Újabb pofont kapott a NASCAR: A bíróság elutasította a trösztellenes per kukázásra vonatkozó kérelmet
Finoman szólva sem a NASCAR elképzelései szerint alakulnak a dolgok a bíróság előtt Észak-Karolinában.
Egy hónappal ezelőtt az illetékes szövetségi bíró, Kenneth D. Bell jóváhagyta a 23XI Racing és a Front Row Motorsports ideiglenes intézkedés iránti kérelmét, aminek értelmében a két csapat a szervezet ellen indított trösztellenes perének időszaka alatt is charteresként versenyezhet a Cup mezőnyében. Ezzel párhuzamosan arra is engedélyt kaptak, hogy véglegesítsék a múlt szezon végén megszűnt Stewart-Haas Racing chartereinek felvásárlását, így idén már három-három, különleges jogosultsággal rendelkező autót indíthatnak a királykategória mezőnyében.
Január 10-én, pénteken pedig a NASCAR egy újabb gyomrost kapott Belltől.
A Chris Yates által képviselt stock-car birodalom december elején nyújtotta be a két gárda keresetének elutasítására irányuló indítványt, méghozzá azzal az indokkal, hogy semmiféle bizonyíték nem támasztja alá a felperesek azon állításait, miszerint a szervezet valóban versenytörvénybe ütköző magatartást tanúsítana.
A NASCAR szerint a csapatok „nagy szavai” mögött pusztán elégedetlenség áll, mivel a 2025-től életbe lépő új charter-szerződésre vonatkozó tárgyalások nem az ő elképzeléseiknek megfelelően alakultak.
A 23XI és az FRM korábban problémásnak vélte az első, 2016-ban kötött charter-megállapodást, valamint az ARCA Menards Series felvásárlását és az International Speedway Corporatinnel (ISC) való fúziót is.
Erre válaszként a France család által irányított stock-car birodalom felhívta a figyelmet arra, hogy ezen üzleti lépések elévülési ideje már lejárt.
A nyolc évvel ezelőtti chartekre vonatkozóan a 23XI és az FRM kiemelte, a rendszert kifejezetten úgy alkották meg, hogy azzal megakadályozzák a nagy hatalmú tulajdonosokat egy potenciálisan rivális széria létrehozásában. Ugyanerre ment ki a játék az ISC bekebelezésével is, hiszen a vállalat által működtetett pályákon a NASCAR élvez prioritást, ami szintén elrettentette a tulajdonosokat az önállósodástól.
Magyarán a NASCAR szándékosan monopolhelyzetbe hozta saját magát.
Yates ezt a vádat kategorikusan visszautasította, mondván csak feltételezésen alapul.
„Ez a megfogalmazás sokat elárul. A felperesek még azt sem tudják bizonyítani, hogy a 2016-os charterek tulajdonosai voltak a legalkalmasabbak egy rivális széria elindítására. Mindössze annyit állítanak, hogy ők lehettek VOLNA a legesélyesebbek rá. Ez egyértelművé teszi, hogy a felperesek képtelenek eredményesen érvényesíteni ezt a keresetet.”
Az erre vonatkozó meghallgatásra január 8-án került sor, két nappal később pedig Bell hivatalosan bejelentette, hogy elutasítja a NASCAR kérését és esze ágában sincs kukázni a pert.
„Milyen bizonyítékok állnak rendelkezésre és ezek miként segítenek a helyes jogi döntés meghozatalában?” – írta indoklásában a bíró.
„Ezekre a kérdésekre jelenleg, az elutasítási kérelmek elbírálása során nem adható válasz, mivel a felperesek az elévülési időn belül kellően megalapozott állításokat tettek az alperesek versenyellenes magatartásáról. A válaszokat a releváns tények alapos feltárása után, majd a tárgyaláson kell megadni, ahol az esküdtszék mérlegeli a bizonyítékokat és a tanúk hitelességét – hacsak az ügyet a felek vagy a bíróság nem rendezi korábban.”
Mindez azt jelenti, hogy valóra válhat a NASCAR egyik legnagyobb rémálma és a bizonyítási szakaszban kénytelenek lesznek szó szerint kiteregetni a szennyest belső működésükről, beleértve a financiális oldalt is.
Legalábbis abban az esetben, ha időközben nem történik peren kívüli megegyezés a felek között.
A csapások sora azonban itt még nem állt meg.
A szervezet azt is külön kérvényezte a bíróságtól, hogy kötelezzék a két csapatot egy előre meghatározott összeg letételére. Ez arra szolgálna, hogy biztosítsa: ha a NASCAR megnyeri a jogi csatát, akkor az utolsó centig képesek legyenek visszafizetni azt a pénzdíjat, amit charteresként gyűjtöttek a versenyek során.
Bell viszont erre is határozott nemet mondott.
Ha a csapatoknak és a NASCAR-nak nem sikerült egyezségre jutni, akkor a tárgyalás kitűzött időpontja december elseje lesz.