Katherine Legge a halálos fenyegetések ellenére sem hajlandó feladni NASCAR-álmait

Katherine Legge a halálos fenyegetések ellenére sem hajlandó feladni NASCAR-álmait
credit: Penske Entertainment/Matt Fraver



Legyen szó bármilyen sportágról, a szurkolók elképesztő szenvedélyről képesek tanúbizonyságot tenni kedvenceik kapcsán.

Ha pedig az „ellenségről” van szó, akkor hajlamosak akár az emberi mivoltukból is kivetkőzni.


Pontosan ez történik most a NASCAR-ban is, az aktuális közutálat tárgya pedig Katherine Legge.

A brit versenyzőnő márciusban, a Phoenix Racewayen teljesítette első Cup-futamát, a nagy debütálás azonban nem a várakozásoknak megfelelően alakult. A program mindössze tíz nap alatt állt össze, így Legge-nek minimális idő állt rendelkezésére ahhoz, hogy érdemben felkészüljön. A rajtrács leggyengébb csapatának számító Live Fast Motorsports autójával csak egy rövid edzésre volt lehetősége, magán a futamon pedig sikerült rögtön a negyedik körben megforognia.

Innentől fogva csendesen telt a napja és minden valószínűség szerint pozitív kritikákat kapott volna, ha a 215.körben nem áll ismét keresztbe. Pechére az épp ekkor érkező Daniel Suarez már nem tudta elkerülni és telibe kapta. A baleset után Legge kiállni kényszerült, míg mexikói kollégája az extra szervizelés miatt csak a huszonharmadik lett.

Az incidens pillanatában Katherine öt kör hátrányban volt ugyan, de ez mondhatni standardnek számít az LFM esetében. A gárda társtulajdonosa, egyben veterán versenyzője, BJ McLeod például a 2022-es phoenixi futamot nyolc kör lemaradásban fejezte be, míg 2023-ban hat kör mínuszban zárt.

A Suarez-incidens miatt azonban valóságos össztűz zúdult Legge-re és sokan – beleértve olyan neveket, mint például Kevin Harvick – élesen kritizálták magát a NASCAR-t is, mondván nem lenne szabad bárkit beengedni a királykategóriába.

Legge azonban nem adta fel és hamarosan bejelentette, hogy tizenkét további – hét Xfinity és öt Cup – bevetése lesz idén. Programját hűséges személyes szponzora, az e.l.f. Cosmetics finanszírozza, amely eredetileg az elmúlt két évhez hasonlóan az Indy 500-at célozta meg. A viadalhoz megvolt az anyagi háttér és még egy motorszerződést is sikerült összehozni a Hondával, de végül kútba esett az újabb nevezés, miután nem sikerült autót szerezni egyetlen csapatnál sem.

Így kötött ki végül Katherine a NASCAR-ban.

Idei első Xfinity-futamának múlt héten, Rockinghamen vághatott neki és sikerült rögtön a kvalifikáción magára haragítani a rajongók jelentős részét. Történt ugyanis, hogy a Jordan Anderson Racing gépével nem tudta beverekedni magát a rajtrácsra.

Tempója alapján csak 0.767 másodperccel maradt el a pole-os időtől, így kényelmesen ott lehetett volna a mezőnyben.

A hangsúly azonban a „volna” szócskán van. A szabályok értelmében ugyanis a 34. helytől lefelé előnyt élveznek azok a csapatok, amelyek teljes szezonosként vannak jelen a bajnokságban. Így történhetett meg, hogy Legge neve mellé a DNQ felirat került, míg például Greg van Alst annak ellenére is megkapta az indulási jogot, hogy 2.083 másodperc volt a hátránya az élen zárt Connor Zilisch-hez képest.

Erre reagálva a Chevrolet és az e.l.f. Cosmetics rögtön megkörnyékezte a Joey Gase Motorsportsot. A megállapodás gyorsan megköttetett, a JGM pedig ki is emelte az 53-as autóból annak eredeti pilótáját JJ Yeleyt és a helyét Legge-nek adta.

A cserét látva a rajongók magukból kikelve dühöngtek, mondván Katherine egyáltalán nem érdemli meg a lehetőséget. A helyzetet csak tovább rontotta, hogy az amerikai NASCAR-média szinte meg sem említette az időeredményeket, ami egy kicsit árnyalhatta volna a „csigalassú, fizetős Legge”-narratívát. Yeley szempontjából persze a sztori keserű volt, még akkor is, ha ez a gyakorlat egyáltalán nem szokatlan a motorsportban – gondoljunk csak arra, hogy még az Indianapolis 500-on is akadt rá példa.


