Egyik futamról a másikra felére csökkent az IndyCar nézettsége – Ez pedig már jó előre fel volt írva a falra

Egyik futamról a másikra felére csökkent az IndyCar nézettsége – Ez pedig már jó előre fel volt írva a falra
credit: Penske Entertainment/Chris Owens





Látszólag meseszerűen indult az NTT IndyCar Series vadonatúj médiapartnersége a FOX-szal.

A versenyek közvetítési jogaiért idéntől felelős vállalat olyan marketing kampányt indított, amilyet már emberemlékezet óta nem láttunk a szériában. Online és offline hirdetések által egyaránt igyekeztek népszerűsíteni az amerikai open-wheel csúcskategóriáját, a pilótákra kihegyezett vicces reklámfilmeket pedig okos keresztpromócióval még a világ legdrágább sporteseményének számító Super Bowl alatt is futtatták.


Az IndyCarra fordított figyelem már a NASCAR közösségét is zavarni kezdte, az NHRA egyik sztárpilótája pedig nem volt rest élő egyenes adásban beszólni a FOX-nak – ráadásul pont a FOX-on.

Roger Penske szériájának kritikusabb és élesebb szemű rajongói azonban már nem ittak előre a medve bőrére a nézettség potenciális növekedését vizionálva. Különösen azután, hogy véglegessé váltak a Cup Series és az IndyCar futamainak kezdési időpontjai.

A március másodikai, St. Petersburg-i szezonnyitó még reménykeltő számokat hozott. A verseny 1 millió 417 ezer szempárt vonzott, ami 45%-os emelkedésnek felelt meg az egy évvel korábbi, még az NBC-n sugárzott forduló óta. Ezzel az (Indy 500-akat leszámítva) legnézettebb forduló lett 2011 óta.

Három héttel később azonban beütött a keserű valóság.

A Thermal Clubba kiírt futam élő közvetítése már kiábrándító, 704 ezer nézővel zárt. Ez több, mint 50%-os csökkenés a floridai nyitányhoz viszonyítva. Ennél jelentősebb visszaesésre az idény első két fordulója között 2018 óta nem volt példa.

A kaliforniai Coachella Valleyben lévő privát country clubban 2024-ben lebonyolított első, még bajnokságon kívüli $1 Million Challenge bő 788 ezer nézőt hozott az NBC-n. Konkurencia nélkül ugyan, de a délelőtti órákban.

A mostani bezuhanás oka prózai: St. Pete még gyakorlatilag ellenfél nélkül birtokolta az idősávját, múlt vasárnap viszont már párhuzamosan mentek a NASCAR Cup homesteadi Straight Talk Wireless 400-ával és az egyetemi kosárlabda March Madness meccseivel.

A teljes múlt hétvégi, amerikai adatokat tekintve pedig még kiábrándítóbb a kép:


NASCAR Cup (Homestead): 2 millió 464 ezer néző (FS1)

NASCAR Xfinity (Homestead): 1 millió 160 ezer néző (The CW)

NASCAR Truck Series (Homestead): 906 ezer néző (FOX)

Forma-1 (Kína): 824 ezer néző (ESPN)

IndyCar (Thermal Club): 704 ezer néző (FOX)

NHRA (Phoenix): 669 ezer néző (FS1)

Az F1 terén külön meg kell jegyezni, hogy a Kínai Nagydíj keleti parti idő szerint hajnali 3-kor kapta meg a zöld zászlót. Ennek ellenére az ESPN 32%-os növekedést könyvelhetett el a 2024-es futamhoz képest.

Az IndyCart némi vigasszal töltheti el, hogy a pénteki első edzést 168 ezren látták a kábeles FS1-on, ami 77%-os javulás a tavalyi évhez viszonyítva.

A Thermal GP-nek kétségkívül az sem tett jót, hogy a rajongók egy része már napokkal a program kezdete előtt azzal kiabálta tele a közösségi médiát, hogy mennyire borzalmas ez a pálya és ebből adódón milyen unalmas 65 kör van kilátásban.


A közvetítés során ráadásul egy technikai probléma miatt több, mint 10 körre teljesen elszállt a kép és hang, így az országos FOX végül úgy döntött, a hiba kijavításának ideje alatt átvált az eredetileg kábelen futó Cup-versenyre.

Ami a közeljövőt illeti, nos, nem túl jók a kilátások.

A szezon hátralévő tizenöt viadalából hét lesz átfedésben a NASCAR-ral, ebből három ismét hajszálpontosan ugyanakkor fog elrajtolni. Ezen futamok közül kettő ráadásul a Cup borítékolhatóan óriási érdeklődéssel övezett mexikói kiruccanása és a Chicago utcáira kiírt Grant Park 165 lesz. Előbbi az IndyCar gatewayi, utóbbi pedig a Mid-Ohió-i versennyel fog hajszálpontosan egyszerre lezajlani.

Mi lehet a megoldás 2026-ra nézve? Gyomorból rávágva annyi, hogy az IndyCart ne szervezzék rá más, nagyobb népszerűségű sportágakra.

Ezt azonban könnyű mondani és más megvalósítani.