Tajtékzik a NASCAR a csapatok sikere miatt: „A bíró rosszul értelmezte a törvényt”
Az észak-karolinai bíróság december 18-án, mindennemű meghallgatás nélkül jóváhagyta a 23XI Racing és a Front Row Motorsports ideiglenes intézkedés iránti kérelmét. Ennek értelmében jövőre, a NASCAR ellen indított, trösztellenes perük közepette is charteresként versenyezhetnek a Cup mezőnyében.
Mint ismert, a két csapat október elején nem volt hajlandó aláírni a 2025-ben érvénybe lépő új charter-szerződést, mondván a szervezet tevékenysége kimeríti a monopólium fogalmát, helyzetükkel pedig maximálisan vissza is élnek.
A kontraktusnak ráadásul van egy olyan kitétele, ami kategorikusan megtiltja a gárdák számára, hogy versenyellenes pert indítsanak a NASCAR ellen.
Ebből adódóan a sztárügyvéd Jeffrey Kessler által képviselt 23XI és FRM úgy döntött, nem szignózza a megállapodást és így rögtön el is indíthatták a jogi eljárást.
A soron következő idényben azonban mindenképpen a különleges jogosultság – ami többek közt extra pénzdíjat jelent és kvalifikációtól függetlenül garantálja a futamokon való részvételt – mellett akarnak versenyezni, ezért novemberben benyújtották az ideiglenes intézkedés iránti kérelmüket az illetékes bíróságra. Érvelésük szerint helyrehozhatatlan károk érnék őket, ha charter nélküli, úgynevezett open teamként folytatnák tovább. A szponzorok és pilóták szerződéseiben ugyanis benne szerepel, hogy charter hiányában szabadon távozhatnak.
Az akkori bíró, Frank Whitney első körben elutasította őket, mondván egyelőre semmilyen hátránnyal sem szembesültek, így aggodalmaik nem többek puszta feltételezésnél.
Kesslerék nem sokkal később ismét beadták a kérelmüket, az időközben kinevezett új bíró, Kenneth D. Bell pedig rögtön a javukra is ítélt. Ebben komoly szerepet játszott, hogy Tyler Reddick írásban közölte a 23XI-nel, hogy megszegték a szerződését és ha 30 napon belül nem orvosolják a helyzetet, akkor hivatalosan is szabadügynökké válik.
A kaliforniai pilóta által szabott határidő december 18-án járt le. Pontosan ezen a napon bólintott rá Bell arra, hogy a csapatok jövőre is charteresként versenyezhetnek – miközben folytatják a pereskedést -, a NASCAR-nak pedig engedélyeznie kell az idény végén megszűnt Stewart-Haas Racing két jogosultságának felvásárlását is.
BŐVEBBEN: Gigantikus győzelmet arattak a NASCAR-t perlő csapatok!
A France-család által irányított stock-car birodalomnak nem meglepő módon esze ágában sincs beletörődni a döntésbe.
Mindenekelőtt azt akarják elérni, hogy a fellebbezésük lezárásáig függesszék fel a Bell által hozott ideiglenes intézkedést.
Indoklásuk szerint a bíró rosszul értelmezte a vonatkozó törvényeket, figyelmen kívül hagyta a szervezet charter-adásvételek felülvizsgálatára való jogát és még arra sem adott nekik lehetőséget, hogy kifejtsék a saját álláspontjukat.
Ennek következményeként súlyos, helyrehozhatatlan károkat szenvedhetnek el.
A NASCAR javaslata szerint az elbírálás gyorsasága kapcsán azt is figyelembe kell venni, hogy a 23XI és az FRM napokon belül nyélbe ütheti az SHR-jogosultságok megvételének véglegesítését, amit utólag rendkívül nehéz lenne visszavonni.
Pluszban előállna egy olyan helyzet, ami „gyakorlatilag hét-tizennégy éves szerződéses kapcsolatba” kényszerítené őket a felperesekkel, holott azok az adásvételhez szükséges feltételek több pontját is megszegték.
Továbbá azt is szeretnék, hogy kötelezzék a két csapatot egy előre meghatározott összeg letételére. Ez arra szolgálna, hogy biztosítsa: ha a NASCAR megnyeri a jogi csatát, akkor vissza is tudják majd fizetni azt a pénzdíjat, amit charteresként gyűjtöttek a versenyek során.
UPDATE: A bíró pénteken engedélyezte a részleges halasztást egészen hétfőig, ugyanakkor lehetőséget adott a 23XI Racingnek és a Front Row Motorsportsnak arra, hogy reagáljanak a NASCAR-nak az SHR-ügylet késleltetésével kapcsolatban.