Óriási meglepetéseket és Toyota-történelmet hozott a Daytona 500 időmérője

Óriási meglepetéseket és Toyota-történelmet hozott a Daytona 500 időmérője
credit: James Gilbert/Getty Images





Chase Briscoe megérkezett a Joe Gibbs Racinghez, a belé fektetett bizalmat pedig rögtön a Daytona 500 pole-jával köszönte meg.

A 19-es számú Toyotában a veterán Martin Truex Jr. helyét átvett indianai pilóta 182.745 mph-s átlagtempóval landolt a tabella tetején, megszerezve ezzel karrierje harmadik NASCAR Cup-rajtelsőségét.

Teljesítményével ráadásul nem csak a csapat egy hosszú, negatív sorozatának végére tett pontot, de egyúttal konkrét márkatörténelmet is írt.

Ezt megelőzően utoljára 1998-ban, Bobby Labonte jóvoltából startolhatott a Daytona 500 éléről a JGR, a Toyotát tekintve viszont egészen mostanáig még soha, senkinek nem sikerült véghezvinnie ezt a bravúrt.

Az egyautós időmérő során csak a rajtrács első sorának felállása dőlt el, a végeredmény értelmében pedig a második helyről Austin Cindric várhatja a (ha az időjárás is úgy akarja) vasárnapi futam zöld zászlaját.

A Team Penske színeiben 2022-ben D500-győzelmet ünnepelt versenyző 0.076 másodperccel maradt alul.



A második sortól lefelé már a magyar idő szerint péntek hajnalban megrendezésre kerülő duelek alapján alakul ki a mezőny.

A két, egyenként 150 mérföldes összecsapás beosztását az egykörös időmérő páros, valamint páratlan helyezéseit figyelembe véve határozták meg.

Ezeken Briscoe-nak és Cindricnek is részt kell venni, a végeredmény azonban már semmit sem fog változtatni a most megszerzett startpozícióikon. Kivéve persze, ha összetörik az autójukat és a tartalékba kényszerülnek, mert akkor a mezőny végéről kell megkezdeniük az 500-at.

Itt a legnagyobb nyomás a még pengeélen táncoló, charter nélküli – tehát garantált indulási joggal sem rendelkező – csapatokra nehezedik.

Ebben az évben összesen kilenc ilyen autó szerepel a nevezési listán.

Közülük az a kettő, amelyek az egykörös időmérőn a leggyorsabbaknak bizonyultak már kvalifikálták is magukat a rajtrácsra, ami 40 főben van meghatározva. Egy vadonatúj kiskapu miatt viszont a létszám 41-re is felkúszhat.

A NASCAR az új charter-szerződésben lefektetette az úgynevezett sztárpilóta-szabályt – hivatalos nevén ‘Open Exemption Provisional’ (OEP) -, aminek értelmében egy külsős, „elit” versenyző még abban az esetben is elindulhat a futamon, ha elhasal a kvalifikáción. A rendhagyó lehetőséget idén a négyszeres Indy 500 és háromszoros Daytona 24-győztes Helio Castroneves kapta meg, aki a Trackhouse Racinggel vág neki élete első Cup-bevetésének.

Ennek kapcsán vehemens vitákat generált a NASCAR közösségében, hogy a brazil még akkor is garantáltan elrajtolhat Daytonán, ha egyaránt elbukik az egykörös időmérőn és a duelen is. Mindeközben viszont olyan legendák válhatnak vasárnapra nézővé, mint például Truex, vagy Jimmie Johnson.

A rajongók azonban fellélegezhettek, hiszen a Truck Seriesből átruccant – ámde a JGR által felkészített – TRICON 56-os Toyotájával Truex a 22., míg a Legacy Motor Clubnál többségi tulajdonosként is jegyzett Johnson 29.-ként zárta az időmérőt, amivel ők lettek a leggyorsabbak az open teamek között. Így már a biztos D500-részvétel tudatában várhatják a dueleket.

Castroneves azonban első nekifutásra csak a 39. pozícióig jutott, de az OEP révén ugyebár neki nem kell a kihullástól tartania. A duelen fog azonban eldőlni a sorsa a Cupban bemutatkozó JR Motorsports 40-es Chevyjét vezető Justin Allgaiernek, a Rick Ware Racing-es Corey LaJoie-nak, a Beard Motorsportsnak vezető Anthony Alfredónak, a Garage 66-tel nevezett Chandler Smithnek, ahogyan az NY Racing Team-es JJ Yeleynek és a Live Fast Motorsports-cal visszatért BJ McLeodnak is.

Az időmérő több komoly meglepetést is tartogatott.

A Hendrick Motorsports az elmúlt bő egy évtized során nyolcszor is Daytona 500 pole-t ünnepelhetett, most azonban a legmagasabb starthelyük is csak a 10. lett Kyle Larson által, míg Alex Bowman a 12., Chase Elliott a 15., a tavalyi győztes William Byron pedig csak a 21. lett.

Szintén pocsék napot tudhat maga mögött Ryan Blaney is. A 2023-as bajnok 20.-ként zárt, miközben penske-s csapattársai – vagyis Cindric és Joey Logano – a második, illetve a negyedik helyeken végeztek. Rajtuk kívül a Kapitány alakulatával technikai partnerségben álló Wood Brothers Racing 21-es Fordja is top 10-es eredményt hozott, köszönhetően Josh Berry hatodik helyet ért körének.


A duelek rajtfelállásai: