Indy 500: Már megint csalt a Penske és az is megvan, hogy ki nyomhatta fel őket

Egy évvel a push-to-pass botrány után ismét csaláson kapták a Team Penske-t.
Ráadásul ezúttal az IndyCar legfontosabb versenyének, az Indianapolis 500-nak kvalifikációján.
A csapat tavaly még kisajátította a rajtrács első sorát, a legendás viadal végén pedig Josef Newgarden révén zsinórban második győzelmüket ünnepelhették.
Idén azonban már meg kell elégedniük a 10-11-12. starthelyekkel, köszönhetően egy technikai szabálysértésnek.
Szombaton a gárda mindhárom autója beverekedte magát a másnapi, top 12-es körbe. A reggeli edzésen azonban Scott McLaughlin balesete miatt máris búcsút vehettek a 3-as számú Dallara-Chevytől. Az új-zélandi pilóta sértetlenül megúszta a hatalmas bukást, a tartalékgépet azonban már nem sikerült időben felkészíteni a folytatáshoz, így be kellett érnie a 12. pozícióval.
BŐVEBBEN: Akkorát bukott McLaughlin, hogy még az aszfalt is behorpadt
Két órával később pedig beütött a végső krach.
A top 12-es kört megelőzően a technikai ellenőrök kiszúrták, hogy Josef Newgarden 2-es és Will Power 12-es számút autójának hátsó részét manipulálták.
A Penske szerelői megpróbálták a pitlane-en orvosolni a problémát, ám ez szintén szabálysértésnek minősült, mivel az előírások szerint az időmérő ezen szakaszában már kizárólag csak kisebb módosításokat lehet végrehajtani az autókon.
„Volt egy kis belső kavarodás, amit rendbe kell raknunk” – nyilatkozta a Penske programjának vezetője, Tim Cindric hozzátéve, hogy az IndyCar eleinte még hajlott a módosítások engedélyezésre, a szerelők pedig ennek megfelelően dolgoztak is az autókon.
A csapat tehát folytathatta volna a kvalifikációt. Ebben az esetben viszont tudomásul kellett venniük, hogy ha bármelyik autójuk is bejut a Fast 6-be, akkor biztosan meg fog bukni az újabb ellenőrzésen és ezzel tálcán kínálja magát további büntetésekért.
Ebből adódóan inkább úgy döntöttek, hogy mindkét Dallara-Chevyt visszaléptetik és elfogadják a szombati eredményük alapján járó 11-12. startpozíciót.
Az IndyCar technikai igazgatója, Kevin Blanch szerint a két gépen szabálytalan karosszéria-illesztést szúrtak ki, ami valószínűsíthetően aerodinamikai előnyt jelentett volna.
Fontos kiemelni, hogy a kérdéses elem egy biztonsági eszköz, amelynek feladata, hogy baleset esetén csökkentse az erőhatásokat.
Ennek kapcsán Cindric szentül állította, hogy McLaughlin autóján nem hajtották végre a vitatott módosítást.
Power autója először ugyan megfelelt a technikai ellenőrzésen, Blanch azonban feljegyezte, hogy gyanúsnak tűnik a hátsó ütközéselnyelő. Később viszont Newgarden gépén is észlelték ugyanezt, ami elegendő bizonyíték lett arra, hogy nem egyedik hibáról van szó.
„Az ellenőrzés során sok mindent átnéznek” – mondta az IndyCar elnöke, Doug Boles.
„Ha elsőre át is mész, utána bármikor jöhet egy újabb vizsgálat. Be kell tartani a szabályokat. Ez ritka, de nem példátlan eset.”
Az AP hírügynökség információi alapján a szabálytalanság feltárása előtt közvetlenül egy rivális csapattulajdonos nyilvánosan csalással vádolta a Penske-t.
A szóban forgó úriember pedig nem más volt, mint Chip Ganassi.
A pletykák szerint ráadásul már szombaton is téma volt a paddockban, hogy valami nem stimmel a Penske Dallaráin.
Ebből adódón adja magát a kérdés, hogy egészen pontosan mikor is eszközölték a csalást: csak a vasárnapi top 12-re készülve, vagy – ahogyan az imént említett híresztelések sugallják – már az időmérő első napján is ezzel hajtottak pályára?
Ennek kapcsán az Indy Star megkereste Cindricet aki csak ennyit válaszolt:
„Többet nem kívánok mondani erről az ügyről.”
UPDATE: Súlyosan megbüntették az Indy 500-on csaláson kapott Team Penske-t!!!
This is apparently what penske cars are in trouble for and it was allegedly pointed out by Chip Ganassi. pic.twitter.com/PpUgjLxvOv
— Jenna Fryer (@JennaFryer) May 18, 2025
