A Honda már megint mocorog: Ismét előtérbe került az IndyCar-kiszállás és NASCAR-belépés lehetősége

A Honda már megint mocorog: Ismét előtérbe került az IndyCar-kiszállás és NASCAR-belépés lehetősége
credit: Penske Entertainment/Joe Skibinski





Régóta visszatérő pletyka IndyCar-berkekben a Honda jövője.

A japán márka 1994 óta, megszakítás nélkül jelen van az amerikai open-wheelben, 2005-2011 között ráadásul az IRL egyedüli motorszállítói voltak. Kívülről tehát egy rendkívül lojális kapcsolatot ápolnak, a színfalak mögött azonban már inkább egy dél-amerikai szappanoperára hasonlít a sztori.

A vállalat 2015-ben már vészesen közel került ahhoz, hogy hátat fordítson a szériának, miután a gyártók által fejlesztett aerokit-érában komolyabb hátrányban találták magukat a rivális Chevrolet-vel szemben. Az akkor még a Hulman & Co. tulajdonában állt IndyCar mindent megtett a boldoggá tételük érdekében és még abba is belementek, hogy életbe léptessék az úgynevezett 9.3-as szabályt, aminek értelmében rendkívüli módosításokat hajthattak végre a szóban forgó elemeken lemaradásuk csökkentése érdekében.

A döntésnek azonban köze sem volt részlehajláshoz, sokkal inkább a fennmaradáshoz. Az IndyCar ugyanis jól tudta, hogy a Hondát nem tudnák új partnerrel pótolni, a Chevynek pedig esze ágában sincs bevállalni a komplett mezőnyt.

Ez a fejezet végül pozitív véget ért, a japánok hosszabbítottak és a jelenlegi kontraktus értelmében 2026 végéig biztosan maradnak a mezőnyben.

Maximális elégedettséget azonban továbbra sem tapasztalni náluk.

2023 decemberében újabb hírek keltek szárnyra a kiszállásuk kapcsán, amit a folyamatosan növekvő költségekkel indokoltak.

„Nagyon aggódunk a költségek miatt” – nyilatkozta akkoriban a Honda amerikai részlegének marketing-menedzsere, Chuck Schifsky.

„Ha arra a döntésre jutnánk, hogy nem hosszabbítjuk meg a szerződésünket, akkor ez lesz az oka. [Az IndyCarban] nincs harmadik gyártó, ami a költségekkel van összefüggésben. Ha a befektetések megtérülnének, akkor több márka is bekapcsolódna. A motorszabályok átfogó módosítását szeretnénk elérni, aminek révén évi 5-10 millió dollárt is meg tudnánk spórolni a technikai költségeken. Ha ez nem történik meg, mi másfelé fogunk nézelődni. Ez lehet a NASCAR, a Forma-1-es befektetésünk növelése, vagy valami teljesen más, aminek semmi köze a motorsporthoz.”

A gond az, hogy az IndyCar még mindig nem tudott új márkákat bevonzani, noha pontosan ennek érdekében vezették be tavaly a hibrid-rendszert is.

Reményeik szerint az idei évtől életbe lépő, új médiaszerződés és az azzal járó extra promóció nagyban hozzájárul a nézettség növekedéséhez, amivel vonzóbbá válhatnak a neves gyártók körében.

Ez viszont egyelőre a jövő zenéje.

A bizonytalanság ellenére úgy tűnt, hogy az elmúlt év során lenyugodtak a kedélyek és a Honda is optimistábban áll a folytatáshoz. Most azonban újabb fordulat állt be a történetben.

Az IndyCar paddockjának évtizedek óta megkerülhetetlen, oszlopos bennfentese, Marshall Pruett a RACER magazinban vezetett kérdezz-felelek rovatában leszögezte, a márka már „kilenc lábujjal kint van a szériából”, ebből adódóan kicsi a valószínűsége a 2026 utáni hosszabbításnak.

„Van esély rá, hogy [Roger] Penske és [Doug] Boles maradásra bírja őket?” – tette fel a kérdést Pruett.

„Persze, de az egész kezd olyan lenni, mintha a Honda lenne Lauren Holly, Penske pedig Jim Carrey a Dumb és Dumberből.”

Podcastjében pedig később egyenesen kijelentette, hogy soha nem aggódott még annyira a kilépésük lehetősége miatt, mint most.

Az újabb spekulációk nem is jöhettek volna rosszabbkor az IndyCar számára, mint a St. Petersburg-i szezonnyitó hete. A motorokért felelős igazgatói posztot betöltő Darren Sansum igyekezett is lenyugtatni a kedélyeket és a Pit Pass Indy podcastben úgy nyilatkozott, hogy továbbra is szorosan együttműködnek a Hondával, amely „nagyon elkötelezettnek tűnik” a bajnokság iránt.

Mindeközben a Sports Business Journal is beszállt a buliba és ismét bedobta a NASCAR nevét.

A stock-car szervezet már 2019-ben felkerült a Honda radarjára, mondván anyagi értelemben sokkal kifizetődőbbnek tűnhet számukra.

Fejlemények híján a sztori gyorsan elhalt a szaksajtóban, híresztelések szintjén viszont rendre felbukkant.

A legfrissebb információk alapján pedig úgy fest, itt is igaz a mondás, hogy nem zörög a haraszt…

A mindig megbízhatónak számító sportgazdasági lap szerint a NASCAR már jó ideje megbeszéléseket folytat a japánokkal annak érdekében, hogy ténylegesen rábírják őket a csatlakozásra.

Konkrétumokról egyelőre – legalábbis hivatalosan – nincs szó, egyes pletykák alapján viszont a projekt fő mozgatórugója nem más, mint az RFK Racing társtulajdonosa/pilótája, Brad Keselowski.

A nemzeti kategóriákban jelenleg három márkapartnerrel dolgoznak együtt a Chevy, a Toyota és a Ford képében. A minap az is kiszivárgott, hogy a Stellantis már jövőre visszatérhet a Truck Seriesbe a RAM-brand révén, ha pedig minden a tervek szerint alakul, akkor 2027-2028 körül már a Cupban körözhetnek a Dodge-dzsal.

Érdekesség, hogy pár évvel ezelőtt szintén Keselowski kezdte komolyabban forszírozni az újbóli csatlakozásukat.


KAPCSOLÓDÓ: NASCAR: Küszöbön áll a Dodge visszatérése