Újra pályán Jim Clark ikonikus festése – Ezúttal a NASCAR Cupban!

Április 5-6-án, a Darlington Racewayen kerül sor a NASCAR nagy népszerűségnek örvendő, visszatekintő hétvégéjére, aminek során a mezőny tagjai a sportág nagyjai előtt hajtanak fejet autóik festéseivel.
Nem kivétel ez alól a Wood Brothers Racing sem.
Az 1950-ben alapított és a szervezet vérkeringésében 1953 óta jelen lévő csapat március közepén, a Las Vegas Motor Speedwayen fennállása 101. győzelmét ünnepelhette, ezzel párhuzamosan pedig versenyzőjük, Josh Berry karrierje során először ünnepelhetett a Cup victory lane-jén.
A WBR azonban máris előre tekint (vagy vissza – nézőpont kérdése) és a michigani Henry Ford Múzeumban hivatalosan lerántotta a leplet a várva várt retró fordulóra szánt dizánjnáról.
A 21-es számú Ford hamisítatlan, motorsport-történeti munkaruhában hajt pályára Darlingtonon, méghozzá Jim Clark 1965-ös Indy 500-győzelme előtt tisztelegve.
A gárda választása nem véletlen, hiszen az alapító Wood-fivérek – név szerint Glen, Delano, Ray Lee és Leonard – a Ford külön felkérésére csatlakoztak a Team Lotushoz, hogy szakértelmükkel és ekkorra már legendásan gyors, innovatív munkájukkal segítsék a Clark által vezetett 82-es, valamint a Bobby Johns nevéhez fűződött 83-as autó pitcsapatát.
A többi már történelem. A Forma-1 szupersztárja 190 kört töltött az élen a 200-ból, a leintés pillanatában közel két másodperccel maga mögé utasítva az 1963-as győztes Parnelli Jonest.
„Az egész egy, vagy két évvel ezelőtt kezdődött” – mondta a WBR elnöke, Jon Wood.
„Egy Team Penske-s barátom felvetette, hogy csinálhatnánk egy Jim Clark-emlékautót. Akkoriban úgy terveztük, hogy a Brickyardon mutatjuk, de végül nem jött össze. A projekt így egy időre háttérbe szorult. Idén viszont újra terítékre került, mivel a WBR ebben az évben ünnepli a 75. születésnapját, emellett pedig most lesz Jim győzelmének 60. évfordulója is.
Eleinte nem tudtuk, hogy hol kellene előrukkolnunk vele. Darlington kézenfekvőnek tűnt, bár a vélemények eléggé megosztottak voltak. Felmerült a kérdés, hogy egy open-wheel témájú visszatekintésnek van-e értelme ezen a versenyen? Igazság szerint viszont Darlingtonon nem csak a NASCAR múltját ünnepeljük, hanem az egész motorsportét. Véleményem szerint korábban eléggé szűk látókörűek voltunk és csak stock-carokban gondolkodtunk. Szóval, ez egy nagyon izgalmas munka volt, ami a sportág különböző szakágai előtt egyszerre tiszteleg és túlmutat mindazon, amit eddig csináltunk.”
A projekt során Woodék szorosan együttműködtek a Team Lotus alapítójának, Colin Chapmannek családjával, amely végül nem csak rábólintott a dizájn használatára, de még a védjegyek használatát is engedélyezte külön kérve, hogy modellautók is készüljenek a zöld-sárga színekbe öltözött #21 Fordról.
Clark egyébként maga is versenyzett a NASCAR-ban, tapasztalatait pedig így summázta:
„Igazán élveztem, de ez teljesen különbözik a Forma-1-től. A verseny sokkal szorosabb, az autók elképesztő közelségben vannak egymáshoz, ezért nagyon gyorsan kell döntéseket hoznod. A NASCAR sokkal több agymunkát igényel az F1-nél. Különösen a kanyarokban ha egy kicsit is elszámolod magad és később fékezel, mint kellene, akkor azonnal korrigálnod kell, hogy ne találd magad a falban. Ezt én is elkövettem sajnos, de örülök, hogy esélyem nyílt arra, hogy kipróbáljam mit is tudok itt.”
A sztoriról bővebben ebben a cikkben olvashatsz:
>>>>>Amikor Jim Clark átruccant a NASCAR-ba (és Jochen Rindt volt a tartalékosa)
A closer look at Josh Berry's Darlington throwback that pays tribute to Jim Clark and his 1965 Indy 500-winning Lotus 38. @BobPockrass | #NASCAR | #INDYCAR pic.twitter.com/2kRXPWPgFk
— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) March 20, 2025
Jim Clark's 1965 Indy 500-winning car is the inspiration for this throwback scheme from #NASCAR's Josh Berry. pic.twitter.com/CzvzO8g0Px
— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) March 20, 2025
