NASCAR: A játékot hibáztasd, ne a játékost – A Cup idei bajnoka szerint baromságot beszélnek azok, akik szerint nem érdemelte meg a címet

NASCAR: A játékot hibáztasd, ne a játékost – A Cup idei bajnoka szerint baromságot beszélnek azok, akik szerint nem érdemelte meg a címet
credit: Jared C. Tilton/Getty Images





A NASCAR Cup Series október 13-ai, charlotte-i rovalfutamának leintése után Joey Logano elbúcsúzhatott a 2024-es bajnoki címről szőtt álmaitól.

Két órával később azonban fordult a kocka és Alex Bowman kizárása után a Team Penske pilótája mégis folytathatta menetelését a rájátszás top 8-as körébe.

A soron következő, Las Vegas-i versenyen már nem bízta véletlenre a dolgot és győzelemmel rögtön bekvalifikálta magát a Phoenix Racewayre kiírt fináléba.

A nagy döntő végén pedig újfent az ő arcára ülhetett ki a világ legszélesebb mosolya.

A stílszerűen csak ‘NASCAR Cup Series Championship Race’ névre keresztelt viadalt a második pozícióból kezdhette meg, a végső győzelemhez – ezzel együtt a titulushoz – vezető első helyet pedig 42 körrel a vége előtt vette át.

Bár a hajrában mindent egy lapra feltéve üldözte őt csapattársa, a címvédésért harcoló Ryan Blaney, végül azonban be kellett érnie a második hellyel.

Diadala révén Logano 2018 és 2022 után harmadszor foglalhatta el a NASCAR trónját, ezzel párhuzamosan pedig idei negyedik, teljes főkategóriás karrierjét tekintve pedig a harminchatodik győzelmét ünnepelhette.

„Imádom a rájátszást!” – jelentette ki a leintés után a 34 éves pilóta, akinek menet közben még a pitcsapatán is változtatni kellett, miután az autója emeléséért felelős szakember váratlanul rosszul lett.

„Egyszerűen imádom. Micsoda verseny volt! Mekkora Team Penske csata zajlott le a végén! Az utolsó restartot sikerült jól elkapnom és képes voltam Blaney előtt maradni. Hosszú etapon nagyon gyors volt az autója, de magam mögött tudtam tartani.”



Logano a Cup történetének hatodik háromszoros bajnoka lett Lee Petty, David Pearson, Cale Yarborough, Darrell Waltrip és Tony Stewart után. Náluk csak a négyszer csúcsra ért Jeff Gordon, valamint a hétszeresek elit klubját képező Richard Petty, Dale Earnhardt és Jimmie Johnson tudott több címet szerezni.

Roger Penske külön büszke lehet, hiszen csapata továbbra is veretlennek számít a Next Gen érában, lévén 2022-ben és ugyebár idén Logano, míg tavaly Blaney ért fel a csúcsra.

Emellett a Kapitány versenybirodalma elmondhatja magáról, hogy 2024-ben megnyerte a Daytona 24-et, az Indianapolis 500.at, az IMSA GTP és az IMSA Michelin Endurance Cup bajnoki címét, továbbá behúzta a WEC hypercar-kategóriájának összetettjét és megkaparintotta a Le Mans-i 24 órás pole-ját is.

Az érdekesség kedvéért egy negatív statisztikát is fontos kiemelni. Logano idei átlaghelyezése a 17.1 lett, ami a valaha volt legrosszabb bajnoki mutató a NASCAR teljes történetében.

A végeredmény nem is hagyta hidegen a sport közösségét.

A rájátszás formátumát éles kritikák értek, mondván messze nem a szezon legjobbját honorálja. Erre példaként előszeretettel hozták fel Kyle Larsont, aki idén hat győzelmet aratott, ő töltötte az élen a legtöbb kört (1699), az év 36 bajnoki futamából 25-ön került vezető pozícióba, ő nyerte a legtöbb szakaszt (12) és szintén neki sikerült a legtöbb pontot gyűjteni, szám szerint 1189-et. Mindennek ellenére be sem jutott a finálé négyfős mezőnyébe.

Itt is érvényes viszont az a mondás, hogy a játékot hibáztasd és ne a játékost.

A Penske 22-es Fordjának alakulata alkalmazkodott a körülményekhez és akkor teljesített, amikor arra a legnagyobb szükség volt. A jutalom pedig nem maradt el.

„Ha valaki azt mondja, hogy ez a cím nem valós, az orbitális baromság” – szögezte le ennek kapcsán Logano.

„Már a szezon elején mindenki tisztában volt a szabályokkal. Mi rájöttünk, hogyan hozzuk ki belőle a legjobbat és miként nyerjünk. Ezt képesek voltunk megcsinálni az elmúlt három évben. Szóval nem szeretem, amikor így beszélnek az emberek, mert ha a régi regulák lennének érvényben, akkor teljesen másként csináltuk volna végig az évet.

Változnak az idők, ezt el kell fogadni. Nem hiszem, hogy a manapság látott izgalmas pillanatok nagy része megvalósulna a playoff-rendszer nélkül. Az akarjátok, hogy már három futammal az idény vége előtt eldőljön a bajnoki cím sorsa? Mert régen pontosan ezt történt, ami elég unalmas. Ma viszont ott vannak a mindent eldöntő helyzetek, óriási a nyomás. Az utolsó tíz hétben rengeteg dolog történik, amelyekről lehet beszélni. Ez a formátum elképesztő!”

Az összetett második helyén Blaney zárt, az idény bronzérmese William Byron (Hendrick Motorsports) lett, míg a negyedik pozíciót Tyler Reddick (23XI Racing) tudhatja magáénak.



A phoenixi futamot az első szakasz után egy igencsak kellemetlen közjáték miatt kellett megszakítani.

A tervezett restart előtt a pace car sofőrje későn kapcsolt és kis híján elfelejtette, hogy hol is kellene kihajtania a pitbe. Amikor a hibát realizálta, gyorsan balra fordult és neki is csapódott a kihelyezett, homokkal teli hordóknak. A kínos baleset miatt egy rövid időre piros zászlóval meg kellett szakítani a körözést és innentől fogva már a tartalék biztonsági autóval folytatták.

A verseny egyben Martin Truex Jr. utolsó bevetése is volt teljes szezonosként. A Joe Gibbs Racing veteránja a pole-ból rajtolt, a végén azonban be kellett érnie a tizenhetedik hellyel.

Nem sokkal a start előtt vált hivatalossá, hogy ez a forduló lesz a FedEx hattyúdala is a Denny Hamlin által vezetett 11-es Toyota szponzoraként. A búcsú itt sem a várakozásoknak megfelelően alakult, hiszen a virginiai pilóta csak tizenegyedikként ért célba.

A nap végén a Kyle Busch rajongóknak is csalódniuk kellett, miután megszakadt kedvencük elképesztő sikersorozata. A 39 éves vegasi 2005-ös debütálása óta minden egyes évben szerzett legalább egy győzelmet, idén azonban nem sikerült eljutnia a victory lane-re.

Az új rekordot immár Logano tartja, aki az elmúlt tizenhárom szezonból egyet sem fejezett be nyeretlenül.

Az év újonca címet Carson Hocevar zsebelte be.

A gyártók bajnokságát a Chevrolet már a martinsville-i forduló után bebiztosította magának.

A Cup következő futamát 2025. február másodikán, a Bowman-Gray Stadiumban rendezik a bajnokságon kívüli Clash képében.


Alább a szezonzáró, majd az összetett végeredménye: