A 23XI és az FRM nélkül, már csak 32 charteres autóval tervezi a 2025-ös szezont a NASCAR

A 23XI és az FRM nélkül, már csak 32 charteres autóval tervezi a 2025-ös szezont a NASCAR
credit: Justin Casterline/Getty Images





A 23XI Racing és a Front Row Motorsports október 9-én nyújtotta be az illetékes észak-karolinai bíróságra az előzetes intézkedés iránti kérelmét.

Ezzel azt szeretnék elérni, hogy a NASCAR-ral szemben indított trösztellenes perük időszaka alatt is charteres gárdaként versenyezhessenek tovább a Cupban annak ellenére, hogy nem írták alá a jövőre életbe lépő új szerződést.

Indoklásuk szerint ha a különleges jogosultság nélküli open teamként vágnának neki a következő idénynek, akkor azzal nem csak anyagilag járnának rosszul – lévén elbúcsúzhatnak a chartereseknek járó extra pénzektől -, de egyben meglévő szponzoraikat is kockáztatnák.

A szervezetnek egy hete volt arra, hogy érdemben reagáljon, amit természetesen meg is tettek.

„A felperesek alaptalan trösztellenes vádakkal indítottak pert a NASCAR ellen, hogy olyan üzleti megállapodásra tegyenek szert, amit előzőleg elutasítottak, egyúttal pedig kedvezőbb szerződési feltételeket próbáljanak kicsikarni” – olvasható a szerdán beadott bírósági dokumentumban.

Közös kérelmében a két csapat azzal is érvelt, hogy ha a szervezet év végén megvonja tőlük az egyenként 20-30 millió dollár értékű chartereiket, akkor azokat probléma nélkül el is adhatják más gárdáknak. Ebben az esetben a per megnyerése esetén sem biztos, hogy képesek lennének újakra szert tenni.

A NASCAR erre válaszként közölte, készen állnak arra, hogy jövőre kvázi kivonják a forgalomból a 23XI, valamint az FRM összesen négy charterét és a jelenlegi 36 helyett csak 32 kiemelt autóval bonyolítsák le az idényt.

„A 2025-ös charter-szerződés aláírásának határideje hetekkel ezelőtt lejárt a felperesek számára.

A NASCAR a szerződésben foglalt kötelezettségeivel összhangban olyan intézkedéseket tesz, amelyek egy 32 chartert számláló szezon tervezésére irányulnak. A felpereseknek nincs szükségük a kontraktusra ahhoz, hogy versenyezzenek a NASCAR-ban. Ők maguk jelentették ki nyilvánosan, hogy ennek hiányában is ott lesznek a mezőnyben.

A szervezet célja, hogy a felpereseknek szánt összeget átcsoportosítsa a 2025-ös idény megemelt nyereményalapjába és extra juttatásaiba, ezzel támogatva a charter-szerződést időben megkötő csapatokat, valamint az open-gárdákat, amelyek ezzel esélyt kapnak magasabb pénzdíjak megszerzésére.”


KAPCSOLÓDÓ:

>>>>>Michael Jordan: Nem perelném a NASCAR-t, ha nem lennék biztos abban, hogy nyerhetek


Az FRM már májusban bejelentette, hogy igényt tart az év végén megszűnő Stewart-Haas Racing charterére a jövőre indítani szánt harmadik Fordjuk számára. Három hónappal később, augusztusban pedig a 23XI is ugyanígy tett. Bár a csapatok a szabályok szerint ezeket egymás közt adhatják-vehetik, a tranzakció befejezéséhez mégis a NASCAR jóváhagyása szükséges. Erre ez idáig nem került sor és jelen per tükrében várhatóan nem is fog.

Az előzetes intézkedésre vonatkozó indítványuk mellett a felperesek hivatalosan megerősítették, hogy benyújtották a sürgősségi bizonyításfelvételi kérelmüket is. A csapatok arra kérik a bíróságot, hogy ügyvédeik azonnali hozzáférést kapjanak NASCAR vezetőségének, vagyis Jim France-nak (vezérigazgató), Lesa France Kennedynek (alelnök), Ben Kennedynek (alelnök), Scott Prime-nak (alelnök) és Steve O’Donnellnek (műveleti igazgató) aktáihoz.

Ebbe beletartoznak:

  • A 2025-ös charter-szerződésben foglalt kötelező felmondási rendelkezések. Magyarán azok a dokumentumok, amelyekben lefektetésre került, hogy a kontraktusban miről kellett lemondania az azt aláírt csapatoknak, beleértve bizonyos jogokat, részesedéseket.
  • A NASCAR azon döntésére vonatkozó dokumentumok, amelyekben megszakították a kapcsolatot a Cup-gárdák korábban egységes tárgyalóbizottságával és onnantól fogva már csak külön-külön voltak hajlandóak beszélni a csapatok képviselőivel.

  • Valamint a stock-car szervezet által felkínált, utolsó charter-verziót taglaló dokumentumok, amelyek már ultimátum elé állították a mezőny tagjait, mondván „elfogadják, vagy távoznak”.

Mostani indítványában a NASCAR kijelentette, hogy ezen kérések túlzóak, egyúttal pedig rávilágítanak a csapatok valódi céljára, nevezetesen , hogy az egész eljárást fegyverként akarják felhasználni ellenük.

A szervezet szerint a felperesek többek közt nem tudják bizonyítani, hogy fennáll a valószínűsége annak, hogy helyrehozhatatlan kárt szenvedhetnek el, nem nevesítenek olyan információkat, amelyek megsemmisülés veszélyének lennének kitéve, továbbá semmi sem indokolja a gyorsított eljárást.

A hivatalos meghallgatásra november 4-én fog sor kerülni.

A csapatokat a trösztellenes perek császáraként is számon tartott Jeffrey Kessler képviseli, míg a NASCAR a szintén sztárügyvédnek számító Chris Yatesben bízhat.

Bíróként a korábban katonai hírszerző tisztként is szolgált, majd 15 éven át szövetségi ügyészként tevékenykedett Frank Whitneyt tisztelhetjük, aki több NASCAR-vonatkozású ügyben is eljárt már.

Közéjük tartozik a Video Privacy Protection Act alapján tavaly indított csoportos per, amelyben a hét (hivatalosan meg nem nevezett) felperes azzal vádolja a NASCAR-t, hogy a nézők közösségi médiában való videónézési szokásaival kapcsolatos adatokat osztott meg anélkül, hogy ehhez megfelelő hozzájárulást kért volna.