Gigantikus győzelmet arattak a NASCAR-t perlő csapatok!

Gigantikus győzelmet arattak a NASCAR-t perlő csapatok!
credit: James Gilbert/Getty Images





A létező legszebb (elő)karácsonyi ajándékot kapta helyi idő szerint szerda délután a 23XI Racing és a Front Row Motorsports.

Az észak-karolinai bíróság jóváhagyta a csapatok ideiglenes intézkedési iránti kérelmét, aminek értelmében a NASCAR ellen indított trösztellenes perük alatt is charteresként versenyezhetnek tovább a Cup Series következő szezonjában.

Emellett Kenneth Bell bíró döntésének értelmében a stock-car szervezetnek kötelezően rá kell bólintania a Stewart-Haas Racing két charterének adásvételére is.

Mint ismert, a Michael Jordan és Denny Hamlin által tulajdonolt 23XI és a Bob Jenkins nevével fémjelzett FRM nem írta alá a 2025-ben érvénybe lépő új charter-megállapodást, amit a NASCAR versenyellenes magatartásával indokoltak.

Itt azonban nem álltak meg és pár nappal később egyenesen jogi útra terelték az ügyet.

Ezzel párhuzamosan kérvényezték a bíróságtól, hogy a per során is garantálják számukra a különleges jogosultságot – ami többek közt extra pénzdíjat és a rajtrácson való biztos helyet garantál – még annak ellenére is, hogy a rá vonatkozó kontraktus szigorúan tiltja a csapatoknak a szervezettel szembeni pereskedést.

Érvelésük szerint az open teamként való versenyzés helyrehozhatatlan károkat okozhat számukra, hiszen nem csak a szponzorok egy része – köztük a Monster Energyvel -, de még a pilóták szerződése is tartalmaz egy olyan kitételt, aminek értelmében szabadon távozhatnak, ha az autójuk nem rendelkeznek charterrel.

A kérelmet novemberben az akkori bíró, Frank Whitney visszadobta, mondván a csapatokat egyelőre nem érte semmiféle hátrány, így az aggodalmaik pusztán feltételezésen alapulnak.

Két héttel később a 23XI és az FRM ismét kérte az ideiglenes intézkedést, ezúttal már megváltozott körülményekre hivatkozva.

Bár a NASCAR válasza szerint a felperesek továbbra is csak feltételes módban fogalmaztak, az időközben kinevezett új bíró, vagyis Bell azonban a Jeffrey Kessler által képviselt gárdák mellett ítélt.

Tette ezt ráadásul mindennemű meghallgatás nélkül.

Bell szerint ugyanis a charter-megállapodásban szereplő, trösztellenes perre vonatkozó tiltás valóban jogellenesnek számít. Emellett pedig a hivatalos dokumentumokból az is kiderült, hogy az első kérelem visszadobása után Tyler Reddick azonnal, írásban jelezte a 23XI felé, hogy megszegték a versenyzői szerződését. Ennek következtében az idei Cup-szezont negyedikként zárt kaliforniai szabadon távozhat a csapattól, ha a kialakult helyzetet nem orvosolják 30 napon belül. Ennek határideje pont a mostani döntés napjára, vagyis december 18-ra esett.

Fontos kiemelni, hogy a 23XI és az FRM több pilótája – mint pl. Noah Gragson, Bubba Wallace és Herbst – hasonló kontraktussal bír, ebből adódóan pedig szintén mielőbbi megoldást sürgettek a közelgő szezon kapcsán fennálló bizonytalanságok okán.

Ahhoz viszont, hogy 2025-ben ténylegesen charteresként versenyezhessenek elkerülhetetlenül alá kell írniuk az erre vonatkozó szerződést. A NASCAR korábban nyomatékosította, hogy ennek határideje már régen lejárt, utólagos szignózásra pedig nincs lehetőség.

A bíró határozata alapján azonban a szervezetnek most már nincs más választása, mint eléjük tenni a papírokat és teljes mértékben eltekinteni a pertilalomra vonatkozó záradéktól.

Ahogyan már fentebb említésre került, a döntésnek hála a 23XI és az FRM véglegesítheti a folyamatban lévő új charterek megvásárlását is.

A két alakulat még a nyár folyamán – vagyis a trösztellenes per előtt – jelezte, hogy jövőre már három teljes munkaidős autót kívánnak indítani, amelyekhez az év végén megszűnt SHR-től akarnak jogosultságot vásárolni. Ehhez viszont a NASCAR engedélye is szükséges, amit a szervezetnek esze ágában sem volt megtenni.

Bell döntése szerint azonban a NASCAR már nem akadályozhatja meg az adásvételt, így jövőre mindkét csapat egy harmadik teljes szezonos, charteres autóval bővülhet.

Jelen intézkedés csak 2025-re vonatkozik, mivel a bíró arra számít, hogy a per még a ’26-os idény kezdete előtt lezárul.

A NASCAR-nak jogában áll fellebbezni, arról viszont egyelőre nincs információ, hogy kívánnak-e élni vele.


UPDATE (december 19.): A szervezet beadta fellebbezését.