Top 9: Amikor a biztonsági autó lopta el a show-t a versenypályán

Top 9: Amikor a biztonsági autó lopta el a show-t a versenypályán





Mindenki látott már videókat arról, amint a pace car (vagy safety car) aktuális bevetése során kipördül, megcsúszik, esetleg össze is törik. Na de, hogy a pályán kívül falazzon, ráadásul prominens személyekkel a fedélzetén? Sőt, hogy egyenesen ellopják?


A biztonsági autó intézményének megszületése az Indianapolis Motor Speedway-hez köthető.

Az első Indianapolis 500-ra 1911-ben került sor, a mezőny pedig akkor egészen pontosan negyven főt számlált. Miután a versenyt állórajttal indították, a szervezőket aggodalommal töltötte el, hogy az autók létszáma miatt komolyan fennállt az esély egy tömegkarambolra.

Tanakodtak, tanakodtak, majd végül arra jutottak, hogy egy utcai autó mögött rajtoljon el a mezőny, ami az első kör végén el is hagyta a pályát, zöld utat (ami itt most csak egy szófordulat, mivel ekkoriban még a piros zászló jelentette a futam kezdetét) adva a pilótáknak – és egyúttal megteremtve a repülőrajt szokását is.

Azóta sok víz lefolyt a Dunán, a pace car, vagy safety car mára már valamennyi pályaverseny elengedhetetlen elemévé vált, ennek megfelelően pedig számos érdekes, vicces mi több, hihetetlen sztori fűződik hozzá. Az alábbiakban ezek közül szemezgetünk.

 IndyCar, Toronto 2014: az időjárás még a pace cart vezető, kétszeres Indy 500 győztes Arie Luyendyk-ot is próbára tette

 


1. Képzeld el, hogy te vagy a pace car sofőrje.

Már csak néhány perc választ el a hivatalos rajtprocedúrától, te pedig az előírásoknak megfelelően elindulsz a munkaeszközöd felé, amikor is egy pillanat alatt megfagy az ereidben a vér. Az autónak ugyanis hűlt helye, az igazán sokkoló élmény azonban csak ezután következik, mikor meglátod, hogy a pace car már javában köröz a pályán. Nélküled.

Pontosan ez a forgatókönyv zajlott le a NASCAR Winston Cup 1986-os, tavaszi talladegai futamán.

Egy húszéves fiatalember, becses nevén Darren Crowder néhány üveg sör elfogyasztását követően úgy döntött, a verseny előtti felfordulást kihasználva besurran a Talladega Superspeedway belső részére és ha már ott jár, gyorsan be is pattan a bevetésre váró Pontiac Trans Am volánja mögé. A turpisság eleinte senkinek nem tűnt fel, mivel a még üres pályára néhány próbakör erejéig ráhajtó felvezető autó látványa a rajtot megelőzően egyáltalán nem számít szokatlannak. Mígnem egy NASCAR tisztviselő végül rájött, hogy valami bűzlik Dániában, akarom mondani a 2.666 mérföldes oválon.

„Ki a f*sz van a pace carban?” – hallatszott a zárt láncú rádiócsatornán, amire reagálva valamennyi csapat tagja rögtön a pálya felé fordult.

A lenti videón a kommentátorok úgy tálalják a történteket, hogy a pitlane-ről és a lelátókról jövő ovációk az időközben megjelent rendőröknek szóltak, azonban ennek pontosan az ellentéte volt igaz.

„A csapatok teljesen megőrültek és hangosan ordítva biztatták a pace car tolvajt: ‘gyerünk, gyerünk, gyerünk’, csak ezt harsogták” – nyilatkozta a Talladega Superspeedway akkori PR igazgatója, Jim Freeman.

„Valaki viccesen meg is jegyezte, ez volt az első alkalom, hogy a pitlane-en mindenki ugyanannak az egy autónak szurkolt.”

Freeman szerint az embereket lenyűgözhette az, ahogyan Crowder a nagy dőlésszögű pályán kezelte a Pontiac Trans Am-et.

„Elég sok autót láttam már körözni itt, sőt én magam is számtalan alkalommal végigmentem már rajta, úgyhogy ránézésre meg tudtam mondani, hogy kb. 80-100 mph-s (130-160 kmh) tempót diktálhatott. Hiba nélkül.”

Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a húszéves fiatalember talajrészeg volt, valóban kimagasló teljesítményt nyújtott azon a nem egészen két körön, amit Talladegán megtett. A rendőrséget azonban mindez nem hatotta meg és a 4-es kanyarban útzárat alakítottak ki, hogy megállásra bírják a Trans Am-et. Az akció sikerrel járt, emberünk beletaposott a fékbe, az autó megállt, a rend őrei pedig azonnal ott teremtek. A móka – amit mellesleg élőben láthatott a fél USA – viszont itt még nem ért véget.

