Gigaszenzáció az Indy 500-on: Az abszolút újonc Robert Shwartzman behúzta a pole-t a Premával!

Gigaszenzáció az Indy 500-on: Az abszolút újonc Robert Shwartzman behúzta a pole-t a Premával!
credit: Penske Entertainment/Chris Owens



Március végén, az IndyCar kötelező újonctesztjén teljesítette élete első köreit oválpályán Robert Shwartzman, most pedig már ő a 109. Indianapolis 500 pole-osa!

A legendás viadal kvalifikációja kapcsán még a legnagyobb veteránok is azon a véleményen vannak, hogy nincs ennél keményebb, idegölőbb tíz mérföld a világon. Folyamatos koncentráció mellett, padlógázon megtenni négy tökéletes kört az IMS 2.5 mérföldes oválján, ahol a legapróbb hibának is katasztrofális következményei lehetnek.


Az izraeli színekben induló újoncot azonban ez nem hatotta meg.

A szombati felvonásban magabiztosan beverekedte magát a másnapi top 12-es szakaszba, ahol a harmadik legjobb tempót hozta össze. Ezzel kivívta a jogot arra, hogy a Fast 6-ben harcba szálljon a pole-ért.

Ha pedig már ott járt, akkor ki is maxolta és csuklóból kirázott egy 232.790 mph-s átlagsebességet, amit senki sem tudott túlszárnyalni.



Shwartzman ráadásul ezt a bravúrt szintén egy totális oválszűz-csapattal hajtotta végre.

Az európai neveldékből ismert Prema idén debütált az IndyCar mezőnyében, de az elmúlt öt épített/utcai pályás fordulón nem váltották meg a világot. Ki gondolta volna, hogy pont a komfortzónájukból kilépve fogják beírni magukat a sportág történelemkönyvébe?

„Hihetetlen srácok, megcsináltuk!” – örömködött Shwartzman.

„A legelső Indy 500 pole-om újoncként, egy újonc csapattal! Óriási hálával tartozom a Premának, valamint a Chevynek a munkájukért. Nagyon sokat fejlődtünk az autó terén. Őszintén szólva még mindig nem tudom elhinni! Mentálisan teljesen kimerültem. Meg kell emésztenem ezt az egészet, hogy én fogom az élről megkezdeni az Indy 500-at! Elképesztő, köszönöm az összes rajongónak és mindenki másnak, akik az évek során hittek bennem és támogattak.”

Ezzel a Ferrari korábbi F1-es teszt- és tartalékpilótája elmondhatja magáról, hogy karrierje legelső oválpályás futamát rögtön az első rajtpozícióból kezdheti meg. Ezt megelőzően utoljára 1983-ban ünnepelhetett újonc pole-ost az Indy 500, még a milanói Teo Fabi személyében.

Érdekesség, hogy pont ebben az esztendőben alapították a szintén olasz Premát is.

A második starthelyet a kétszeres Indy 500-győztes Takuma Sato tudhatja magáénak az RLL Racing színeiben, míg az első sor külső ívéről Pato O’Ward indulhat a McLarennel.

Közvetlenül mögöttük a Scott Dixon – Felix Rosenqvist – Alex Palou trió várhatja a rajtot.

Az időmérő top 12-es szegmense csak kilenc autóval zajlott le, miután a Team Penske komplett legénységének vissza kellett lépnie.

Scott McLaughlin 3-as Dallara-Chevyjét a reggeli edzésen történt bukás tette használhatatlanná, míg Will Power és Josef Newgarden egy meglehetősen csúnya csalási ügy miatt maradt távol.


Erről bővebben itt olvashatsz: Már megint csalt a Penske és az is megvan, hogy ki nyomhatta fel őket


Az idei 500-ra összesen 34 nevezés érkezett, így egy pilóta számára véget ért a tejivásról szőtt álom.

A szombati nap négy leggyengébb eredményét hozó versenyzőnek a Last Chance Qualifieren kellett megküzdeni a rajtrács utolsó sorának három helyéért.

Marco Andretti, Rinus VeeKay és Marcus Armstrong sikeresen vette az akadályt, így ők biztosan ott lesznek a május 25-ei futamon.

A Dale Coyne Racing újonca, Jacob Abel azonban innentől fogva már csak nézőként követheti az eseményeket.


UPDATE: Súlyosan megbüntették az Indy 500-on csaláson kapott Team Penske-t!!!


A 109. Indianapolis 500 hivatalos rajtrácsa: