NASCAR: Óriási balesetek után William Byron ölébe hullott a Daytona 500 győzelme

Több, mint 3 órát felölelt esőszünet után, már villanyfényes körülmények között zajlott le a 67. Daytona 500.
A NASCAR Cup ikonikus versenye – amelyen még a hivatalban lévő elnök, Donald Trump is tiszteletét tette – azonban finoman szólva sem nyűgözte le a rajongók jelentős részét, mondván a végkifejlet ismét rámutatott arra, hogy a bajnokság koronaékszere sokkal inkább szól a szerencséről, mintsem a tényleges teljesítményről.
Az overtime miatt 502 és fél mérföldesre nyúlt futam hajrájában még Austin Cindric birtokolta a vezető pozíciót, az utolsó körbe érve azonban úgy tűnt, Denny Hamlin sikeresen át tudja hámozni magát rajta és megindulhat karrierje negyedik D500 diadala felé.
A Haas Factory Teamnek vezető Cole Custer viszont nagy igyekezetében hátulról meglökte a JGR 11-es Toyotáját, az így beindult láncreakció pedig magával rántotta Austin Dillont, Corey LaJoie-t, Alex Bowmant, valamint a pole-ból startol Chase Briscoe-t is.
A káoszból a baleset előtt még hetedikként jegyzett William Byron jött ki a legjobban. Olyannyira, hogy rögtön az élre állt és végül magabiztosan behúzta zsinórban második győzelmét a ‘Nagy Amerikai Versenyen’.
Sikere révén a 27 esztendős észak-karolinai mindössze az ötödik olyan pilóta lett a NASCAR történetében, aki két egymást követő évben is be tudta húzni az ikonikus viadalt. Ezt előtte utoljára Hamlin mondhatta el magáról (2019, 2020).
Kritikák ide, a superspeedway-versenyzéssel mára összeforrt mázlifaktor oda, Byron visszavonhatatlanul beírta magát a sportág történelemkönyvébe. Ahhoz, hogy élni tudjon a balesetek adta ajándékkal, neki is ott kellett lennie jó helyen, jó időben és – ami a legfontosabb – jó reflexekkel.
„Nyilván kellett egy kis szerencse is, de az utolsó körben csak az ösztöneimre hagyatkoztam” – nyilatkozta Byron a leintés után, aki immár tizennégyszeres Cup-futamgyőztesnek mondhatja magát.
„Éreztem, hogy az alsó íven egyre kaotikusabbá válik a helyzet. Rendkívül büszke vagyok erre a csapatra, hihetetlenül sokat dolgoztunk és az autónk brutálisan jól működött. Nagyon nehéz volt taktikázni az üzemanyaggal és elöl maradni. Őrület! Őszintén szólva el sem tudom hinni, de itt vagyunk!”
ANOTHER ONE FOR BYRON! #DAYTONA500 pic.twitter.com/WMccqXXEgO
— NASCAR (@NASCAR) February 17, 2025
A második pozícióban Tyler Reddick ért célba, míg harmadikként Jimmie Johnsont érte a kockás zászló. A saját csapatának, a Legacy Motor Clubnak vezető hétszeres Cup-bajnok legenda ezzel a legjobb befutóját produkálta a 2020. augusztus 23-án rendezett, doveri forduló óta. A Daytona 500-at tekintve pedig ennél magasabban utoljára 2013-ban zárt, amikor is másodszor ünnepelhetett itt győzelmet.
Top 5-tel távozott még a Joe Gibbs Racinget szolgáló Briscoe és Johnson LMC-s csapattársa, John Hunter Nemechek is.
A leggyorsabb körért járó plusz pontot Michael McDowell zsebelte be.
Nem is a D500-ról lett volna szó, ha nincsenek látványos, sőt, egyenesen hajmeresztő balesetek.
A versenytáv túlnyomó részét uralt üzemanyag-spórolás után a 186. körben egy nyolcautós karambol miatt kellett beküldeni a pace cart. Az incidens azt követően robbant ki, hogy Ricky Stenhouse Jr. megpróbálta blokkolni a futam korábbi részében műszaki problémákkal küszködött Joey Loganót. A kontakt hatására kiforogtak, magukkal rántva Noah Gragsont, Kyle Buscht, Todd Gillilandet, Cole Custert és Chase Elliottot is.
A legijesztőbb jelenetet azonban a 196. kör prezentálta.
Custer ekkor lelkesen tolta előre Christopher Bellt, aki azonban elvesztette uralmát az autója felett és óriási erővel, frontálisan a falnak csapódott. Kipörgése közben a 20-as Toyota eltalálta az érkező Ryan Preece gépét, ami ennek hatására felemelkedett a talajról, bukfencezett egyet, majd a SAFER-nek vágódott.
Szerencsére Preece – aki két évvel ezelőtt, a nyári daytonai futamon már elszenvedte az utóbbi évek legbrutálisabb borulását – sértetlenül szállt ki a #60 Ford roncsaiból.
Később viszont nem fogta vissza magát és őszintén hangot adott a biztonsággal kapcsolatos aggodalmainak.
BŐVEBBEN: Preece szerint a NASCAR közel áll ahhoz, hogy valaki súlyosan megsérüljön
A look at the incident on Lap 196 of the #DAYTONA500. pic.twitter.com/6OJa154GZC
— NASCAR (@NASCAR) February 17, 2025
Nem az elképzelései szerint alakult a daytonai kaland Helio Castroneves számára sem.
A Trackhouse PROJECT91-ének keretein belül debütált brazil nem tudta az egykörös időmérőn beverekedni magát a rajtrácsra, a duel-futamán pedig balesetet szenvedett, így a csapat kénytelen volt élni a vadiúj sztárpilóta-kiskapuval, aminek értelmében Castroneves 41.-ként csatlakozhatott az eredetileg 40 fősben meghatározott mezőnyhöz.
A Daytona 500 előtt még részt vett az ARCA versenyén is, ahol két ütközés ellenére sikerült ötödikként befutnia. Az ütések azonban a leintés után sem kerülték el köszönhetően az egyik kollégájának, aki a levezető körön nemes egyszerűséggel telibe trafálta.
A négyszeres Indy 500-győztes a D500-on – amelyről már 25 éve álmodozott – pedig egy csattanás miatt csak a 72. körig jutott. A balesetet az ekkor már betegeskedő autójával küszködő Logano indította be, Helio mellett véget vetve a TRICON-nal visszatért Martin Truex Jr. napjának is.
A Cup-debütálását megejtett, Dale Earnhardt Jr. tulajdonában lévő JR Motorsportsnak viszont bőven volt oka az örömre, hiszen Justin Allgaier a kilencedik helyen vitte célba a 40-es számmal jelölt Chevyt.
A mezőny tagjai legközelebb február 23-án, az Atlanta Motor Speedwayen csapnak össze.

