NASCAR: Wallace és Reddick távozhat a 23XI-től, ha a bíróság a hét folyamán nem a csapat javára dönt

NASCAR: Wallace és Reddick távozhat a 23XI-től, ha a bíróság a hét folyamán nem a csapat javára dönt
credit: Logan Riely/Getty Images





November 4-én, hétfőn zajlott le a 23XI Racing és a Front Row Motorsports által benyújtott előzetes intézkedés iránti kérelemmel kapcsolatos meghallgatás.

A két csapat azt szeretné elérni, hogy a NASCAR ellen október elején indított trösztellenes per időszaka során is charteres gárdaként versenyezhessenek a Cupban annak ellenére, hogy nem írták alá a 2025-ben érvénybe lépő új megállapodást.

Az illetékes észak-karolinai bíróságon mindkét fél ismertette álláspontját.

Az új charter-szerződésben többek között szerepel egy olyan záradék, amely kerek-perec megtiltja a mezőny tagjainak, hogy trösztellenes vádakat fogalmazzanak meg a stock-car szervezet ellen. Ez a kitétel ráadásul abban a kontraktusban is benne van, amely a különleges jogosultság nélkül nevező open teamekre vonatkozik.

Ennek kapcsán a Michael Jordan és Denny Hamlin által birtokolt 23XI-t és a Bob Jenkins tulajdonában lévő FRM-et képviselő ügyvéd, Jeffrey Kessler arra kérte Frank Whitney bírót, hogy a folyamatban lévő per miatt tekintsen el ettől a záradéktól.

A szakember kiemelte, hogy az előzetes intézkedés jóváhagyásának hiányában fontos szponzoraik mellett még a versenyzőiket is elveszíthetik.

Bubba Wallace és Tyler Reddick ugyanis jelenlegi szerződésük értelmében következmények nélkül elhagyhatják a csapatot, ha az általuk vezetett autók nem rendelkeznek charterrel.

„Ha nincsenek chartereink, akkor a pilótáink szabadon távozhatnak, beleértve azt az embert is [Reddick], aki lehet, hogy az idei NASCAR-bajnok lesz” – szögezte le Kessler.

„Nem az egész charter megállapodást támadjuk. Nem egy hosszas, akár hét-tizennégy éves vita a célunk. Annyit kérünk, hogy hagyjanak bennünket az általuk korábban felkínált kritériumok mellett működni a per ideje alatt.”



A szervezetet képviselő Chris Yates nem fogta vissza magát:

„Ez a két csapat folyamatosan olyan megjegyzéseket tett a NASCAR-ra, amelyek aláássák annak jó hírnevét. Merész kijelentéseket tesznek, figyelmen kívül hagyva a bizonyítékokat. Az igazi probléma az, hogy a felperesek versenyellenesnek neveznek valamit, amihez ők maguk csatlakoztak.”

Yates szerint a gárdák „frontális támadást” intéztek a charterrendszer ellen, majd azzal érvelt, hogy a NASCAR több okból sem monopólium. Példaként felhozta, hogy az Egyesült Államokban a Cup 26 versenyhelyszínén kívül még 128 másik pálya áll rendelkezésre, ahol stock-car versenyeket lehetne rendezni.

Mindezen kívül kijelentette, nem fedik a valóságot a 23XI/FRM azon állításai, miszerint a NASCAR anyagilag kizsákmányolja a csapatokat.

Ezt bizonyítva felfedte, hogy az új charter-megállapodásnak köszönhetően a televíziós szerződésekből származó bevételek közel 50%-át fogják szétosztani a csapatok között.

„Tizenöt Cup-csapatból tizenhárom aláírta” – nyomatékosította Yates.

„A felperesek állításai mesterkéltek, színtiszta kitalációk. Hamis vádakkal rukkoltak elő és különféle, minősíthetetlen jelzőkkel illették a NASCAR-t.”

Ezt követően azt is megjegyezte, hogy ilyen befolyásos tulajdonosokkal a felperesek nyugodtan befektethetnének az IndyCarba, vagy akár vehetnének egy NBA csapatot.

Kessler szerint azonban a más szériákhoz/ligákhoz való csatlakozás eleve nincs terítéken.

„Nem mondhatod azt egy focistának, hogy legyen baseball-játékos. Ugyanígy nem mondhatod egy stock-car csapatnak sem, hogy menjen a Forma-1-be. [A 23XI és az FRM] minden erőforrását a stock-car versenyzésre fordította. […]

[Yates] tényeket kreál és szándékosan eltorzítja azt, amit mi valójában kérünk enyhítés gyanánt. Várjuk a pénteket és remélhetőleg megkapjuk az ideiglenes intézkedést. Ez az első lépés. Nagyon régóta foglalkozom pereskedéssel és nem szoktam előre megjósolni egy ügy kimenetélt, mivel korábban már értek meglepetések. Azt viszont el kell mondanom, hogy most nagyon jó előérzetem van. Remekül érveltünk, a tények mellettünk álltak és a törvény is bennünket igazol. Remélem, hogy a bíró is egyetért majd.”

Az ügyvéd azt is leszögezte, hogy a NASCAR azért harcol ennyire az előzetes intézkedés ellen, mert ők maguk sem hiszik, hogy ezt a pert megnyerhetik.

Whitney bíró tájékoztatása szerint a döntés legkésőbb pénteken megszületik.

Ennek kapcsán Kessler már most bejelentette, hogy a kérelem elutasítása esetén biztosan fellebbezni fognak. Gyaníthatóan fordított esetben a NASCAR is ugyanígy fog tenni.

„Véleményem szerint világosan lefektettük a saját álláspontunkat” – mondta a sajtónak a bíróság épületéből kilépve Jordan.

„A másik fél [NASCAR] komoly erőfeszítéseket tett arra, hogy egy olyan ügyet vázoljon fel, ami valójában nem is létezik. Optimista vagyok és hiszek az igazunkban. Remélhetőleg a bíró is így látja és végül győzelmet aratunk ebben az ügyben.”