Katherine Legge a halálos fenyegetések ellenére sem hajlandó feladni NASCAR-álmait

Legyen szó bármilyen sportágról, a szurkolók elképesztő szenvedélyről képesek tanúbizonyságot tenni kedvenceik kapcsán.
Ha pedig az „ellenségről” van szó, akkor hajlamosak akár az emberi mivoltukból is kivetkőzni.
Pontosan ez történik most a NASCAR-ban is, az aktuális közutálat tárgya pedig Katherine Legge.
A brit versenyzőnő márciusban, a Phoenix Racewayen teljesítette első Cup-futamát, a nagy debütálás azonban nem a várakozásoknak megfelelően alakult. A program mindössze tíz nap alatt állt össze, így Legge-nek minimális idő állt rendelkezésére ahhoz, hogy érdemben felkészüljön. A rajtrács leggyengébb csapatának számító Live Fast Motorsports autójával csak egy rövid edzésre volt lehetősége, magán a futamon pedig sikerült rögtön a negyedik körben megforognia.
Innentől fogva csendesen telt a napja és minden valószínűség szerint pozitív kritikákat kapott volna, ha a 215.körben nem áll ismét keresztbe. Pechére az épp ekkor érkező Daniel Suarez már nem tudta elkerülni és telibe kapta. A baleset után Legge kiállni kényszerült, míg mexikói kollégája az extra szervizelés miatt csak a huszonharmadik lett.
Az incidens pillanatában Katherine öt kör hátrányban volt ugyan, de ez mondhatni standardnek számít az LFM esetében. A gárda társtulajdonosa, egyben veterán versenyzője, BJ McLeod például a 2022-es phoenixi futamot nyolc kör lemaradásban fejezte be, míg 2023-ban hat kör mínuszban zárt.
A Suarez-incidens miatt azonban valóságos össztűz zúdult Legge-re és sokan – beleértve olyan neveket, mint például Kevin Harvick – élesen kritizálták magát a NASCAR-t is, mondván nem lenne szabad bárkit beengedni a királykategóriába.
Legge azonban nem adta fel és hamarosan bejelentette, hogy tizenkét további – hét Xfinity és öt Cup – bevetése lesz idén. Programját hűséges személyes szponzora, az e.l.f. Cosmetics finanszírozza, amely eredetileg az elmúlt két évhez hasonlóan az Indy 500-at célozta meg. A viadalhoz megvolt az anyagi háttér és még egy motorszerződést is sikerült összehozni a Hondával, de végül kútba esett az újabb nevezés, miután nem sikerült autót szerezni egyetlen csapatnál sem.
Így kötött ki végül Katherine a NASCAR-ban.
Idei első Xfinity-futamának múlt héten, Rockinghamen vághatott neki és sikerült rögtön a kvalifikáción magára haragítani a rajongók jelentős részét. Történt ugyanis, hogy a Jordan Anderson Racing gépével nem tudta beverekedni magát a rajtrácsra.
Tempója alapján csak 0.767 másodperccel maradt el a pole-os időtől, így kényelmesen ott lehetett volna a mezőnyben.
A hangsúly azonban a „volna” szócskán van. A szabályok értelmében ugyanis a 34. helytől lefelé előnyt élveznek azok a csapatok, amelyek teljes szezonosként vannak jelen a bajnokságban. Így történhetett meg, hogy Legge neve mellé a DNQ felirat került, míg például Greg van Alst annak ellenére is megkapta az indulási jogot, hogy 2.083 másodperc volt a hátránya az élen zárt Connor Zilisch-hez képest.
Erre reagálva a Chevrolet és az e.l.f. Cosmetics rögtön megkörnyékezte a Joey Gase Motorsportsot. A megállapodás gyorsan megköttetett, a JGM pedig ki is emelte az 53-as autóból annak eredeti pilótáját JJ Yeleyt és a helyét Legge-nek adta.
A cserét látva a rajongók magukból kikelve dühöngtek, mondván Katherine egyáltalán nem érdemli meg a lehetőséget. A helyzetet csak tovább rontotta, hogy az amerikai NASCAR-média szinte meg sem említette az időeredményeket, ami egy kicsit árnyalhatta volna a „csigalassú, fizetős Legge”-narratívát. Yeley szempontjából persze a sztori keserű volt, még akkor is, ha ez a gyakorlat egyáltalán nem szokatlan a motorsportban – gondoljunk csak arra, hogy még az Indianapolis 500-on is akadt rá példa.
