Olyan szabályváltozásokat eszközöl a NASCAR, hogy leesik az állad
Néhány héttel ezelőtt a NASCAR hivatalosan bejelentette, hogy a 2025-ös szezonra átalakítja a kvalifikációk lebonyolításának formátumát.
Erről részletesen ebben a cikkben írtunk: Változik a NASCAR időmérője és ennek mindenki nagyon fog örülni
A szervezet azonban itt nem állt meg és most újabb, rendkívül jelentős módosításokról rántotta le a leplet.
- A szabálykönyv legfrissebb verziójának értelmében garantált rajthelyet kapnak a NASCAR-on kívüli szériákból érkező, „világklasszis” pilóták még akkor is, ha charter nélküli open teammel vágnak neki a versenynek. Ez az úgynevezett ‘Open Exemption Provisional’ (OEP).
Ennek köszönhetően tehát a Trackhouse Racing Project 91-ének égisze alatt debütáló Helio Castroneves a kvalifikációs eredményétől függetlenül biztosan ott lesz a február 16-ai Daytona 500-on.
- Pénzdíjra viszont csak akkor lesz jogosult, ha önerőből, az OEP nélkül verekedi be magát a mezőnybe.
Ez a gyakorlat nem új keletű, hiszen a rövid pályás, dirt és aszfaltborítású szériákban már bevett gyakorlatnak számít a ‘Promoter’s Provisional’, aminek értelmében a kiemelt pilóták automatikusan bekerülnek a főfutamok mezőnyébe.
Az új szabály a versenyek létszámának növekedését is maga után vonhatja:
- A Cup rajtrácsa jelenleg 40 autóban van maximalizálva. Az aktuális sztárpilóta részvétele azonban akkor sincs veszélyben, ha elvérezne a kvalifikáción. Az OEP-nek hála ugyanis csatlakozhat a mezőnyhöz, mint 41. (!!!) induló.
A Cup tavalyi, martinsville-i versenyén hatalmas botrány kavart, hogy a Chevrolet és a Toyota autói manipulálták a végkimenetelt playoffban érintett márkatársaik javára. A szabályok akkor nem tették lehetővé, hogy a két gyártót bárminemű büntetéssel sújtsák.
- Idén viszont ez már megváltozik és szankciók széles skálájára – a szélcsatornában eltöltött idő csökkentésétől kezdve pontlevonáson át egészen eltiltásig – számíthatnak, ha ismét eszükbe jut az összeesküvés.
Az elmúlt idényben szintén komoly felzúdulást keltett Kyle Larson esete, miután az Indy 500 halasztása miatt nem tudott részt venni a Cup charlotte-i Coca-Cola 600-án. Az előírások értelmében egy versenyző csak akkor szállhat harcba a rájátszásért, ha az alapszakasz valamennyi futamán részt vesz. Felmentésre van lehetőség, de csak betegség, sérülés vagy eltiltás miatti távolmaradás fennállásakor.
A közvélemény nyomására Larson végül megkapta az engedélyt és megkezdhette a bajnoki hajrát, a NASCAR viszont már akkor leszögezte, hogy 2025-től módosítani fognak az erre vonatkozó kritériumokon.
- Az új regulák alapján továbbra is érvényben marad az egészségügyi okokból történő felmentés (ebbe beletartozik a családi vészhelyzet és gyermekek születése is).
- Azok a pilóták is igényt tarthatnak az engedélyre, akik más okból nem ülnek autóba. A kérelem jóváhagyása ugyanakkor maga után vonja az alapszakasz során szerzett összes playoff-pontjuk elvételét, így a rájátszásba kerülésük esetén az előre meghatározott, minimális 2000 egységgel kezdhetik csak meg a top 16-os kört, 0 bónuszponttal.
- Az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is kérelmezhetik a felmentést az eltiltás miatt partvonalra került versenyzők is. Ennek megadása azonban az ő esetükben is a playoff-egységek lenullázását vonja maga után.
A NASCAR erre vonatkozó döntései véglegesek és nem fellebbezhetők.
Fontos változást hajtottak végre a sérült autókra vonatkozó protokollban is.
- Ettől az idénytől a balesetbe keveredett, vagy más módon károsodott gépek már szabadon bevontathatóak a garázsba anélkül, hogy fel kellene adniuk a futamot.
- A pitlane-en továbbra is maximum 7 (Atlantán 8) percen át át dolgozhatnak a szerelők, ennek lejárta után muszáj a garázsban folytatni a munkát – itt már időhatár nélkül.
A korábban belengetett, esetleges playoff-változásokról egyelőre nem esett szó.
A NASCAR szezonja február 2-án, a Bowman Gray Stadiumban kezdődik a bajnokságon kívül Clash-sel.