NASCAR-gate: A szervezet szerint a csapatok tisztességtelenek és csak maguknak köszönhetik a kialakult helyzetet

NASCAR-gate: A szervezet szerint a csapatok tisztességtelenek és csak maguknak köszönhetik a kialakult helyzetet
credit: James Gilbert/Getty Images





A 23XI Racing és a Front Row Motorsports novemberben kérvényezte az illetékes, észak-karolinai bíróságtól, hogy a NASCAR elleni trösztellenes perük időszaka alatt is engedélyezzék nekik a charteres csapatként való versenyzést.

Állításuk szerint ha különleges jogosultság nélküli open teamként folytatnák a Cupban, akkor helyrehozhatatlan károk érnék őket. Nem csak anyagilag járnának rosszabbul, de fennállna a veszélye annak is, hogy elbúcsúzhatnak szponzoraiktól és sztárpilótájuktól, Tyler Reddicktől. A szerződésekben ugyanis szerepel egy olyan záradék, miszerint azonnali hatállyal távozhatnak, ha az autók elveszítik chartereiket.

A bíróság azonban elutasítota őket, mondván egyelőre nem következett be semmiféle kár, ebből adódóan pedig az aggodalmaik pusztán feltételezésre alapulnak. Frank Whitney bíró indoklásában ugyanakkor azt sugallta, hogy jobban járnának, ha fellebbezés helyett inkább újra benyújtanák a kérelmet abban az esetben, ha a károk tényleg megvalósulnának.

A Jeffrey Kessler által képviselt gárdák mégis fellebbeztek, pár napra rá azonban visszavonták és inkább újra beadták az előzetes intézkedés iránti kérelmüket. Indoklásuk szerint az ügy körülményeit tekintve olyan változások történtek, amelyek miatt már nincs szükség a fellebbezésre. Az állítólagos fordulatok mibenléte nem ismert, mivel a 23XI/FRM kérésére azokat titkosították.

A NASCAR azonban tisztában van velük és finoman szólva sincs lenyűgözve.

December 9-én, szó szerint percekkel a válaszadásra kiszabott határidő letelte előtt a szervezet hivatalosan válaszolt a csapatok beadványára.

Érvelésük szerint az általuk felvázolt „megváltozott körülmények” továbbra sem jelentenek visszafordíthatatlan károkat, így az ideiglenes intézkedés iránti kérelem jogalapja még mindig nem áll fenn.

„Egy hónappal ezelőtt a bíróság elutasította a felperesek első kérelmét, a hivatkozott károkat „feltételezettnek” és „lehetségesnek”, de nem „azonnalinak” vagy „helyrehozhatatlannak” minősítve” – jelentette ki a NASCAR.

„Miután a felperesek egy gyorsított fellebbezési kérelmet nyújtottak be, majd azt visszavonták, most megváltozott körülményekre hivatkozva próbálnak felülkerekedni az ítéleten. Ennek ellenére, még a mesterségesen létrehozott bizonyíték mellett is messze elmaradnak attól, hogy egyértelműen igazolják a helyrehozhatatlan károkat.”

A versenyzők és szponzorok azonnali távozásának eshetősége kapcsán ismét kihangsúlyozták, hogy ezek egyike sem valósult meg eddig, ebből adódóan továbbra is csak feltételezés marad.

Emellett konkrétan a csapatokat hibáztatták, mondván kizárólag ők a felelősek a kialakult helyzetért.

„A felperesek csakis maguknak köszönhetik, hogy néhány – de nem az összes – pilótájuk elhagyhatja őket. Ez szerepel az általuk megírt szerződésben, amit a felperesek önként tárgyaltak le. Az is az ő döntésük volt, hogy nem fogadták el a charter-megállapodást még annak ellenére sem, hogy teljes mértékben tisztában voltak a kilépési záradékkal.”

A NASCAR nyomatékosította, hogy a felperesek nem generálhatnak mesterséges problémát azzal, hogy pert indítanak, majd ezután jogorvoslatot kérnek olyan következmények fennállására hivatkozva, amit pontosan ők maguk idéztek elő.

„Ez nem csak tisztességtelen, de a saját hibájukból is fakad.”

Az FRM június elején, a 23XI pedig augusztusban – tehát még a trösztellenes per előtt – jelezte, hogy igényt tart az év végén megszűnt Stewart-Haas Racing két charterére.

Előbbi gárda egyelőre csak két pilótát jelentett be a következő szezonra Noah Gragson és Todd Gilliland személyében, a Denny Hamlin, valamint Michael Jordan által tulajdonolt 23XI viszont már november elején megnevezte Riley Herbstöt a harmadik Toyotájuk volánja mögé. A hírek szerint a 35-ös számmal jelölt autónak szánt SHR-charter árát – ami hozzávetőlegesen 25-30 millió dollárt kóstál – javarészt Herbst családja és támogatói finanszírozzák.

„Itt sem állnak fenn rendkívüli körülmények. A felpereseknek megvolt a lehetőségük arra, hogy aláírják a charter-szerződést, de ők annak ellenére sem éltek ezzel, hogy pontosan tudták, az adásvételhez nekik is el kell fogadniuk ugyanazokat a feltételeket, amikre korábban már az SHR rábólintott. Nem kiálthatnak egyszerűen monopóliumot annak érdekében, hogy egyoldalú, a saját javukra előnyöket biztosító megállapodásokat kössenek.”

A NASCAR kiemelte továbbá, hogy a két gárda költekezését látva semmi sem utal potenciális anyagi problémákra, hiszen hajlandóak több millió dollárt költeni újabb charterekre, a jogi eljárás kezdete óta pedig már neveztek egy charter nélküli open-autót is (23XI/Juan Pablo Montoya -Watkins Glen). Ez a szervezet szerint ékes bizonyítéka annak, hogy a pénzügyileg stabil lábakon állnak.

„Mindez bizonyítja, hogy a helyzetük messze nem kilátástalan. Még ha [jövőre] nem is tudnák kvalifikálni magukat néhány versenyre, a szponzorok esetleges elvesztése maximálisan az ő hibájuk lenne, hiszen megvolt a lehetőségük arra, hogy aláírják a charter-szerződést, amelyek garantálták volna a helyüket a rajtrácson. Ők azonban visszautasították az ajánlatot.”