„Elkezdtek játszadozni az ajtókkal, nyitották-csukták, nyitották-csukták” – folytatta Freeman. „A rendőröknek volt pótkulcsuk, amivel ki tudták nyitni az ajtót, de Crowder erre válaszul belülről újra bezárta. Ez így ment egy darabig, de végül csak sikerült nekik még azelőtt megragadni az ajtó fogóját, hogy a fiú be tudta volna újra csukni.”

Ezt követően a rendőrök kirángatták Crowdert az autóból, ezen tettük viszont kiváltotta a hirtelenjében a fiatalember rajongótáborává avanzsált, 125.000 főt számláló nézőközönség nemtetszését.

„A srác nem viselt pólót, tehát sehol máshol nem tudták megragadni, csak a hajánál fogva, amiből bőven akadt neki. Ilyen igazi, nagy hajú, hippi kinézetű volt. A nézők persze végig fújoltak és rendőri brutalitást, meg hasonlókat ordítoztak, holott a zsaruknak tényleg nem volt más választásuk, csak a hajánál fogva szedhették ki az autóból.”

Crowder útja ezután a rendőrautó hátsó ülésére vezetett, de arról, hogy mi lett a további sorsa, sajnos nem áll rendelkezésre hivatalos információ.


2. A NASCAR másodosztályát képező Busch Series (ma Xfinity) 1988-as, darlingtoni fordulóján Tommy Houston a pit felé indult szervizelésre, azt azonban nem tudta, hogy a belső támfal másik oldaláról épp a pace car készül kihajtani.

Az eredmény borítékolható volt: Houston autója orrával elkapta a PC oldalát, ami ennek következtében csúnyán összetört. Még szerencse, hogy senkinek nem esett baja.

Pace car a pitlane falában

3. Robert Griffin III-nek is emlékezetes marad első pace car kalandja.

A Washington Commanders (akkoriban Redskins) irányítója 2014-ben, a Richmond International Racewayen vezethette fel a NASCAR Cup mezőnyét. Tiszteletbeli pace car sofőrként megbízatása csak a rajtot jelző zöld zászló előtti bemelegítő körökre szólt, ami után a volánt át kellett adnia a NASCAR hivatásos PC vezetőjének, Brett Bodine-nak.

A versenyzők megkapták a rajtengedélyt, RG3 pedig annak rendje és módja szerint az 1-es kanyarnál a pit felé fordult. Rögtön az első körben azonban baleset történt, ami miatt a pace carnak azonnal vissza kellett térnie a pályára, a szabályok értelmében viszont már csakis Bodine kezei alatt.

„Megállították Robertet [Griffin III] a pitlane közvetlen közepén, majd szó szerint kiparancsolták az autóból, hogy Brett gyorsan be tudjon ülni és még azelőtt kint legyen a pályán, hogy a mezőny körbe ér” – mesélte a SI.com-nak a RIR PR igazgatója, Aimee Turner.

„Ez – most már visszanézve – nagyon vicces volt. A helycserére eredetileg a pit kijáratánál került volna sor, ezért a teljes kísérete is itt várt rá. Amikor kiderült, hogy Robertet „dobták” valahol korábban, megkezdődött a keresés. Végül megtaláltuk a pitlane mellett, amint a gumiabroncsok között ugrál, miközben pár ordítozó rajongója üldözi.”

Robert Griffin III a pace carban

4. Az 1971-es Indianapolis 500-nak nem volt olyan hivatalos gyártója, amely a felvezető autókat biztosította volna, így ez a szerepkör helyi kereskedők között dőlt el. A megtiszteltetés végül a Palmer Dodge-ot érte, amelynek tulajdonosa, Eldon Palmer ezzel arra is jogot kapott, hogy a legendás verseny előtt ő vezethesse fel a mezőnyt.

A nagy pillanatból azonban hamarosan kínos pillanat kerekedett, miután Palmer a pit belső falához csapta a járgányt – amelyben rajta kívül még ott ül az Indianapolis Motor Speedway tulajdonosa, Tony Hulman, az indianai születésű asztronauta John Glenn és ABC Sports riportere, Chris Schenkel -, szerencsétlen módon pontosan azon a részen, mely a fotósok számára volt fenntartva

Huszonkilenc ember sérült meg, ebből ketten súlyosan, de szerencsére halálos áldozata nem volt a balesetnek.

  

5. Az 1975-ös Delaware 500 felvezető műsorának attrakciója az egyesek által kóklernek, mások által viszont kiválasztottnak tartott celeb-hipnotizőr és mentalista, Bill ‘A bámulatba ejtő’ Neal volt.


Akármilyen megosztó személy is volt, ebben az évben a Dover International Raceway-en sikerült igazán emlékezeteset alkotnia. Neal teljesen vakon tett meg egy kört a pályán, és, hogy biztosra menjen a szemei elé egy-egy, játékgyurmába illesztett ezüst érmét helyezett, amit pamutanyaggal és ragasztószalaggal rögzített, majd még egy csuklyát is a fejére húzott.

