Veteránokat megszégyenítően teljesítette a világ legkeményebb időmérőjét az oválszűz Robert Shwartzman

Hajmeresztő bukások, drámák, hősies visszatérések és küszködő veteránok egyaránt jellemezték a 109. Indianapolis 500 kvalifikációjának első napját.
Az abszolút sztár azonban mégis egy újonc lett.
Az IndyCar mezőnyében idén debütált Prema nem váltotta meg a világot az elmúlt öt futamon, így sokan már előre borítékolták, hogy az európai neveldékből ismert csapat egyenesen szenvedni fog a legelső oválos bevetésén. Helyzetüket tovább nehezítette, hogy az ominózus verseny nem más, mint maga az Indy 500.
Ráadásként nem csak a gárda újonc, de a 83-as Dallara-Chevyjüket vezető Robert Shwartzmannak sem volt eddig az égvilágon semmi köze a kizárólag balra kanyarodó vonalvezetésekhez.
Ez azonban nem hatotta meg a Ferrari egykori F1-es teszt- és tartalékpilótáját.
Rögtön első kvalifikációs kísérlete során összehozott egy 232.584 mph-s (374.3 km/h) négykörös átlagot, amivel magabiztosan beverekedte magát a vasárnapi, top 12-es szakaszba.
Értsd: azon az időmérőn, amelyről még a nagy öregek is egyöntetűen állítják, hogy nincs nehezebb, idegőrlőbb a komplett sportágban, a 25 éves újonc fogta magát és kirázott a kisujjából egy ideiglenes hatodik helyet érő tempót.
Ezzel szemben tapasztaltabb csapattársa, Callum Ilott – aki mögött már három Indy 500 is van – csak a huszonharmadik pozícióig jutott.
KAPCSOLÓDÓ: Nagy baleseteket, drámákat és hősöket hozott az Indy 500 kvalifikációjának első napja
„Nagyon jó napunk volt” – nyilatkozta az időmérő utáni sajtótájékoztatón Shwartzman, aki élete első oválos köreit alig másfél hónappal ezelőtt, a Nashville Superspeedwayen teljesítette az IndyCar által kötelezően előírt újoncteszt keretein belül.
„Őszintén szólva egyáltalán nem számítottam arra, hogy ilyen klasszul sikerül. Lépésről lépésre haladtunk, finomítottuk az autót. A reggeli edzés után már azt mondtam: ‘Ez a gép tényleg gyors!’. Pályafutásom talán legnehezebb kvalifikációján vagyok túl. Négy egymást követő kör maximális koncentráció mellett… Elég egy pici hiba és véged.
[Az Indy 500 időmérője] össze sem hasonlítható azokkal, amelyeken eddig részt vettem. Onnantól fogva, hogy kihajtasz a pályára folyamatosan, maximálisan összpontosítanod kell. Egy pillanatig sem lazíthatsz. Az európai pályákon van némi szusszanásnyi időd, itt viszont veszel egy mély lélegzetet és beletaposol.
Hatalmas kihívás volt számomra. Boldog vagyok, hogy sikerült mind a négy kört teljesíteni és bejutottunk a top 12-be. Ez az első nagy eredmény a csapat számára, ráadásul pont Indyben hoztuk össze!
A mérnökök, a szerelők és mindenki más remek munkát végzett. Fokozatosan dolgoztunk, nem kapkodtunk, inkább igyekeztünk biztosra menni, ami végül meg is hozta a gyümölcsét.„
Just a controlled slide at nearly 240 mph 😯
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 17, 2025
A four-lap average speed of 232.584 mph for @ShwartzmanRob! 👏 pic.twitter.com/A1gzvqnys0
„Ma reggel odamentem a mérnökömhöz és megkérdeztem tőle, hogy szerinte mennyit fogunk gyorsulni a hűvösebb időjárási körülmények közepette. Erre ő azt válaszolta, hogy talán két mérföld per órát. Pénteken [a kvali előtti utolsó edzésen] 231 mph-t produkáltunk, ezért úgy voltam vele, hogy már az első körömben padlóig nyomom és lesz, ami lesz.
Aztán megláttam, hogy 233 mph-s tempót értem el és rögtön végigfutott az agyamon, hogy igaza volt! Két körig tudtam tartani ezt a sebességet, de ekkorra egyre inkább túlkormányzottá vált az autó. A harmadik és negyedik köröm emiatt már elég necces lett és csak a túlélésre mentem, hogy befejezzem.
Mindent összevetve ez a kísérlet nagy löketet adott és megerősített abban, hogy tényleg gyors kocsink van. Persze még dolgozunk kell, ha utol akarjuk érni az élmezőnyt, de szeretném azt hinni, hogy harcban lehetünk a Fast 6-be jutásért is.”
A kvalifikáció top 12-es szakasza ma, magyar idő szerint 22:05-kor kezdődik. Shwartzman mellett bejutott még Alex Palou, Scott McLaughlin, Will Power, Josef Newgarden, Felix Rosenqvist, David Malukas, Pato O’Ward, Christian Lundgaard és Scott Dixon is.
Nekik újabb négykörös kísérletet kell tenniük, a legjobb hat pedig megy tovább a már hétfőn, 00:25-kor startoló Fast 6-be, ahol eldől a pole-pozíció sorsa.
