Rossi szerint a jelenlegi IndyCar-versenyzés pocsék

Három futamon van túl az NTT IndyCar Series 2025-ös idénye, az izgalmak azonban nem verdesik a sztratoszférát.
Az eddigi fordulók során mindössze egyszer volt szükség a pace carra, még a St. Petersburg-i szezonnyitó legelső körében, miután Will Power hátulról eltaláta Nolan Siegelt. Azóta maximálisan lenyugodtak a kedélyek. Olyannyira, hogy versenykörülmények között nem csak a balesetek száma redukálódott nullára, de még sárgát igénylő megforgásra, kicsúszásra, vagy sima koccanásra sem volt példa.
Külön érdekesség, hogy a hibridek tavaly nyári bevezetése óta eltelt hat road/street futamon mindössze egy alkalommal láttunk példát a vezető pozíciórt való előzésre. Az ominózus manővert Alex Palou hajtotta végre a Thermal Clubban Pato O’Warddal szemben. Ezen kívül az összes többi élen történt változás a pitkiállásokra vezethető vissza.
A steril – mondjuk ki: unalmas – versenyek abból a szempontból sem szerencsések, hogy az IndyCar nézettsége nem igazán váltja be az új médiaszerződéshez fűzött reményeket. Ettől az évtől már az összes fordulót országos csatornán, a FOX-on láthatják az amerikai nézők, amely komoly reklámkampányt is összehoztt a széria népszerűsítésére. St. Pete még a maga 1,4 millió nézőjével kielégítő eredményt produkált, a Thermal azonban már csak 704 ezret hozott, míg az utcai pályák Indy 500-ának is tartott Long Beach egyenesen kiábrándító 552 ezren zárt.
Az okok változatosak.
A tavaszi időszakban, vagyis március elejétől májusig mindössze három versenyt rendez az IndyCar, amelyekből kettőt sikerült nem csak a NASCAR Cuppal egyszerre lebonyolítani, de még ezzel párhuzamosan olyan óriási várakozással övezett sporteseményekre is rászervezni, mint az egyetemi kosárlabda March Madness-e, valamint a Masters.
Ez egy kicsit komikus annak tükrében, hogy az idényt pontosan azért fejezik be augusztus végén, hogy elmeneküljenek az NFL elől.
In the six road/street course races since IndyCar introduced the hybrid system last July, there has been only one on-track lead change, all others were through pit stop cycles
— nascarman (@nascarman_rr) April 16, 2025
Palou passing O'Ward at Thermal Club last month pic.twitter.com/oSvKJNbbQn
A nézettségi adatok ráadásul a csapatokat igencsak érzékenyen érintik, hiszen a már egyébként is óriási költségek a hibridek érkezésével még inkább megugrottak. Ebből adódóan égető szükségük van a szponzorokra, amelyek viszont érthetően nem konstatálják mosolyogva a széria iránti érdeklődésre vonatkozó számokat.
A legutóbbi adatok kapcsán egy anonim csapattulajdonos „idegtépőnek” nevezte a helyzetet, egy másik pedig az Indy Star megkeresésére így reagált:
„Ennyi volt Long Beach nézettsége? Országos csatornán? Mindig le vagyunk maradva!”
A helyzet abból a szempontból csak még aggasztóbb, hogy a Honda továbbra sem döntötte el, meghosszabbítja-e a 2027-ben lejáró szerződését. Emellett olyan pletykák is szárnyra keltek, miszerint a WEC-be két év múlva belépő McLaren lecsökkentheti, vagy akár be is szüntetheti szerepvállalását az amerikai open-wheelben.
A versenyzés minőségére vonatkozó aggályok Alexander Rossi és James Hinchcliffe közös podcastjében az Off Trackben is témává váltak.
Az Ed Carpenter Racing amerikai pilótája nem is fogta vissza magát.
„A helyzet az James, hogy nekem egyáltalán nem tetszik ez a mostani IndyCar” – mondta Rossi.
„Meghosszabbítják a versenytávot, amit értünk is. Így akarják kiküszöbölni az extrém üzemanyag-spórolós, kétkiállásos stratégiát és megpróbálják elérni, hogy verseny legyen a pályán, ahol valóban tövig nyomjuk és a sebesség dönt. A lágy abroncsok viszont olyan gyengék, hogy egyáltalán nem tényezők. Nem lehet velük megtenni egy értelmes távot, ezért a vége ugyanúgy üzemanyag- és gumitakarékos, kétkiállásos verseny lesz.
A kvázi három kiállásból álló kamustratégia nem működőképes. Will St. Pete-i hibájától eltekintve azért nem voltak sárga zászlós szakaszok, mert senki nem nyomja 100%-on. Mindenki csak 85-90%-on megy. Óvni kell a gumikat, emellett pedig az üzemanyagra is muszáj vigyázni, mert a lágyak olyan gyorsan elhasználódnak, hogy nem lehet velük érdemben csinálni semmit. Ez a mostani IndyCar pocsék.”
Rossi szerint akkora a spórolás és „vasárnapi autókázás”, hogy a pilóták manapság szinte el sem fáradnak a futamok során.
„Már fizikailag sincs benne kihívás. Pulzusszám terén a 2-es zónában körözünk. Nincs lehetőségünk arra, hogy igazán megküzdjünk az autóval, mert a., nem áll rendelkezésre elég üzemanyag hozzá és b., a kemény abroncsok sem adnak korlátlan tapadást.”