BŐVEBBEN: Köszi, hogy kvalifikáltad az autónkat az Indy 500-ra…Ki vagy rúgva!

Katherine mindeközben abban reménykedett, hogy az esély révén értékes pályán töltött időt szerezhet, ami rendkívül fontos a folytatás szempontjából.


Rögtön az első szakaszban azonban máris búcsúzni kényszerült, miután az őt épp lekörözni próbáló William Sawalich nemes egyszerűséggel hátulról nekiment. Az incidens ráadásul magával rántotta a NASCAR-ba hét év után visszatérő – és ekkor a top 10-ben lévő – közönségkedvenc Kasey Kahne-t is.

A történtekért persze mindenki a versenyzőnőt tette felelőssé, mondván túl lassú volt és nem tért ki kellőképpen az útból, újfent bizonyítva, hogy nem való a sportba.

A minden addiginál nagyobb gyűlöletcunamit látva több kollégája is kiállt mellette – köztük Marco Andrettivel -, míg a Legge-et védelmező, maroknyi szurkoló azzal érvelt, hogy rendszeresen elkövetnek hasonló, vagy még nagyobb hibákat más pilóták is, erre azonban a többség csak legyint, mivel férfiakról van szó.



A kialakult helyzetet maga Katherine sem hagyta szó nélkül.

‘Throttle Therapy’ című podcastjében leszögezte, hogy az őt ért kritikák túlmutatnak a versenyzésen és mára már átcsaptak a nemére vonatkozó támadásokba.

Szavaiból pedig az is kiderült, néhányan olyan komolyan veszik a NASCAR-ban való jelenlétét, hogy már az életére törnek.


„A gyűlölködő üzenetek áradata, beleértve az illetlen szexuális tartalmú megjegyzéseket és a halálos fenyegetéseket, nem csak nyugtalanítóak, de teljes mértékben elfogadhatatlanok is. Hadd tegyem egyértelművé: azért vagyok itt, hogy versenyezzek. Nem fogom eltűrni, hogy bárki veszélyeztesse a testi épségemet vagy az emberi méltóságomat – akár a pályán, akár azon kívül.”

Legge világossá tette, hogy nem a kritikák zavarják. Azokat szívesen fogadja, ha építő jellegűek és tanulhat belőlük.

” A vonal azonban nagyon vékony a visszajelzés és a személyes támadás között. Sokan gátlástalanul átlépik ezt a határt, ami rettentően elkeserítő.

Az a gyűlölet, amit most én és a csapatom kapunk, egy szélesebb probléma része. Ez egy olyan jelenség, amellyel a nők gyakran szembesülnek a férfiak által dominált területeken. Nem lehet úgy tenni, mintha ez rendben lenne, mert egyáltalán nem normális.

Én kiérdemeltem a helyemet a pályán. Ugyanannyit dolgoztam, mint bármelyik másik versenyző és már húsz éve profi szinten űzöm a sportot. Teljesen biztos vagyok abban, hogy azok a gyártók és csapatok, akikkel eddig dolgoztam – ráadásul úgy, hogy a legtöbb esetben szponzorpénzt sem tettem le az asztalra – nem azért szerződtettek, mert nő vagyok, nem egy DEI-projekt (sokszínűség, egyenlőség és befogadás érdekében indított kezdeményezések – a szerk.) részeként. Még csak nem is valamilyen marketingfogás miatt. Azért kaptam lehetőséget, mert tudok versenyautót vezetni.

Pilótaként a teljesítményem és nem a nemem határoz meg. Szerencsére én már keményebb csatákban is részt vettem annál, mint amit a srácok a kommentszekciókban próbálnak vívni.”

Egy biztos, Legge nem fog meghátrálni:

„Minden zaj ellenére fókuszáltabb vagyok, mint valaha. Lehetnék otthon is a tónál és élvezhetném az életem, de egyszerűen imádok versenyezni, ez a puszta lényem része. Nincs annyi gyűlölet, ami ezt megváltoztatná. Nem fogtok rávenni arra, hogy feladjam, mert én erősebb vagyok ennél.”