IndyCar: Alex Palou egy mezőny felett álló zseni (és 2,5 hónap után meglett a sárga zászló is!)

„Fogalmam sincs mit kellene csinálnunk annak érdekében, hogy legyőzzük Alexet” – vallotta be Graham Rahal a Sonsio GP kvalifikációja után.
„Szerintem a többiek sem tudják.”
Az RLL Racing veteránja nem túlzott.
Alex Palou a 2025-ös IndyCar-szezon első négy futamából hármat megnyert, míg Long Beachen második lett. A Barber Motorsports Parkban megszerezte idei első pole-ját, majd egy héttel később, immár az Indianapolis Motor Speedway roadján újfent ő indulhatott az élről bő négy tizedet adva Rahalnak.
A zöld zászló után az amerikai pilótának sikerült lerajtolnia kollégáját, majd innentől fogva összesen 49 körön át birtokolta a vezető pozíciót.
Az új szabályoknak megfelelően már minden autóra kötelezően fel kellett tenni két-két szett lágy és kemény abroncsot. Palou az első etapja során még a használt verziókon ment, vele szemben viszont Rahal rögtön vadonatúj gumikkal indított.
A 41.-ben végrehajtott kiállás során fordult a kocka: az RLLR átváltott a viseltesebb lágy garnitúrára, míg a CGR feltette az új keményet. A jobb tapadás miatt egy ideig még Rahal maga mögött tudta tartani spanyol ellenfelét, a 10-esen lévő, jobb teherbírású keverék – kiegészülve a több push-to-passzel – azonban Palou malmára hajtotta a vizet.
Az 58. körben át is hámozta magát a 15-ös Dallara-Hondán és innentől fogva már egy pillanatig sem engedte ki a kezei közül az első helyet.
Gondosan megszerzett előnyére azonban hamarosan keresztet vethetett a David Malukas motorhibája miatt életbe lépett pace car fázisnak hála.
Ez a technikai probléma egyébként a legelső sárga zászlót eredményezte a szezonnyitó, St. Petersburgi forduló első köre óta.
A mezőnynek a restartnál sem volt ellenszere Palou-ra, aki végül a befutó pillanatában 5.484 másodpercet vert Pato O’Wardra. Sikere révén két évtized után ő lett a legelső pilóta, aki az aktuális idény első öt versenyéből négyet is győzelemmel zárt.
A történelem során rajta kívül csak hárman mondhatták el ezt magukról az amerikai open-wheel története során: Bobby Unser (USAC -1968), Dan Wheldon (IRL IndyCar – 2005) és Sébastien Bourdais (Champ Car – 2006). Az adott év végén mindhárman bajnokok is lettek.
„Szavakkal ki sem tudom fejezni, hogy milyen elképesztő szezonunk van eddig” – nyilatkozta Palou, aki máris három titulusnál tart.
„Az egészet a csapatnak köszönhetem… A Chip Ganassi Racingnek, a csapattársaimnak és mindenkinek, aki a háttérben dolgozik annak érdekében, hogy ennyire gyorsak legyünk a pályán.”
Four out of five in 2025! 🏆🏆🏆🏆 pic.twitter.com/KOwkVymjzt
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 10, 2025
Újabb győzelmével Palou immár 97 egységgel vezet az összetettben másodikként jegyzett Kyle Kirkwoodhoz képest. Ez majdnem két teljes versenyhétvége összpontszámának felel meg (egy fordulón maximálisan 54-et lehet gyűjteni a bónuszokkal együtt).
A dobogó legalsó fokára Will Power állhatott fel, ezzel idei legjobb befutóját hozva. A Team Penske ausztrálja messzemenőkig méltatta CGR-es kollégáját a futam utáni sajtótájékoztatón:
„Megmondtam Alexnek, hogy én már régóta benne vagyok a sportban, de ebben az érában és mezőnyben ilyet látni valami elképesztő. Már egyetlen IndyCar-futam megnyerése is nagyon nehéz manapság. Ő viszont öt versenyből négyen győzött és van egy második helye… Ez lenyűgöző! Sokáig fogunk még erre emlékezni. Akármennyire is le akarjuk őt győzni, én rendkívül tisztelem azokat az embereket, akik ennyire jók abban, amit csinálnak. Alex nagyon sokoldalú, az egyik legjobb.”
A legtöbbet előre lépett versenyző a huszonnegyedikként rajtolt, majd kilencedikként célba ért Rinus VeeKay lett.
Nem mindenki lehetett azonban boldog.
Josef Newgarden a hatodik helyre kvalifikálta magát, rögtön a rajt előtt azonban technikai problémák léptek fel a 2-es Dallara Chevyben. Ennek következtében ki kellett hajtania a pitbe, a startot visszalőtték, a kétszeres bajnok pedig csak a mezőny végéről indulhatott. A végelszámolásnál be kellett érnie a tizenkettedik hellyel.
Nála is rosszabbul járt viszont Kyffin Simpson. A CGR ifjoncának autója nem indult be, így még a felvezető körig sem jutott el.
Szintén pocsék napja volt az Andrettinek is.
Colton Herta a start után ütközött Christian Lundgaarddal, aminek következtében megsérült a #26 Dallara-Honda első szárnya. A javítási munkálatok után már körhátrányban tért vissza a a mezőnybe és innentől fogva egyáltalán nem volt tényező. A versenyt végül be sem tudta fejezni.
A csapat 28-as gépét vezető Marcus Ericsson motorhiba miatt szintén kiállni kényszerült. Az Andretti-trióból egyedül Kirkwood látta meg a kockás zászlót a nyolcadik helyen.
Az IndyCar gárdái legközelebb március 13-án hajtanak pályára, amikor is megkezdődik a 109. Indianapolis 500 edzéssorozata.

