Rosszul áll a NASCAR szénája a csapatok által indított trösztellenes perben

Rosszul áll a NASCAR szénája a csapatok által indított trösztellenes perben
credit: Jonathan Bachman/Getty Images





Most már nagyobb összegben is fogadni mernénk rá, hogy nem fogja örömteli hangulatban körbeállni a karácsonyfát a NASCAR-t tulajdonló France-család.

December 23-án, egy nappal szenteste előtt Kenneth D. Bell bíró hivatalosan bejelentette, hogy nem tesz eleget a szervezet kérésének és esze ágában sincs tovább halasztani a 23XI Racing, valamint a Front Row Motorsports számára egy héttel korábban megítélt ideiglenes intézkedést.

Mint arról részletesen beszámoltunk, az ősz folyamán a Cupban szereplő 15 csapatból 13 aláírta a jövőre életbe lépő új charter-szerződést, a Denny Hamlin és Michael Jordan által tulajdonolt 23XI, valamint a Bob Jenkins nevével fémjelzett FRM azonban megtagadta ezt a NASCAR versenytörvénybe ütköző magatartására hivatkozva. A kontraktus ráadásul tartalmaz egy olyan kitételt, ami egyenesen megtiltja a gárdáknak, hogy trösztellenes vádakat fogalmazzanak meg stock-car birodalom ellen.

A két alakulatnak azonban kulcsfontosságú volt, hogy a per ideje alatt is charteresként versenyezzenek tovább, mivel annak hiányában nem csak az azzal járó extra pénzt és a rajtrácson való garantált helyet veszítenék el, de könnyedén búcsút mondhatnának pilótáiknak, valamint kiemelt szponzoraiknak is.

Az ideiglenes intézkedésre beadott első kérelmüket még a korábbi bíró, Frank Whitney elutasította, mondván egyelőre nem érte őket helyrehozhatatlan kár, így az aggodalmaikat csak spekulációnak minősítette.

Az időközben őt váltott Bell azonban már december 18-án a javukra döntött. Ebben nagy szerepet játszott, hogy Tyler Reddick írásban közölte a 23XI-nel, hogy megszegték a szerződését és ha 30 napon belül nem orvosolják a helyzetet, akkor hivatalosan is szabadügynökké válik. Ezzel párhuzamosan pedig a 23XI-t támogató Monster Energy, valamint az FRM-mel partnerségben álló Love’s Travel Stops egyaránt kijelentette, a bizonytalan helyzet miatt „átgondolják kapcsolatukat” a csapatokkal.

A NASCAR persze nem értett egyet Bellel és egy új beadványban azt követelte, hogy függesszék fel az intézkedést a fellebbezési jogukat szem előtt tartva.

Érvelésük szerint az ideiglenes intézkedést egyrészt jogellenesnek tartják, másrészt pedig maga a szervezet szenvedne komoly károkat, ha ennek következtében engedélyt kellene adniuk a megszűnt Stewart-Haas Racing chartereinek felvásárlására is.

A szóban forgó jogosultságokat a felperesek a jövőre indítandó harmadik autóiknak szánják.

Bell végül egészen hétfőig (vagyis dec. 23-ig) jegelte az intézkedést, amikor is bejelentette, hogy az továbbra is érvényben marad, a NASCAR-nak pedig azonnali hatállyal engedélyt kell adnia az SHR-charterek adásvételére.

Döntése viszont egyelőre csak az FRM-re vonatkozik, mivel az eredeti kérvényben kizárólag ők voltak megnevezve (annak benyújtása idején a 23XI még nem kapott hivatalos visszautasítást a NASCAR-tól).

Jordanéknek saját magukra vonatkozóan egy új kérvényt kell beadni, de minden valószínűség szerint ők is pozitív választ fognak kapni.


Hamlin reakciója a hírre:



Indoklása során Bell kiemelte, hogy a charter-kontraktusban lefektetett, trösztellenes perre vonatkozó tiltás sérti a hatályban lévő szövetségi törvényt.

A NASCAR erre úgy reagált, hogy a jelenlegi, 2016-ban megkötött szerződés szintén tartalmazza a kérdéses záradékot, a 23XI és az FRM azonban gond nélkül elfogadta, így nem történt jogsértés.

A bíró viszont nem ért egyet ezzel és állítása szerint a szóban forgó záradék puszta megléte alapján már most valószínűsíthető a versenytörvény megszegése.

A NASCAR várhatóan fellebbezni fog.

Ez azonban nem kecsegtet pozitív eredménnyel a szervezetre nézve. Legalábbis abból kiindulva, hogy Bell újfent kihangsúlyozta, eleve trösztellenes jogsértést követhetnek el a pert tiltó záradékkal, ezért nem lát esélyt sem a fellebbezésre, sem pedig az ítélet további késleltetésére.

A bíró szerint a NASCAR még csak az őt érő károkra sem hivatkozhat, mivel két hónapig másról sem beszéltek, mint hogy a 2025-ös charter-megállapodás mennyire előnyös a csapatok és a szervezet számára egyaránt.

Pluszban azt is fontos kiemelni, hogy az ideiglenes intézkedés kizárólag a soron következő szezonra vonatkozik.

A csapatokra nézve kedvező fejlemények tükrében pedig egyre mocskosabb dolgok kezdenek kiderülni.

A Couch Racer megdöbbentő belsős infókról rántotta le a leplet a közösségi médiában, amiből kiderült, hogy a nyilvánosan csak 7 évre szóló szerződése valójában akár ennek duplája is lehet.

A NASCAR-spotterek által működtetett oldal több tűzközeli forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy a kontraktus újabb 7 esztendővel meghosszabbítható és az idő alatt már annyi pénzt fizetnek a csapatoknak, amennyit csak akarnak.

A Couch által felhozott példa szerint ez lehetővé teszi, hogy a mezőny charteres tagjainak részesedése változatlan maradjon még abban az esetben is, ha mondjuk a NASCAR 50%-kal növelné a saját médiabevételeit.

Ebbe pedig muszáj lenne beletörődniük, hiszen aláírták az eredeti szerződést, benne a szervezetnek ezzel az egyoldalú és erőteljesen megkérdőjelezhető opciós jogával.