A NASCAR blokkolja a Haas-charterek adásvételét, a bíróságtól pedig a per kukázását kéri

A NASCAR blokkolja a Haas-charterek adásvételét, a bíróságtól pedig a per kukázását kéri
credit: Logan Riely/Getty Images





A NASCAR egyszer és mindenkorra pontot akar tenni a 23XI Racing és a Front Row Motorsports által indított trösztellenes per végére még azelőtt, hogy a jogi eljárás egyáltalán megkezdődött volna.

December másodikán, késő este benyújtották a kereset elutasítására irányuló indítványt, méghozzá azzal az indokkal, hogy semmiféle bizonyíték nem támasztja alá a felperesek azon állításait, miszerint a szervezet valóban versenytörvénybe ütköző magatartást tanúsítana.

A NASCAR szerint a csapatok „nagy szavai” mögött pusztán elégedetleneség áll, mivel a 2025-től életbe lépő új charter-szerződésre vonatkozó tárgyalások nem az ő elképzeléseiknek megfelelően alakultak.

A sztárügyvéd Jeffrey Kessler által képviselt alakulatok korábban problémásnak vélték az első, 2016-ban kötött charter-megállapodást, valamint az ARCA Menards Series felvásárlását és az International Speedway Corporatinnel (ISC) való fúziót is.

Erre válaszként a France család által irányított stock-car birodalom felhívta a figyelmet arra, hogy ezen üzleti lépések elévülési ideje már lejárt.

A nyolc évvel ezelőtti chartekre vonatkozóan a 23XI és az FRM kiemelte, a rendszert kifejezetten úgy alkották meg, hogy azzal megakadályozzák a nagy hatalmú tulajdonosokat egy potenciálisan rivális széria létrehozásában. Ugyanerre ment ki a játék az ISC bekebelezésével is, hiszen a vállalat által működtetett pályákon a NASCAR élvez prioritást, ami szintén elrettentette a tulajdonosokat az önállósodástól.

Magyarán a NASCAR szándékosan monopolhelyzetbe hozta saját magát.

A szervezet jogi csapatának vezetője, Chris Yates ezt a vádat kategorikusan visszautasította, mondván csak feltételezésen alapul.

„Ez a megfogalmazás sokat elárul. A felperesek még azt sem tudják bizonyítani, hogy a 2016-os charterek tulajdonosai voltak a legalkalmasabbak egy rivális széria elindítására. Mindössze annyit állítanak, hogy ők lehettek VOLNA a legesélyesebbek rá. Ez egyértelművé teszi, hogy a felperesek képtelenek eredményesen érvényesíteni ezt a keresetet.”


MI LESZ MOST A HAAS CHARTEREIVEL?

Az FRM június elején, a 23XI pedig augusztusban – tehát még a trösztellenes per előtt – jelezte, hogy igényt tart az év végén megszűnt Stewart-Haas Racing két charterére.

Előbbi gárda egyelőre csak két pilótát jelentett be a következő szezonra Noah Gragson és Todd Gilliland személyében, a Denny Hamlin, valamint Michael Jordan által tulajdonolt 23XI viszont két héttel ezelőtt már hivatalosan megnevezte Riley Herbstöt a harmadik Toyotájuk volánja mögé. A hírek szerint a 35-ös számmal jelölt autónak szánt SHR-charter árát – ami hozzávetőlegesen 25-30 millió dollárt kóstált – javarészt Herbst családja és támogatói finanszírozták.

Hamlinék dolgát ráadásul az is megnehezíti, hogy a szponzoraik és egyik versenyzőjük, Tyler Reddick szerződéseiben már eleve ott szerepel egy olyan záradék, ami lehetővé teszi, hogy charter hiányában azonnal felbonthatóvá váljon.

Ez az egyik fő oka annak, hogy november elején benyújtották az ideiglenes intézkedés iránti kérelmüket, amitől azt remélték, hogy a per időszaka alatt is engedik őket charteresként versenyezni.

Ellenkező esetben helyrehozhatatlan károk érnék őket.

A bíróság azonban ezt elutasította, mondván állításukkal ellentétben egyelőre semmilyen kár nem érte őket, ebből adódóan pedig az aggodalmaik pusztán feltételezésre alapulnak. Frank Whitney bíró indoklásában ugyanakkor azt sugallta, hogy jobban járnának, ha fellebbezés helyett inkább újra benyújtanák a kérelmet abban az esetben, ha a károk tényleg megvalósulnának.

Kessler fellebbezett, pár nappal később azonban ezt visszavonták és inkább egy vadonatúj indítványt adtak be azzal az indokkal, hogy az ügy körülményeit tekintve változások történtek.

Ez azonban a csapatok kérésére részben titkosított, így nem tudni, hogy miről is lehet szó.

Egy biztos, a NASCAR nem tágít és esze ágában sincs megenyhülni. Már korábban közölték, hogy abban az esetben sincs lehetőség a charter-szerződés utólagos aláírására, ha a 23XI/FRM valami oknál fogva végül meghátrálna.

Ezzel együtt természetesen nem támogatják az ideiglenes intézkedésre vonatkozó kérelmet, ahogyan az SHR-charterek adásvételét is blokkolják.

A szervezet szerint ugyanis a csapatok tisztában voltak vele, hogy el kell fogadniuk a szerződés feltételeit, amely az ilyen adásvételek alapfeltétele.

Gene Haas és Joe Custer aláírta a 2025-ös charter meghosszabbításáról szóló megállapodást, amely tartalmazza azt a záradékot is, amely nyomatékosan megtiltja, hogy a jogosultságot tulajdonló gárdák trösztellenes pert indítsanak az anyavállalat ellen.

A 23XI-nek és az FRM-nek december 16-áig van lehetősége arra, hogy válaszoljon a NASCAR állításaira.

A per előzményeiről erre a linkre kattintva olvashatsz a lehető legrészletesebben.