Hamlin: A gyártóknak túlságosan nagy beleszólásuk van a NASCAR-futamok végkimenetelébe
Ezen a hétvégén kerül megrendezésre a NASCAR bajnoki döntője, a közvéleményt azonban csak minimális mértékben foglalkoztatja az idei trónfoglalók kiléte.
Hétfőn újabb fokozatba kapcsolt a szervezet ellen a 23XI és Front Row Motorsports által indított per, emellett pedig továbbra is vezető beszédtéma a martinsville-i futamon kirobbant versenymanipulációs botrány.
A rájátszás top 8-as körét lezárt versenyen a Chevrolet alá tartozó csapatok összejátszva segítették a fináléért küzdő William Byront. Ugyanezzel vádolták meg a Toyotát is, miután Bubba Wallace az utolsó körben defektre hivatkozva lelassult, hogy így adjon pozíciót Christopher Bellnek.
A NASCAR magyar idő szerint szerda hajnalban ismertette büntetéscsomagját, aminek értelmében az 1-es (Ross Chastain/Trackhouse) és a 3-as (Austin Dillon/RCR) autó – amelyek a hajrában forgalmi blokádot képeztek Byron mögött – spotterét, crew chiefjét és vezető tisztviselőjét eltiltották a phoenixi szezonzárótól, 100 ezer dolláros pénzbírságot kaptak, valamint 50-50 pontot levontak tőlük egyéniben és a csapatok bajnokságában is.
Pontosan ezekkel a szankciókkal sújtották a 23-as Toyota alakulatát.
A gyártók viszont semmilyen büntetést sem kaptak, amit a NASCAR azzal magyarázott, hogy a szabálykönyvnek jelenleg nincs erre vonatkozó pontja.
A bejelentés után mindhárom gárda közölte, hogy élnek a fellebbezéshez való jogukkal.
Egy nappal később azonban a 23XI – amely Tyler Reddick révén bent van a döntőben – visszatáncolt:
„A 23XI a belső egyeztetések után úgy döntött, mégsem nyújt be fellebbezést a NASCAR döntése ellen, amellyel a 23-as csapatot büntette. Bár nem értünk egyet a szankcióval és határozottan hisszük, hogy nem szegtünk meg semmilyen szabályt Martinsville-en, mégis arra jutottunk, hogy a saját, valamint csapattagjaink, partnereink és szurkolóink érdekében ezen a héten teljes mértékben a bajnokságra kell összpontosítanunk, nem pedig egy fellebbezésre.”
A futamok szándékos befolyásolása természetesen Denny Hamlin óriási népszerűségű podcastjének, az Actions Detrimentalnak legutóbbi adásában is téma volt.
„Már egy jó ideje mondogatjuk, hogy a gyártóknak túlságosan is nagy beleszólásuk van a futamok végeredményeibe és ártottak a superspeedway-versenyzésnenk is” – szögezte le a Joe Gibbs Racing pilótája, egyben a 23XI társtulajdonosa.
„Fogalmam sincs, mit lehetne ezzel kezdeni. A NASCAR nem fog fellépni a gyártók ellen, mert ezek jelentik a fő bevételi forrásukat. Semmi olyat nem fognak tenni, amivel felidegesítenék őket. Már egy évtizede próbálkoznak azzal, hogy újabb partnereket hozzanak a sportba, azt pedig egyáltalán nem engedhetik meg maguknak, hogy valamelyik már meglévő távozzon.”
Hamlin állítja, hogy a Toyotánál szóba sem jöhet a manipuláció.
„Az egyetlen, amit biztosan mondhatok, hogy a Toyota nem utasította a 23XI-t arra, hogy bármit is tegyen a JGR érdekében. Egyáltalán nem hívei az ilyesminek.
Soha nem mondták nekem, hogy ha ‘ez, vagy az’ történik, akkor ‘ezt és ezt’ kell tennem. Még superspeedwayek esetében sem. A csapatokra bízzák a dolgot annyival, hogy ‘Mindent biztosítunk nektek, amit csak tudunk és reméljük, együtt tudtok dolgozni’.
Ismétlem, a Toyota soha nem szabta meg nekünk, hogy mit csináljunk.”