9 eltiltás, pénzbírság és pontlevonás: Döntött a NASCAR a martinsville-i versenymanipuláció ügyében
Botrányos véget ért a NASCAR Cup Series múlt vasárnapi, martinsville-i futama.
A rájátszás top 8-as körének utolsó fordulóját képezett Straight Talk Wireless 400 hajrájában a Chevrolet és a Toyota is arra utasította csapatait, hogy segítsék a bajnoki döntőbe jutásért küzdő márkatársaikat.
A parancsnak engedelmeskedve a csokornyakkendős brigádot szolgáló Ross Chastain (Trackhouse Racing) és Austin Dillon (Richard Childress Racing) az utolsó tíz körben beállt a Hendrick Motorsports-os William Byron mögé. A két autó konkrét blokádot képezett a 24-es mögött, ezzel garantálva, hogy senki se előzhesse meg őt, így megőrizhesse 1 pontos előnyét legfőbb riválisával, Christopher Bellel szemben.
Az összeesküvést nem is nagyon titkolták, lévén a spotterek a csapatrádión nyíltan beszéltek „az egyezségről”. A Kaulig Racing 16-os gépét vezető Shane van Gisbergent pedig a Chevy egyenesen arra akarta rávenni, hogy üsse ki a címvédő Ryan Blaneyt. Az új-zélandi azonban ebben nem volt partner.
A legutolsó körben a 23-as, Bubba Wallace által vezetett Toyota is végrehajtott egy kérdőjeles manővert, miután defektre hivatkozva pontosan akkor lassult le, amikor megérkezett mögé Bell.
A Joe Gibbs Racing versenyzője így el tudott száguldani mellette, de közben felcsúszott a falra és egy ideig arra tapadva haladt előre. Ezzel tizennyolcadikként futott be, ami a továbbjutó helyet jelentette volna számára.
A NASCAR fél órával a leintés után azonban úgy döntött, hogy Bell falfutása biztonsági okokból szabálytalan. Büntetésből a körön belül lévők legutolsó pozíciójába sorolták vissza, így a fináléba végül Byron került be.
BŐVEBBEN: Szervezett versenymanipuláció gyanújának árnyékában indul a NASCAR bajnoki döntőjének hete
A Chevrolet és a Toyota óriási botrány kavart, tagadhatatlan versenymanipulációja kapcsán két nappal később született meg az ítélet.
A szabálykönyvben foglalt viselkedési normák megsértésére hivatkozva a NASCAR az 1-es (Chastain) és 3-as (Dillon) Chevy, valamint a 23-as (Wallace) Toyota crew chiefjét, spotterét és versenyzésért felelős vezető tisztviselőjét eltiltotta a phoenixi szezonzárón való részvételtől.
Emellett 100 ezer dollár pénzbírsággal sújtották őket és elbúcsúzhattak 50 ponttól egyéniben, valamint a csapatok összetettjében is.
A NASCAR alelnöke, Elton Sawyer szerint a Chevyre és a Toyotára azért nem szabtak ki büntetést, mert a szabálykönyvben jelenleg nem szerepel olyan pont, amely a gyártók szankcionálására vonatkozna.
Ennek kapcsán a szervezet nyomatékosította, hogy a holtszezonban meg fogják vitatni az esetleges változtatásokat.
Sawyer elmondta továbbá, hogy felmerült a pilóták eltiltása is, de ezt egyelőre elvetették, mivel a felsőbb vezetésre akartak koncentrálni.
Az RCR, a Trackhouse és a 23XI egyaránt élni kíván a fellebbezéshez való jogával.
További büntetések:
- Chandler Smitht 10 ezer dollárra büntették azért, mert a múlt szombati Xfinity-futam után adott egy taslit Cole Custernek.
- A Trucksban versenyző Ty Majeskinek pedig 12500 dollárt kell kicsengetnie, miután nem vett részt a bajnoki döntősök számára kiírt médianapon.