Alig egy órával a Daytona 500 időmérője előtt mért válaszcsapást a NASCAR a pereskedő csapatokra

Az észak-karolinai bíróság december közepén hozott döntése értelmében a 23XI Racing és a Front Row Motorsports a 2025-ös szezonban is charteresként folytathajta a Cup Seriesben.
Mint ismert, a két gárda még tavaly októberben indított trösztellenes pert a NASCAR ellen, mondván az idén életbe lépett új charter-szerződés nem csak gazdaságilag hátrányos, de a szervezet messzemenőkig visszaél a saját helyzetével, mint a szakág egyeduralkodói.
A megállapodás ráadásul azt is kategorikusan megtiltja a csapatok számára, hogy versenyellenességre hivatkozva jogi lépéseket tegyenek a NASCAR ellen.
A 23XI és az FRM rögtön kérvényezte a bíróságtól az ideiglenes intézkedést, aminek értelmében továbbra is a – többek közt garantált rajthelyet és extra pénzdíjat garantáló – különleges jogosultság birtokában róhassák a köröket a pályán.
Indoklásuk szerint szerint az open teamként való versenyzés visszafordíthatatlan károkat okozna számukra, mivel nem csak a szponzorok egy része, de még a pilóták szerződése is tartalmaz egy olyan záradékot, hogy szabadon távozhatnak, ha az autójuk nem rendelkeznek charterrel.
A kérelmet novemberben az akkori bíró, Frank Whitney elutasította, mondván a csapatokat egyelőre nem érte semmiféle hátrány, így az aggodalmaik pusztán feltételezésen alapulnak.
Két héttel később a 23XI és az FRM ismét kérte az ideiglenes intézkedést, ezúttal már megváltozott körülményekre hivatkozva.
Bár a NASCAR válasza szerint a felperesek továbbra is csak feltételes módban fogalmaztak, az időközben kinevezett új bíró, vagyis Kenneth Bell azonban a sztárügyvéd Jeffrey Kessler által képviselt gárdák mellett ítélt.
Bell ráadásul nyomatékosan kihangsúlyozta, hogy a charter-megállapodásban szereplő, trösztellenes perre vonatkozó tiltás erőteljesen jogellenesnek számít.
A két alakulat ezt követően gond nélkül finalizálhatta a megszűnt Stewart-Haas Racing chartereinek felvásárlását is, így idén már három-három autóval vágnak neki a szezonnak.
A NASCAR-nak jogában állt fellebbezni, de ennek benyújtásával közel két teljesen hónap várt, egészen a bíróság által szabott határidő végéig.
A szervezet végül alig egy órával a Daytona 500 időmérője előtt adta be a mintegy 68 oldalas fellebbezését azt állítva, hogy a szövetségi bíró hibát követett el a csapatoknak jóváhagyott ideiglenes intézkedéssel.
Indoklásuk szerint a döntés szembe megy az amerikai versenyjogi szabályokkal, rosszul alkalmazza az előzetes intézkedésekre vonatkozó előírásokat, figyelmen kívül hagy fontos és megcáfolatlan bizonyítékokat, tovább jelentős hatást gyakorol a NASCAR 2025-ös szezonjára. Emellett kihangsúlyozták, hogy a végzés rákényszeríti a NASCAR-t arra, hogy üzleti partnerként kezelje azokat, akikkel éppen pereskedik, ezzel megingatva azt a bizalmat, amely a szervezet sikerét alapozta meg.
A szervezet álláspontja szerint a charter-szerződés feltételeivel való egyet nem értés önmagában még nem minősül trösztellenes ügynek, ebből adódóan pedig készek a peres eljárás végigvitelére.
A hírek szerint a NASCAR akkor sem alakítaná át a rendszert, ha a per a 23XI és a Front Row sikerét hozná. Ebben az esetben inkább teljes mértékben megszüntetné a chartereket.
Az ügy eddigi eseményeit erre a linkre kattintva olvashatod el minden részletre kiterjedően.
