Nagy baleseteket, drámákat és hősöket hozott az Indy 500 kvalifikációjának első napja

Nagy baleseteket, drámákat és hősöket hozott az Indy 500 kvalifikációjának első napja
credit: Penske Entertainment/Chris Jones



Úgy tartják, hogy nem léteznek idegőrlőbb órák az Indianapolis 500 kvalifikációjánál és nincs stresszesebb 10 mérföld, mint a versenyzők négykörös kísérlete.

Erre a legendás viadal 109. kiírásának szombati napja újfent bizonyítékként szolgált.


Volt itt ugyanis minden: hatalmas drámák, meglepetések és egy baleset, amely végül a nap legnagyobb hősét eredményezte.

Az időmérő sorozat első napján csak a tradicionálisan harminchárom fős rajtrács 13-30. helyének sorsa dőlt el végleg.

A legjobb tizenkét autó a vasárnapi felvonásban szállhat harcba a pole-ért, míg a 31-34. pozíciókban zártak a Last Chance Qualifyingen küzdhetnek meg az utolsó sorért, egyikük pedig jövő héten már csak nézőként követheti tovább az eseményeket.

A drámák sorozata már a kvalifikációt megelőző edzésen megkezdődött.

A Meyer Shank Racingnek vezető Marcus Armstrong az 1-es kanyarban olyan erővel csapódott a falnak, hogy 66-os Dallara-Hondája a levegőbe emelkedett, majd a oldalára fordulva ért földet.

Az új-zélandi pilóta az incidens után hordágyon hagyta el a helyszínt, az orvosi központban elvégzett vizsgálatok után pedig hosszú órákon át még megfigyelés alatt tartották agyrázkódás gyanúja miatt. Ezzel párhuzamosan a csapat lázas munkába kezdett annak érdekében, hogy felkészítsék a tartalékautót.


BŐVEBBEN: Armstrong után Herta is óriásit bukott a kvalifikáción


Szerencsére a délután folyamán nem jelentkeztek Armstrongnál fejsérülésre utaló tünetek, így később megkapta az engedélyt arra, hogy visszaüljön a volán mögé.


Az utolsó kilencven percben több négykörös kísérletet is megtett, az eredménye azonban messze nem lett elegendő a legjobb 30 közé kerüléshez.

Ennek révén az új-zélandi már csak a vasárnapi LCQ-tól remélheti az Indy 500-on való részvételt.

Szintén a levegőben lóg még az indulása Marco Andrettinek, aki utolsó próbálkozása során mindössze 4 ezreddel maradt el az utolsó, még bejutást érő pozíciót elfoglalt Graham Rahaltól.

Rajtuk kívül a vigaszágban reménykedhet még a Dale Coyne Racing duója, vagyis Jacob Abel és Rinus VeeKay. Utóbbi holland esetében ráadásul ez azt is jelenti, hogy vége szakadt remek indianapolisi időmérő-sorozatának, lévén az eddigi öt 500-át kivétel nélkül a top 7-en belül kezdhette meg, ebből hármat ráadásul az első sorból.

A nap hőse minden kétséget kizáróan Colton Herta lett.

Az Andretti versenyzője legelső gyors körén szenvedett óriási balesetet. Armstronghoz hasonlóan ő is sértetlenül megúszta, de innentől már a tartalékkal kellett folytatnia.

Ez a tény azonban abszolút nem zavarta a kaliforniait.

Az utolsó órában, minden előzetes bejáratás nélkül, a sebtében összerakott autóval kiment a pályára és a huszonkilencedik átlagot hozva, csuklóból bekvalifikálta magát az Indy 500-ra!


Elképesztően fantasztikus teljesítmény ez nem csak Herta, de a 26-os Dallara-Honda komplett legénységétől.



A mezőny egyetlen külsős tagja, Kyle Larson szombaton tehette meg az első, megszakítás nélküli négykörös etapját feltekert motorral. Első nekifutásra csak a huszonhetedik helyig jutott, másodikra viszont már sokkal jobb tempót tudott kisajtolni a McLaren-Hendrick 17-es gépéből, megszerezve ezzel a rajtrács huszonegyedik helyét.

A wokingiak három teljes munkaidős pilótájából ketten is esélyesek maradtak a pole-ra, miután Pato O’Ward negyedikként, Christian Lundgaard pedig tizenkettedikként fejezte be a napot. A 6-os Dallara-Chevy gazdája, Nolan Siegel viszont csak a huszonhatodik pozícióig jutott.

Ahogyan arra számítani lehetett, elégedetten dőlhet hátra a Team Penske, hiszen mindhárom autójukkal sikerült beverekedniük magukat a második szakaszba, miután Scott McLaughlin a második, Josef Newgarden a harmadik, míg Will Power tizedikként zárt.

Úgyszint meccsben maradt még Scott Dixon (Chip Ganassi Racing), Felix Rosenqvist (Meyer Shank), David Malukas (AJ Foyt Racing), Marcus Ericsson (Andretti) és óriási meglepetésre az újonc Robert Shwartzman a Prema színeiben.


BŐVEBBEN: Veteránokat megszégyenítően teljesítette a világ legkeményebb időmérőjét az oválszűz Robert Shwartzman


És, hogy ki lett az első nap legjobbja?

Nos, nem más, mint a bajnoki összetettet toronymagasan vezető és az elmúlt öt futamból négyet is megnyert Alex Palou.


A vasárnapi menetrend (magyar idő szerint):

19:00: Edzés
22:05: Fast 12
23:15: Last Chance Qualifying

És már hétfőn:
00:25: Fast 6 a pole-ért – A Fast 12-ből továbbjutott legjobb hat autó részvételével


Akik már biztosan ott lesznek a 109. Indy 500 mezőnyében (13-30. helyek sorrendje végképp eldőlt):