BŐVEBBEN: Köszi, hogy kvalifikáltad az autónkat az Indy 500-ra…Ki vagy rúgva!
Katherine mindeközben abban reménykedett, hogy az esély révén értékes pályán töltött időt szerezhet, ami rendkívül fontos a folytatás szempontjából.
Rögtön az első szakaszban azonban máris búcsúzni kényszerült, miután az őt épp lekörözni próbáló William Sawalich nemes egyszerűséggel hátulról nekiment. Az incidens ráadásul magával rántotta a NASCAR-ba hét év után visszatérő – és ekkor a top 10-ben lévő – közönségkedvenc Kasey Kahne-t is.
A történtekért persze mindenki a versenyzőnőt tette felelőssé, mondván túl lassú volt és nem tért ki kellőképpen az útból, újfent bizonyítva, hogy nem való a sportba.
A minden addiginál nagyobb gyűlöletcunamit látva több kollégája is kiállt mellette – köztük Marco Andrettivel -, míg a Legge-et védelmező, maroknyi szurkoló azzal érvelt, hogy rendszeresen elkövetnek hasonló, vagy még nagyobb hibákat más pilóták is, erre azonban a többség csak legyint, mivel férfiakról van szó.
It’s wild to me how many grown men talk badly about bad ass girls like this. Does it make them feel more manly from the couch or something? https://t.co/Okzb1oRaIU
— Marco Andretti (@MarcoAndretti) April 22, 2025
A kialakult helyzetet maga Katherine sem hagyta szó nélkül.
‘Throttle Therapy’ című podcastjében leszögezte, hogy az őt ért kritikák túlmutatnak a versenyzésen és mára már átcsaptak a nemére vonatkozó támadásokba.
Szavaiból pedig az is kiderült, néhányan olyan komolyan veszik a NASCAR-ban való jelenlétét, hogy már az életére törnek.
„A gyűlölködő üzenetek áradata, beleértve az illetlen szexuális tartalmú megjegyzéseket és a halálos fenyegetéseket, nem csak nyugtalanítóak, de teljes mértékben elfogadhatatlanok is. Hadd tegyem egyértelművé: azért vagyok itt, hogy versenyezzek. Nem fogom eltűrni, hogy bárki veszélyeztesse a testi épségemet vagy az emberi méltóságomat – akár a pályán, akár azon kívül.”
Legge világossá tette, hogy nem a kritikák zavarják. Azokat szívesen fogadja, ha építő jellegűek és tanulhat belőlük.
” A vonal azonban nagyon vékony a visszajelzés és a személyes támadás között. Sokan gátlástalanul átlépik ezt a határt, ami rettentően elkeserítő.
Az a gyűlölet, amit most én és a csapatom kapunk, egy szélesebb probléma része. Ez egy olyan jelenség, amellyel a nők gyakran szembesülnek a férfiak által dominált területeken. Nem lehet úgy tenni, mintha ez rendben lenne, mert egyáltalán nem normális.
Én kiérdemeltem a helyemet a pályán. Ugyanannyit dolgoztam, mint bármelyik másik versenyző és már húsz éve profi szinten űzöm a sportot. Teljesen biztos vagyok abban, hogy azok a gyártók és csapatok, akikkel eddig dolgoztam – ráadásul úgy, hogy a legtöbb esetben szponzorpénzt sem tettem le az asztalra – nem azért szerződtettek, mert nő vagyok, nem egy DEI-projekt (sokszínűség, egyenlőség és befogadás érdekében indított kezdeményezések – a szerk.) részeként. Még csak nem is valamilyen marketingfogás miatt. Azért kaptam lehetőséget, mert tudok versenyautót vezetni.
Pilótaként a teljesítményem és nem a nemem határoz meg. Szerencsére én már keményebb csatákban is részt vettem annál, mint amit a srácok a kommentszekciókban próbálnak vívni.”
Egy biztos, Legge nem fog meghátrálni:
„Minden zaj ellenére fókuszáltabb vagyok, mint valaha. Lehetnék otthon is a tónál és élvezhetném az életem, de egyszerűen imádok versenyezni, ez a puszta lényem része. Nincs annyi gyűlölet, ami ezt megváltoztatná. Nem fogtok rávenni arra, hogy feladjam, mert én erősebb vagyok ennél.”
