggesztették Tim Cindricet, az ügyvezető igazgató Ron Ruzewskit, a 2-es Dallara-Chevy versenymérnökét, Luke Masont és az adatelemző mérnök Robbie Atkinsont is.
