BUMM! A 23XI és az FRM beperli a NASCAR-t!

Augusztus végén, közvetlenül a NASCAR Cup rájátszásának atlantai nyitófutama előtt a csapatok többsége aláírta a vadonatúj charter-szerződést.
A Michael Jordan és Denny Hamlin által tulajdonolt 23XI Racing, valamint a Bob Jenskins nevével fémjelzett Front Row Motorsports azonban nem volt erre hajlandó. Indoklásuk szerint a megállapodás nem csak gazdaságilag hátrányos, de a szervezet messzemenőkig visszaél a saját helyzetével, mint a szakág egyeduralkodói.
„A NASCAR folyamatosan visszautasította, hogy érdemben tárgyaljon a csapatunkkal” – nyilatkozta akkor a FOX-nak a 23XI egyik fő befektetője, egyben Jordan pénzügyi tanácsadója, Curtis Polk.
„Mi vagyunk Dávid, aki Góliáttal néz szembe. A NASCAR-nak jelentős tárgyalási fölénye és befolyása van a sportágra nézve. Az utóbbi hónapokban rendre kihasználták a hatalmukat, a csapatok kiemelt problémákra vonatkozó kéréseit semmibe vették és csak kisebb változtatásokat fogadtak el olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyek részletkérdésnek minősültek.”
Bő egy hónappal később az ügy újabb fordulatot vett, miután a 23XI és az FRM az észak-karolinai Charlotte-ban pert indított a NASCAR, valamint annak első embere, Jim France ellen.
„Közös szenvedélyünk a versenyzés, annak izgalmai és a győzelem érzése” – áll a két gárda által kiadott sajtóközleményben.
„A pályán kívül pedig meggyőződésünk, hogy imádott sportunknak változásra van szüksége. Ezért indítottuk ezt az antitröszt-pert, hogy virágozhasson, egyúttal versenyképesebbé és igazságosabbá váljon, ami a csapatok, a pilóták, a szponzorok és a legfontosabb, a rajongók számára is előnyös lesz.”
ELŐZMÉNYEK:
>>>>>A meghunyászkodó NASCAR-csapatok még a szájkosarat is boldogan bevállalják
Jordan sem kerülgette a forró kását:
„Mindenki tudja, hogy én mindig is egy kemény versenyző voltam és a győzelem iránti vágy az, ami engem, valamint az egész 23XI Racinget hétről hétre hajt előre a pályán. Imádom az autósportot és a szenvedélyes szurkolóinkat, de ahogyan ma a NASCAR-t irányítják, az igazságtalan a csapatokkal, pilótákkal, szponzorokkal és rajongókkal szemben. Ez a mostani lépés megmutatja, hogy hajlandó vagyok harcolni egy olyan versenyképes piacért, ahol mindenki csak nyer.”
A 2025-ben életbe lépő új charter-szerződés részleteiről nem sok minden látott napvilágot. A felperesek szerint azonban a benne foglaltak több egyéb mellett korlátozzák a versenyt, mivel tisztességtelenül kötik a csapatokat a szervezethez, annak pályáihoz és beszállítóihoz.
Néhány hete pedig az is kiszivárgott, hogy a NASCAR beletett egy olyan kitételt, miszerint a gárdák nem nyilatkozhatnak negatívan a France családról és annak tevékenységéről.
Az AP által megszerzett bírósági dokumentumban egyenesen így fogalmaznak:
„A France-család és a NASCAR monopolisztikus zsarnokok. A zsarnokok pedig addig folytatják mások elnyomását, amíg azok felállnak és nem hajlandók többé áldozatok lenni. Ez a pillanat most érkezett el.”
Jelenleg 36 darab charter érhető el, amelyeket a csapatok egymás közt adhatnak-vehetnek (de csak a NASCAR jóváhagyásával). Ezek birtokában az érintett autónak kvalifikációs eredménytől függetlenül, biztos helye van a rajtrácson, továbbá részesül a szervezet bevételeiből is.
A Cup-ban szereplő alakulatok – amelyek közül még a legnagyobbak sem képesek profitot termelni a kedvezőtlen gazdasági modell miatt – két éven át vívták háborújukat a NASCAR-ral.
Azt szerették volna, hogy befektetéseik védelme érdekében a különleges jogosultságokat nyilvánítsák állandóvá, növeljék az anyagi részesedésüket, valamint legyen szavuk a sport irányításában is.
Ebből az első már nyilvánvalóan nem valósult meg, hiszen az új szerződés csak 2031-ig szól, a másik két feltételről viszont egyelőre nem állnak rendelkezésre pontos infók.
Idén februárban, a NASCAR-ral szemben még egységesen kiálló csapatok felfogadták tanácsadójuknak a világhírű sztárügyvédet, Jeffrey Kesslert.
A tizenöt gárdát tömörítő Race Team Alliance azonban zátonyra futott, miután France-ék elérték, hogy külön-külön tárgyalhassanak a tagokkal, ezzel felbontva az egységet.
A világ egyik vezető trösztellenes és sportjoggal foglalkozó irodájának, a Winston & Strawnnak társelnökeként is jegyzett Kessler most már a 23XI és az FRM ügyét viszi.
A beadványban kitértek arra is, hogy a szerződést elfogadó csapatok sem önként mentek bele a feltételekbe.
A 105 oldalas kontraktust szeptember 6-án pénteken, délután 5-kor adták át és arra kötelezték őket, hogy 6-ig írják alá. Ezt a határidőt később éjfélre módosították.
„Egy ultimátumnak beillő ajánlattal szembesülve és annak tudatában, hogy nincs más alternatíva az USA-ban a magas szintű stock-car versenyzésre, a legtöbb csapat végül arra a következtetésre jutott, muszáj aláírnia. Az egyikük úgy jellemezte a helyzetet, hogy ‘kényszerítették’ őket, egy másik azt mondta, nyomás alatt cselekedtek, egy harmadik szerint pedig a NASCAR ‘pisztolyt szegezett a fejükhöz’ és nem volt más választásuk. Egy negyedik gárda a NASCAR taktikáját egyenesen egy kommunista rezsimhez hasonlította. Ezen csapatok egyike sem járult hozzá, hogy a nevüket nyilvánosságra hozzuk, mert félnek a NASCAR megtorlásától.”
UPDATE: A NASCAR azt hitte, hogy a törvény felett áll – Most viszont valóra válhat a legnagyobb rémálmuk
