„Nem voltunk elég tökösek hozzá” – 13 NASCAR-csapat várja, hogy 2 megmentse őket
A Cup Series mezőnyének tizenhárom alakulata saját páholyában, hátradőlve figyeli, hogy mi lesz a NASCAR ellen indított, trösztellenes per végkimenetele.
Mint ismert, a Michael Jordan, Curtis Polk és Denny Hamlin által tulajdonolt 23XI Racing, valamint a vendéglátóipari milliárdos Bob Jenskins nevéhez fűződő Front Row Motorsports október 2-án bejelentette, hogy jogi útra terelik a stock-car szervezettel való nézeteltéréseiket.
A sztárügyvéd Jeffrey Kessler által képviselt két csapat szerint a 2025-től érvénybe lépő, új charter-szerződésben foglalt feltételek súlyosan sértik a versenytörvényt.
A NASCAR-közeli média már az első napon támadásba lendült a felperesek ellen, Hamlinék viszont bíznak abban, hogy a pályán nem fogja őket hátrány érni. Kessler azonban leszögezte, ha mégis így történne, akkor „pontosan tudják, mit kell tenniük”.
A balhét kirobbantó charter-megállapodás körüli hercehurca két teljes éven át húzódott, de végül a rajtrács túlnyomó része rábólintott. Tették ezt annak ellenére, hogy a különleges jogosultságok továbbra sem lesznek határozatlan idejűvé nyilvánítva és nem kapnak beleszólást a belső ügyekbe sem.
A kiszivárgott hírek szerint azt sikerült elérniük, hogy növeljék a szervezet bevételeiből származó részesedéseiket, ugyanakkor a NASCAR fenntartja a jogot arra, hogy önkényesen, bármikor emelje a költségeket. Emellett többek között igényt tarthat a gárdák szellemi tulajdonainak használatára, megtilthatja, hogy pert indítsanak ellene, ahogyan a más szériákban való versenyzést is tabunak minősítené.
„Annak érdekében, hogy a NASCAR tovább erősítse a piaci egyeduralmát, a 2025-ös charter-szerződésben kiterjesztette a 2016-os megállapodásban foglalt versenytilalmi rendelkezéseket” – áll a 23XI és az FRM közös beadványában.
„Korábban a csapatoknak tilos volt olyan stock-car futamokon részt venni, amelyek nem a NASCAR fennhatósága alá tartoznak. 2025-től viszont már alapvetően tiltott lesz BÁRMILYEN, a NASCAR-on kívül eső autó-, vagy kisteherautó-versenyen indulni.”
Ennek kapcsán jelenleg meglehetősen kevés információ áll rendelkezésre, beleértve az esetleges kiskapukat.
Nagy valószínűség szerint azonban nem érinti azokat a gárdákat, amelyek már most is jelen vannak más kategóriákban.
Egy biztos, a jelek szerint France-ék változatos módokon megágyaztak annak, hogy gúzsba kössék a mezőny tagjait, a többség mégis belement a szerződés szignózásába. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ők elégedettek lennének a kritériumokkal.
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>A NASCAR máris támadásba lendült Hamlinék ellen, ők azonban nem félnek a bosszútól
>>>>>A NASCAR azt hitte, hogy a törvény felett áll – Most viszont valóra válhat a legnagyobb rémálmuk
>>>>>BUMM! A 23XI és az FRM beperli a NASCAR-t!
A The Athletic megkérdezett több tulajdonost és magas beosztásban lévő személyt, de közülük senki sem merte névvel vállalni a véleményét.
„Nem voltam elég tökös ahhoz, hogy azt csináljam, amit a 23XI és az FRM, mert attól féltem, hogy akkor elveszítem a chartereimet” – mondta az egyik anonimitásba burkolózó tulaj.
Egy veteránnak számító vezető pedig így fogalmazott:
„Nem tudom, hogy mi lesz ennek a vége, de kötve hiszem, hogy MJ [Jordan], Curtis [Polk], vagy Jim [France] meghátrálna. Ez egyikükre sem jellemző. Izgalmas lesz látni, hogy mi történik. Nagyon jó, de akár nagyon rossz vége is lehet a sportunkra nézve.”
Az egyik tulajdonos pedig nyaltan kimondta azt, amit minden behódoló gondol:
„Ha a 23XI nyer, akkor mindannyian jobb szerződést kapunk. Ha viszont elbukják, akkor mi nem veszítünk semmit és a NASCAR sem fog haragudni ránk. Akárhogy is alakul, mi nem járunk rosszul.„
A lap által elért emberek szavai alapján úgy tűnik, hogy a megállapodásba belement csapatok ezt az óvatos háttérbe vonulást részesítik előnyben.
Látszólag megelégednek azzal, hogy két másik gárda próbálja megmenteni őket a – Kessler szavaival élve – „zsarnokságtól”. Abban az esetben pedig, ha kudarcot vallanak, nekik nem kell tartaniuk a France-családtól.
Több tulajdonos egyöntetű véleménye szerint csakis a 23XI-nek van reális esélye a NASCAR-ral szemben, tekintve Jordan irgalmatlan befolyását, óriási anyagi forrásaikat, kiegészülve a korábban már az NFL-t és az NCAA-t is térdre kényszerített ügyvédzsenivel, Kesslerrel.
„Erre vártam” – mondta az egyik tulaj.
„Nagyon vad lesz.”