Döntött a bíróság: A 23XI és az FRM máris elvesztett egy létfontosságú csatát a NASCAR-ral szemben
Magyar idő szerint péntek este az észak-karolinai szövetségi bíróság meghozta döntését a 23XI Racing és a Front Row Motorsports által múlt hónapban benyújtott ideiglenes intézkedés iránti kérelem ügyében.
Ettől a két csapat azt remélte, hogy a NASCAR ellen indított trösztellenes perük ideje alatt is engedik őket charteresként versenyezni a Cup mezőnyében úgy, hogy nem írták alá az erre vonatkozó szerződést.
Bár a Michael Jordan és Denny Hamlin tulajdonában lévő 23XI, valamint a Bob Jenkins nevéhez fűződő FRM korábban még úgy nyilatkozott, hogy adott esetben a különleges jogosultság nélküli open teamként is hajlandóak lennének folytatni, a legutóbbi fejlemények szerint azonban erre mégsem lenne lehetőségük.
A csapatokat képviselő Jeffrey Kessler szerint a szabályok értelmében minden egyes nevező gárdának – charteresnek és azzal nem rendelkezőnek egyaránt – bele kell egyeznie abba, hogy nem kezdeményez semmiféle jogi eljárást a NASCAR ellen trösztellenes magatartás miatt.
A 23XI ráadásul a hétfői meghallgatása során azt is nyomatékosította, hogy nem csak a kiemelt szponzoraik, de jelenlegi pilótáik – Bubba Wallace és Tyler Reddick – kontraktusa is azonnali hatállyal felbontható, ha az autóik elveszítik a charterüket.
Négy nappal később pedig jött a hideg zuhany.
Frank Whitney bíró hivatalos bejelentette, hogy elutasítja a csapatok kérelmét, mondván a 23XI és a Front Row nem teljesítette az ideiglenes intézkedéshez szükséges feltételeket.
„Amennyiben a körülmények megváltoznak, a felperesek benyújthatnak egy megújított kérelmet az ideiglenes intézkedésre” – monda Whitney bíró.
„Ezért a a bíróság a felperesek kérelmét elutasítja, de fenntartja a jogot a későbbi újratárgyalásra.”
Megjegyzi továbbá, hogy a kérelem jóváhagyása érdekében a felperesnek négy dolgot kell bizonyítania:
1.: A per érdemi részében való győzelmük valószínűségét.
2.: A kérelem elutasítása valóban visszafordíthatatlan kárt okozna nekik.
3.: A szemben álló érdekek mérlegelése a felperesnek kedvez.
4.: Az intézkedés közös érdeket szolgál.
Whitney bíró rámutatott, a csapatok nem állították minden kétséget kizáróan, hogy ideiglenes intézkedés nélkül a puszta létük forogna veszélyben.
„Ehelyett csak annyit mondtak, hogy ideiglenes intézkedés hiányában TALÁN nem maradnak fenn. Ez az állítás nem utal arra, hogy az ügy lezárásáig a működésük közvetlen veszélyben lenne. […]
Az üzleti értékek elvesztése igazolhatja a jogvédelmi intézkedést. Ezen a ponton viszont a felperesek csupán egy lehetséges értékvesztést állítanak, amely számos esemény bekövetkeztétől függ, beleértve harmadik felek kiszámíthatatlan lépéseit.
Az pedig, hogy a NASCAR esetleg kizárhatja a nyílt csapatokat csupán spekuláció. A meghallgatáson elhangzottak alapján a bíróság úgy értelmezi, hogy a felperesek akár már ma is köthetnek szerződést open teamként és ezáltal folytathatják a versenyzést 2025-ben.”
Ezzel párhuzamosan Whitney nyomatékosította, hogy a pert gyorsított eljárásban kívánja tárgyalni.
A 23XI és az FRM él a fellebbezéshez való jogával.
„Örömmel fogadjuk a bíróság döntését, amely felgyorsítja a bizonyítási folyamatot” – reagált közleményben Kessler.
„Ugyanakkor csalódást okoz, hogy az ideiglenes intézkedés iránti kérelmünket elutasították anélkül, hogy az az érdemi részt érintette volna. Benyújtjuk fellebbezésünket, a mostani döntés pedig nem befolyásolja ügyünk lényegét. Ügyfeleim elkötelezettek amellett, hogy 2025-ben versenyezzenek és továbbra is küzdenek egy igazságosabb, méltányosabb NASCAR-rendszerért, amely összhangban van a trösztellenes törvényekkel.”