A produkciója pedig maradéktalan sikert aratott: nem csak körbement a 24 fokos dőlésszögű pályán, de hiba nélkül szlalomozott a kihelyezett bóják között, majd hajszálpontosan leparkolt a rajt/célvonalnál. Slusszpoén, hogy Neal ezt fél kézzel vezetve tette, mivel a bal tenyerét mindvégig kitartotta az autóból, mondván ezen keresztül lát. Mármint a tenyerén keresztül.


A mutatvány hitelességét számos, független újságíró, fotóriporter és rajongó igazolta.
Neal a nap során jóstehetségét is megcsillogtatta.

A verseny előtt egy papírlapra felírta a majdani győztes nevét, és meghagyta, hogy a zárt borítékot csakis a leintés után, a Victory Lane-en bonthatják fel. A futamot Richard Petty nyerte meg, aki hat kör hátrányból küzdötte fel magát az élre. A felbontott boríték pedig mindenki meglepetésére az ő nevét is tartalmazta.

Bill Neal a mutatványára készülve


Richard Petty, valamint a Dover International Speedway elnöke, John Reedle a borítékot bontja, miközben Neal már előre mosolyog


6. Verseny közben előfordulhat, hogy valamelyik autó menet közben, magától kigyullad, arra azonban senki nem számít, hogy ez épp a pace carral fordul elő. Márpedig pontosan ez történt a NASCAR Cup 2014-es, daytonai bajnokságon kívüli futamán, a Sprint Unlimiteden.

Mint később kiderült, akkumulátorprobléma okozta a tüzet.

Az eset bizarrságát tekintve felvette a versenyt a két évvel korábbi, 2012-es Daytona 500-on történtekkel, amikor is Juan Pablo Montoya megtorpedózta a pályaszárító autót hatalmas tűzgolyót kreálva ezzel.

7. 2010. júniusában Sammie Lukaskiewicz számára valósággá vált minden versenypálya PR igazgatójának rémálma, miután elvesztett szem elől egy hírességet.

A Michigan International Speedway-en lebonyolított NASCAR Sprint Cup futam tiszteletbeli pace car sofőrje a Red Wings védőjátékosa, Nick Lidstrom volt. A jégkorongozó becsülettel teljesítette a rábízott feladatot, a verseny megkapta a zöld jelzést, a felvezető autó volánjáért pedig innentől fogva már Brett Bodine felelt.

Már javában zajlott a pályán a küzdelem, amikor Lukaskiewicz úgy döntött, megnézi, hogy érzi magát a VIP-páholyban Lidstrom. Az NHL-sztárnak azonban nyoma sem volt ott, Sammie kisasszony pedig ekkor jött rá arra, hogy azért, mert ő maga felejtett el embert küldeni érte. A játékost tehát szó szerint magára hagyták miután kiszállt a pace carból.

„Elszorult a szívem, mivel Nick fantasztikus volt” – emlékezett vissza Lukaskiewicz.

A világon a legjobban a hokijátékosokkal lehet dolgozni, de Nick Lidstrom még ezen a listán is kimagaslik.”

És, hogy hol volt végül Lidstrom? A rajongókkal együtt, a lelátóról nézte végig a futamot, remekül szórakozva.



8. Az IndyCar 2018-as, Chevrolet által szponzorált detroiti duplafordulójának futama előtt a General Motors alelnökét, Mark Reusst érte a megtiszteltetés, hogy a vállalat otthonában felvezesse a mezőnyt a zöld zászlóig a pace car volánja mögött.

Az amatőr autóversenyzőként is jegyzett üzletember azonban lelkesedésében ráfutott a pálya jellegzetességének számító egyik bukkanóra, aminek hatására a 755 lóerővel bíró Corvette ZR1 megpördült, majd nagy erővel a falnak csapódott.

A balesetben szerencsére csak maximum Mr. Reuss egója sérült, aki ezzel a malőrrel elmondhatta magáról, hogy ő lett az első ember, aki nyilvánosan összetörte a 2019-es Corvette ZR1-et.


És a legutóbbi gyöngyszem:

9. A pace car a NASCAR Cup Series 2024-es, Phoenix Racewayen lezajlott bajnoki döntőjén is főszereplővé vált.

A második szakaszt megelőző restart során a sofőr kissé elmélázott a volán mögött és kis híján elfelejtette, hogy ki kell hajtania a pitlane-re. Amikor feleszmélt, hirtelenjében balra fordult, majd eltalálta a bejáratnál lévő hordókat.

A malőr miatt elő kellett venni a tartalék Toyota Camryt, a takarítási munkálatok erejéig pedig a piros zászló is előkerült.