„Nekünk kellene a bajnoki címért harcolni” – Bell szerint a Chevy csalt és kirabolta őt
A NASCAR vaskos büntetéscsomaggal honorálta a Chevrolet-t a martinsville-i összeesküvésért, de a végén mégis a csokornyakkendős brigád nevethetett a leghangosabban.
Mint ismert, a múlt heti futam végén Ross Chastain és Austin Dillon forgalmi blokádot képezve akadályozta meg, hogy bárki is megelőzze a Hendrick Motorsportsot szolgáló márkatársukat, William Byront.
A verseny végeredményének szándékos manipulációja miatt a NASCAR a Trackhouse 1-es, valamint az RCR 3-as csapatának crew chiefjét és spotterét eltiltotta a phoenixi szezonzárótól, 100 ezer dolláros pénzbírságot szabott ki, továbbá 50-50 ponttól megfosztotta őket egyéniben, továbbá az autók összetettjében is.
Bár nyilvánvalóan kiderült, hogy a két pilóta a gyártó felső utasítására állt be Byron mögé, a Chevyt mégsem szankcionálták. A hivatalos indoklás szerint azért, mert a szabálykönyvben nem szerepel erre vonatkozó pont.
Összességében tehát a michiganiek elérték a céljukat és mindennemű retorzió nélkül bejuttatták Byront a bajnoki döntőbe.
Ebben persze komoly szerepet játszott Christopher Bell fiaskója is.
A Joe Gibbs Racing versenyzője az utolsó körben megelőzte a szintén toyotás Bubba Wallace lassuló autóját, eközben viszont megcsúszott és felfutott a falra. Az eset ránézésre kísértetiesen hasonlított Ross Chastain ikonikus, azóta viszont már betiltott manőverére, így a NASCAR alig fél órával a leintés után büntetésből hátra is sorolta Bellt. Ennek következtében a finálé utolsó szabad helyét Byron örökölte meg.
Wallace és a Toyota esetében ráadásul szintén manipulációt valószínűsítettek, így a 23XI Racing 23-as autójának gárdáját ugyanazokkal a szankciókkal sújtották, mint a fentebb említett két chevyst.
A phoenixi finálét megelőző sajtótájékoztatóján Bell nyomatékosan kijelentette, hogy továbbra sem ért egyet a döntéssel és alattomos módon kirabolták.
„Ez volt az egyik legkeményebb dolog, amit autóversenyzőként át kellett élnem” – mondta Bell.
„Úgy érzem, becsaptak. Elvették tőlem az esélyt arra, hogy a bajnoki címért versenyezzek. Az egész a 15-20 körrel a vége előtt történekre vezethető vissza, amikor a Chevrolet elkezdett csalni, manipulálni a versenyt. Emiatt muszáj volt úgy reagálnunk, ahogy, ami végül engem hibára is kényszerített, majd nekimentem a falnak. Nem kellett volna ebbe a helyzetbe kerülnünk. Ha a futam tisztességesen zajlik le, akkor a 24-es [Byron] elég pozíciót vesztett volna ahhoz, hogy én kerüljek be a döntőbe.
Egyáltalán nem állt szándékomban a falfutás, még csak manővernek sem nevezném. Semmilyen előnyt nem szereztem vele és kétlem, hogy bármilyen szabályt is megszegtem volna.
Nekünk kellene a négyes döntőben lenni. Amikor a versenymanipuláció elkezdődött, kristálytisztává vált számunkra, hogy pozícióra van szükségünk. A 23-as [Wallace] visszaesésével ezt sikerült is elérnünk és a kockás zászló után a 20-as autó bent volt a fináléban. A végeredmény alapján mi jutottunk be és most mégsem vagyunk ott.
A napnál is világosabb volt, hogy manipulálják versenyt és csalnak.”
Az eset kapcsán a NASCAR megerősítette, hogy a soron következő szezontól szigorítani fognak a szabályokon.
„Felháborított bennünket az, amit Martinsville-en láttunk, mert ennél jobbak vagyunk” – mondta a szervezet operatív igazgatója, Steve O’Donnell.
„Tudjuk, hogy mi történt. Beszéltünk a gyártókkal és egyértelműen tisztáztuk a jövőre vonatkozó szándékainkat. A szabálykönyvben jelenleg nincs olyan pont, amivel szankcionálhatnánk őket, 2025-től viszont már biztosan lesz. Ezzel ők is tisztában vannak. Ha viszont ezen a hétvégén is történik hasonló – ami nem fog -, akkor arra reagálni fogunk.”