Változik a NASCAR időmérője és ennek mindenki nagyon fog örülni

Változik a NASCAR időmérője és ennek mindenki nagyon fog örülni
credit: Chris Graythen/Getty Images





A soron következő szezonban ismét módosul a NASCAR kvalifikációjának lebonyolítási rendszere.

Az elmúlt években többször is csavartak a formátumon, ami mondani sem kell, hogy nem aratott osztatlan sikert a sportág közösségének körében.

Erre reagálva a szervezet úgy döntött, jövőre már egy jóval egyszerűbb, átláthatóbb szabályrendszer keretein belül döntik el a mindenkori rajtrács felállását. Nem lesznek páros-páratlan sorok és hasonló nyalánkságok, csakis kizárólag a gyors körök fognak számítani.


Alább jöjjenek részletesen a különböző vonalvezetéseket érintő változások nem csak a kvalik, de az edzések terén is.


SZTENDERD PÁLYÁK:

  • A gyakorlás erejéig a mezőnyt két csoportra osztják, amelyek egyaránt 25-25 percet kapnak.
  • A kvalifikáció sorrendjét a teljesítményalapú formula szerint határozzák meg (70%-ot tesz ki az előző futamon elért eredmény az autók versenyében, 30%-ot pedig az összetettben elfoglalt pozíció).
  • Maga az időmérő egyetlen fordulóból áll, aminek során mindenkinek egy mért körre van lehetősége.

Pályák:

NASCAR Cup: Las Vegas 1-2, Phoenix-1, Miami, Darlington 1-2, Texas, Kansas 1-2, Charlotte, Nashville, Michigan, Pocono, Gateway, New Hampshire
NASCAR Xfintiy: Phoenix-1, Las Vegas 1-2, Miami, Darlington, Texas, Kansas, Charlotte, Nashville, Pocono
NASCAR Trucks: Las Vegas, Miami, Texas, Kansas, Charlotte, Nashville, Pocono, Darlington


RÖVID OVÁLOK:

  • Edzés: 2 csoport, 25-25 perc
  • Kvalifikáció: Egy forduló, két mért kör (a gyorsabb számít)

Pályák:

NASCAR Cup: Martinsville 1-2, Bristol 1-2, Dover, Iowa, Richmond
NASCAR Xfinity: Martinsville 1-2, Bristol 1-2, Dover, Iowa
NASCAR Trucks: Martinsville 1-2, Bristol 1-2, North Wilkesboro, Lucas Oil IRP, Richmond


SUPERSPEEDWAYEK (kivéve a Daytona 500*)

  • Két forduló
    1.: Mindenki teljesít egyetlen mért kört, ebből a legjobb tíz jut tovább.
    2.: A top 10 felállását újabb gyors kör dönti el, 11-től lefelé értelemszerűen az első forduló eredménye számít.

Pályák:
Cup: Atlanta 1-2, Talladega 1-2, Daytona-2
Xfinity: Atlanta 1-2, Talladega 1-2, Daytona
Trucks: Atlanta, Talladega


ÉPÍTETT, UTCAI VONALVEZETÉSEK:

  • Edzés: két csoport, 25-25 perc (Cup és Trucks), egyetlen 50 perces gyakorlás az összes autónak (Xfinity)
  • Időmérő: egy forduló, két csoport – egyenként 20-20 perc -, több autó a pályán

Pályák:
Cup: COTA**, Chicago utcái, Sonoma, Watkins Glen, Charlotte Roval
Xfinity: COTA, Chicago, Sonoma, Watkins Glen, Portland, Charlotte Roval
Trucks: Watkins Glen, Charlotte Roval

*: A Daytona 500 rendhagyó kvalija marad a régiben. A rajtrács első sora egyautós időmérőn dől el, a harmadik helytől lefelé pedig duel-futamok által alakul ki a sorrend.

** A COTA rövidebb vonalvezetésére átköltöző futamot megelőző edzésen a csoportoknak 2*20 percet biztosítanak (tehát autónként 40-et).


További változások:

A Cup extra gyakorlási időt kap a Clash, a Daytona 500, a North Wilkesboró-i All-Star, az új belépő mexikói verseny, az indianapolisi Brickyard 400, valamint a phoenixi bajnoki döntő előtt.

Az Xfinity esetében több edzésre kerül sor a daytonai szezonnyitót, Rockinghamet, Mexikót, Indianapolist, Gatewayt, majd a finálét megelőzően.

A harmadvonalbeli Trucks csapatainak pedig az alábbi versenyhétvégéken lesz lehetőségük a plusz felkészülésre: Daytona, Rockingham, Michigan, Lime Rock, Watkins Glen, New Hampshire, Charlotte Roval és a phoenixi záróhétvége.