NASCAR: Casey Mears pontot tett a Mike Wallace-vita végére

„Bezzeg Mike Wallace…” – Ha az elmúlt időszakban ez a mondat egy ivós játék része lett volna, akkor nagy valószínűséggel ma már NASCAR-rajongók tömegét kezelnék masszív alkoholmérgezéssel.
A vita azt követően lángolt fel, hogy a szervezet megadta az engedélyt Katherine Legge-nek a phoenixi Cup-futamon való részvételre.
A mezőny leggyengébb, részidős csapatának számító Live Fast Motorsports-cal nevezett brit versenyző debütálása katasztrofálisan alakult: rögtön az elején magától megforgott, majd a harmadik szakaszban, immár öt kör hátrányban újra keresztbe állt, magával rántva az akkor hatodikként jegyzett Daniel Suarezt.
A szurkolók jelentős része a fiaskó láttán egyből előrántotta a kalapból Wallace nevét, akinek Daytona 500-as nevezését két hónappal korábban tiltotta le a NASCAR. A döntést azzal magyarázták, hogy a most 66 esztendős pilóta 2015 óta egyáltalán nem vezetett intermediate, vagy annál hosszabb oválpályán.
Sokak szerint a szervezet következetlenül adja ki az engedélyeket, mondván a stock-carban – különösen oválon – rendkívül tapasztalatlannak számító Legge-et beengedték a mezőnybe, a nemzeti porondon több, mint 800 bevetést teljesített Wallace-t viszont elutasították.
A kritikusok azonban teljes mértékben figyelmen kívül hagyták azt a tényt, hogy Legge is csak rövidebb oválokra és roadokra kapott engedélyt, tehát a D500-on neki is ajtót mutattak volna.
A vitát végül Casey Mears egyetlen poszttal aludni küldte.
A veterán kaliforniai hat év hiátus után, Martinsville-en tér vissza a Cup forgatagába a Garage 66 színeiben, a Wallace letiltására totálisan rápörgött elégedetlenkedők pedig őt is megtalálták igazságtalanságot kiabálva.
Mears viszont rögtön tiszta vizet öntött a pohárba:
„Szóval, az előírás szerint először másfél mérföldes, vagy annál kisebb vonalvezetéseken kell versenyezni” – írta a közösségi médiában.
„Én sem kaptam engedélyt Daytonára, vagy Talladegára. Martinsville után lehetek ismét jogosult a superspeedwayekre. Kár Mike-ért, de ugyanabban a csónakban evezünk.”
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>Suarez a NASCAR-t teszi felelőssé a Katherine Legge-fiaskó miatt
>>>>>Harvick: Legge példája bizonyítja, hogy nem lenne szabad bárkit beengedni a NASCAR Cupba
Az elmúlt években már olyan klasszisok mutatkozhattak be a Cupban, mint pl. Kimi Räikkönen, Brodie Kostecki, Jenson Button, Kamui Kobayashi, vagy épp az immár főállású Cup-pilótává avanzsált Shane van Gisbergen. Ők azonban kivétel nélkül roadon indítottak, szemben például azzal az Helio Castronevesszel, aki a Daytona 500-ra még csak nem is tudta kvalifikálni magát, így kizárólag az új „sztárpilóta-szabály” kiskapuja révén lehetett ott a mezőnyben.
Ez a kitétel lehetővé teszi, hogy egy elit-szintűnek minősített versenyző akkor is indulhasson, ha önerőből képtelen kivívni a részvétel jogát. Nyílt titok, hogy a regulától a NASCAR még több nemzetközi csillag bevonzását reméli a nézettség növelését szem előtt tartva.
A dolog azonban kimaxolja Pandora-szelencéjét.
Pozitív példa az abszolút sikersztorinak számító SVG, aki a világot bejárt chicagói győzelmét lényegében saját játszóterén aratta, hiszen a Next Gen rendkívül hasonlít a Supercars-autókra, az utcai pálya pedig 2023-ban egyedül csak neki nem volt ismeretlen terep a Cupban.
Ezzel szemben ott van a mély vízbe bedobott Legge, vagy épp Castroneves esete.
A négyszeres Indy 500-győztes stock-car tapasztalatlansága kolléganőjéhez hasonlóan szintén látványosan megmutatkozott, hiszen az egykörös időmérőn lassú volt, majd a duelen és a D500-on baleset miatt búcsúzott.
„Szó szerint azt mondtam a NASCAR-nak, hogy ez egy probléma” – nyilatkozta Suarez még a múlt hétvégi, Las Vegas-i viadal előtt.
„Nem azon kellene [a külsősöknek] gondolkodniuk, hogyan kerüljenek ki az utunkból. Egyáltalán nem ezt akarjuk. Ha úgy állunk az egészhez, hogy ‘oké, ezen a pályán félre lehet állni’, az már nagyon rossz. Azt szeretnénk, ha versenyképesek lennének, nem pedig arra törekednének, hogyan húzódjanak le a legkönnyebben.
Úgy érzem, hogy a világ egyik legjobb stock-car pilótái közé tartozom. Nem ugorhatnék viszont be már holnap az F1-be, vagy az F2-be, mert nem vagyok rá jogosult… És ennek így is kell lennie. Véleményem szerint egy kicsit meg kellene nehezíteni a Cupba való bejutás folyamatát a próbálkozó versenyző érdekében, valamint tiszteletben tartva a szurkolókat és a teljes szezonos csapatokat. Keményen dolgozunk azért, hogy elkerüljük az olyan értelmetlen baleseteket, mint amilyen a múlt héten történt.
Katherine eleve kudarcra volt ítélve. Nem számít, hogy valaki jó, vagy gyengébb versenyző. Ha bedobják a világ egyik legnehezebb bajnokságába, akkor az simán nem fair. Én jobban csalódtam a NASCAR-ban, mint benne, ezt pedig neki is megmondtam. Remélem, hogy kap még egy lehetőséget.
Katherine-nel semmi gond nincs, magával a rendszerrel viszont annál inkább.”

Joey Logano kiáll a Trackhouse mexikóija mellett:
„Phoenixet egy elég nagy tempójú oválnak tartom. Tudom, hogy csak egy mérföld hosszú, mégis gyors és könnyen bajba kerülhet rajta az ember. Múlt héten láttunk két sárga zászlót is, végül teljesen tönkretéve Daniel napját, ráadásul még csak nem is ő volt a hibás! A helyében én nagyon mérges lennék. Nagyon!”
Suarez szerint a NASCAR-nak többet kellene tennie azért, hogy a más szériákból érkező újoncok megfelelően felkészüljenek a sportág legnagyobb színpadán való fellépésre.
A jelenlegi szabályok értelmében azonban nincs lehetőség extra tesztekre. Egyetlen kivételnek azok a versenyzők számítanak, akik korábban soha nem vezettek a NASCAR-ban, de ők is csak olyan pályán körözhetnek, amely nem része a naptárnak. SVG és Kobayashi például kapott egy napot gyakorlásra, Kostecki viszont már nem, mivel ő 2013-2014-ben versenyzett a K&N Pro Series Eastben (a mai ARCA Menards East).
Ha ezen változtatnának is, még mindig ott van az anyagi rész, amire Denny Hamlin külön felhívta a figyelmet:
„Tegyük fel, hogy bevezetnek egy új tesztlehetőséget, de azt ki fogja finanszírozni? A NASCAR állná a költségeket, vagy a csapatoknak kellene fizetniük érte? Nem tudom, hogyan működne ez a rendszer, de abban biztos vagyok, hogy jó lenne, ha a jelenlegit egy kicsit szigorúbbá tennék.”
