NASCAR: Óriási balesetek után William Byron ölébe hullott a Daytona 500 győzelme

NASCAR: Óriási balesetek után William Byron ölébe hullott a Daytona 500 győzelme
credit: Chris Graythen/Getty Images





Több, mint 3 órát felölelt esőszünet után, már villanyfényes körülmények között zajlott le a 67. Daytona 500.

A NASCAR Cup ikonikus versenye – amelyen még a hivatalban lévő elnök, Donald Trump is tiszteletét tette – azonban finoman szólva sem nyűgözte le a rajongók jelentős részét, mondván a végkifejlet ismét rámutatott arra, hogy a bajnokság koronaékszere sokkal inkább szól a szerencséről, mintsem a tényleges teljesítményről.

Az overtime miatt 502 és fél mérföldesre nyúlt futam hajrájában még Austin Cindric birtokolta a vezető pozíciót, az utolsó körbe érve azonban úgy tűnt, Denny Hamlin sikeresen át tudja hámozni magát rajta és megindulhat karrierje negyedik D500 diadala felé.

A Haas Factory Teamnek vezető Cole Custer viszont nagy igyekezetében hátulról meglökte a JGR 11-es Toyotáját, az így beindult láncreakció pedig magával rántotta Austin Dillont, Corey LaJoie-t, Alex Bowmant, valamint a pole-ból startol Chase Briscoe-t is.

A káoszból a baleset előtt még hetedikként jegyzett William Byron jött ki a legjobban. Olyannyira, hogy rögtön az élre állt és végül magabiztosan behúzta zsinórban második győzelmét a ‘Nagy Amerikai Versenyen’.

Sikere révén a 27 esztendős észak-karolinai mindössze az ötödik olyan pilóta lett a NASCAR történetében, aki két egymást követő évben is be tudta húzni az ikonikus viadalt. Ezt előtte utoljára Hamlin mondhatta el magáról (2019, 2020).

Kritikák ide, a superspeedway-versenyzéssel mára összeforrt mázlifaktor oda, Byron visszavonhatatlanul beírta magát a sportág történelemkönyvébe. Ahhoz, hogy élni tudjon a balesetek adta ajándékkal, neki is ott kellett lennie jó helyen, jó időben és – ami a legfontosabb – jó reflexekkel.

„Nyilván kellett egy kis szerencse is, de az utolsó körben csak az ösztöneimre hagyatkoztam” – nyilatkozta Byron a leintés után, aki immár tizennégyszeres Cup-futamgyőztesnek mondhatja magát.

„Éreztem, hogy az alsó íven egyre kaotikusabbá válik a helyzet. Rendkívül büszke vagyok erre a csapatra, hihetetlenül sokat dolgoztunk és az autónk brutálisan jól működött. Nagyon nehéz volt taktikázni az üzemanyaggal és elöl maradni. Őrület! Őszintén szólva el sem tudom hinni, de itt vagyunk!”



A második pozícióban Tyler Reddick ért célba, míg harmadikként Jimmie Johnsont érte a kockás zászló. A saját csapatának, a Legacy Motor Clubnak vezető hétszeres Cup-bajnok legenda ezzel a legjobb befutóját produkálta a 2020. augusztus 23-án rendezett, doveri forduló óta. A Daytona 500-at tekintve pedig ennél magasabban utoljára 2013-ban zárt, amikor is másodszor ünnepelhetett itt győzelmet.

Top 5-tel távozott még a Joe Gibbs Racinget szolgáló Briscoe és Johnson LMC-s csapattársa, John Hunter Nemechek is.

A leggyorsabb körért járó plusz pontot Michael McDowell zsebelte be.

Nem is a D500-ról lett volna szó, ha nincsenek látványos, sőt, egyenesen hajmeresztő balesetek.

A versenytáv túlnyomó részét uralt üzemanyag-spórolás után a 186. körben egy nyolcautós karambol miatt kellett beküldeni a pace cart. Az incidens azt követően robbant ki, hogy Ricky Stenhouse Jr. megpróbálta blokkolni a futam korábbi részében műszaki problémákkal küszködött Joey Loganót. A kontakt hatására kiforogtak, magukkal rántva Noah Gragsont, Kyle Buscht, Todd Gillilandet, Cole Custert és Chase Elliottot is.

A legijesztőbb jelenetet azonban a 196. kör prezentálta.

Custer ekkor lelkesen tolta előre Christopher Bellt, aki azonban elvesztette uralmát az autója felett és óriási erővel, frontálisan a falnak csapódott. Kipörgése közben a 20-as Toyota eltalálta az érkező Ryan Preece gépét, ami ennek hatására felemelkedett a talajról, bukfencezett egyet, majd a SAFER-nek vágódott.

Szerencsére Preece – aki két évvel ezelőtt, a nyári daytonai futamon már elszenvedte az utóbbi évek legbrutálisabb borulását – sértetlenül szállt ki a #60 Ford roncsaiból.

Később viszont nem fogta vissza magát és őszintén hangot adott a biztonsággal kapcsolatos aggodalmainak.

BŐVEBBEN: Preece szerint a NASCAR közel áll ahhoz, hogy valaki súlyosan megsérüljön



Nem az elképzelései szerint alakult a daytonai kaland Helio Castroneves számára sem.

A Trackhouse PROJECT91-ének keretein belül debütált brazil nem tudta az egykörös időmérőn beverekedni magát a rajtrácsra, a duel-futamán pedig balesetet szenvedett, így a csapat kénytelen volt élni a vadiúj sztárpilóta-kiskapuval, aminek értelmében Castroneves 41.-ként csatlakozhatott az eredetileg 40 fősben meghatározott mezőnyhöz.

A Daytona 500 előtt még részt vett az ARCA versenyén is, ahol két ütközés ellenére sikerült ötödikként befutnia. Az ütések azonban a leintés után sem kerülték el köszönhetően az egyik kollégájának, aki a levezető körön nemes egyszerűséggel telibe trafálta.

A négyszeres Indy 500-győztes a D500-on – amelyről már 25 éve álmodozott – pedig egy csattanás miatt csak a 72. körig jutott. A balesetet az ekkor már betegeskedő autójával küszködő Logano indította be, Helio mellett véget vetve a TRICON-nal visszatért Martin Truex Jr. napjának is.

A Cup-debütálását megejtett, Dale Earnhardt Jr. tulajdonában lévő JR Motorsportsnak viszont bőven volt oka az örömre, hiszen Justin Allgaier a kilencedik helyen vitte célba a 40-es számmal jelölt Chevyt.

A mezőny tagjai legközelebb február 23-án, az Atlanta Motor Speedwayen csapnak össze.