15 év után új autót kaphat az IndyCar, ami az első tervek szerint ugyanolyan, mint a mostani
El sem hittük volna, hogy ez megtörténik, de a jelek szerint 2027-ben vadonatúj versenygépet kaphat az IndyCar mezőnye.
A 2012-ben debütált IR12 – majd a 2018-as univerzális aerokit érkezése óta már IR-18 néven futó – Dallara kapcsán többször is felmerült a nyugdíjazás gondolata, de ez máig nem valósult meg.
„Semmi okot nem látok arra, hogy siettessük az új autót” – magyarázta Roger Penske még 2022-ben.
„Nem tudom pontosan, hogy hány gép van most használatban, de valószínűleg 60-65-ről lehet szó. Semmi értelme darabonként 600.000 dollárt fizetni a lecserélésükért, miközben annyira szoros a versenyzés, mint most.”
Az elmúlt időszakban azonban 180 fokos fordulatot vettek a dolgok. Olyannyira, hogy a széria egy privát telekonferencia keretein belül már a csapatok elé is tárta az előzetes terveket.
A RACER információi szerint azonban a látottak kifejezetten negatív fogadtatásra leltek.
A szaklapnak nyilatkozó tulajdonosok többsége szerint merészebb, kreatívabb formatervezésre lenne szükség. Ehelyett azonban a 2027-es, újfent a Dallarához fűződő koncepció nem több a mostani modell enyhén módosított verziójánál, kiegészülve egy F2-re hajazó hátsó szárnnyal.
Egy csapatvezető nem volt rest körlevélben fordulni kollégái felé, amelyben a teljes újratervezését javasolta. Inspirációként pedig az Adrian Newey által a Gran Turismo játékhoz megálmodott Red Bull X1-t hozta fel.
„Készítsünk egy olyan autót, amiről az emberek az IndyCaron kívül is beszélnek” – nyilatkozta a Meyers Shank Racing társtulajdonosa, Michael Shank.
„Lépjünk szintet valami olyasmivel, ami visszatereli a nézőket a szériához. A gépet igazán vonzóvá kell tenni. A szívem, ami imádja az IndyCar versenyzést, tiszta lapot szeretne, mert végső soron erre van szükségünk. Minden eszközt be kell vetni, hogy új embereket vonzzunk. Szerintem egy igazán vad koncepció segítene elérni ezt a célt. Gondoljunk arra az X1-ra, amit Adrian Newey álmodott meg évekkel ezelőtt. Lehet, hogy nem teljesen olyanra van szükségünk, de ebbe az irányba kellene tartanunk.”
A Dale Coyne Racing alapító-tulajdonosa, Dale Coyne osztja Shank véleményét.
„Nem tűnik futurisztikusnak. Ugyanúgy néz ki, mint a jelenlegi autó. Egyáltalán nem hat modernnek. Véleményem szerint jóval nagyobb lépést kellene tennünk, amiben benne van a ‘hűha faktor’.”
Több tulajdonos azonban optimistábban közelítette meg a dolgot, mondván még nem a végleges dizájnról van szó.
Chip Ganassi pedig egyenesen azon a véleményen van, hogy a külső csak másodlagos tényező egy versenygép esetében.
„Még semmi sincs kőbe vésve. Az első és legfontosabb, hogy az autó mérnöki szempontból teljesítse az elvárásokat: legyen biztonságos, könnyen karbantartható és alkalmas arra, hogy road-pályákon, valamint oválokon egyaránt versenyképes legyen. Csak ezek után mondhatjuk, hogy: ‘Rendben, most már foglalkozzunk azzal, ahogy kinéz.’ A funkcionalitásnak kell elsőbbséget élvezni a külsővel szemben, nem pedig fordítva.”
Egy biztos, az IndyCarnak és a Dallarának nincs könnyű dolga.
Az elmúlt években több csapat is ellenezte az új autó bevezetését, mondván az túlságosan is sok kiadással járna számukra. Ebből adódóan a 2027-es gép tervezése során a költséghatékonyságot helyezik előtérbe. Méghozzá úgy, hogy a hírek szerint az IR-18 lehető legtöbb elemével, alkatrészével kompatibilis legyen.
„Nem az a legfontosabb, hogy mennyire olcsón tudjuk megcsinálni, a költségek viszont minden bizonnyal szerepet fognak játszani” – szögezte le ennek kapcsán a Penske Entertainment vezérigazgatója, Mark Miles.
„A fejlesztést a Dallara végzi több másik partnerrel együtt, szóval egy folyamatban lévő munkáról van szó.”
Miles emellett nyomatékosította, hogy visszajelzések céljából mutatták meg a mezőny tagjainak a terveket, ami az elkövetkező időszakban még biztosan változni fog.
Az új autó bevezetése melletti pro-oldal leghangosabb képviselőjének már hosszú évek óta Zak Brown számít, aki még az McLaren F1-es részlegének segítségét is felajánlotta.
„Annyit elmondhatok, hogy más csapatokkal együtt mi is szorosan együtt dolgoztunk az FIA-val a következő Forma-1-es autó megálmodásában. Mérnökeinket és tervezőcsapatainkat is bevontuk, hogy segítsünk a folyamatban. Közösen kiváló eredményeket értünk el és nyitottak lennénk hasonló együttműködésre az IndyCarban is.”